Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Chromecast sender lyd til projektor istedet for høyttalere


Anbefalte innlegg

Jeg holder for tiden på å ordne lyd i alle rom slik at jeg kan streame musikk sømløst overalt i huset.

 

I hovedstuen nede har jeg en hjemmekino med projektor, reciever og 2 stk. front høyttalere innfelt i vegg som er koblet til recieveren. Recieveren er av typen Yamaha HTR2071. Da denne recieveren ikke er særlig smart i utgangspunktet har jeg gått til anskaffelse av en Chromecast som får i oppgave å streame musikken ut til høyttalerne. 

 

Hele opplegget funker optimalt hvis jeg først skrur på recieveren og velger riktig HDMI inngang (den som Chromecasten er koblet til). 

 

Problemet er når jeg ønsker å starte dette uten å fikle med fjernkontrollen til recieveren først. Altså at hele systemet er av og at jeg enten ber Google Assistent om å spille noe musikk, eller starter det manuelt fra telefonen. Det som skjer da er at Chromecasten vekker recieveren som den skal, og det blir valgt riktig HDMI inngang. Men så viser det seg at lyden sendes til projektorens høyttalere istedet for høyttalerne som er innfelt i vegg. Jeg må da restarte recieveren manuelt for at den skal velge riktig utgang for lyden. 

 

Noen som har vært borti samme problem med Chromecast tidligere? 

 

Jeg har vært i kontakt med flere forum samt support hos Yamaha uten hell. Kan det være noe innstillinger på Chromecasten? 

 

Det blir liksom ikke helt sømløst om jeg må frem med fjernkontrollen for recieveren hver gang jeg skal høre på musikk. Den er forlengst gjemt vekk i en skuff, da hele hjemmekino systemet styres via Harmony med enten app eller stemmestyring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Oyvlil skrev:

Men så viser det seg at lyden sendes til projektorens høyttalere istedet for høyttalerne som er innfelt i vegg.

Kan du skru av ARC på projektoren (evt. på receiveren)? Regner ikke med at du har bruk for det. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant ingen innstilling for å skru av og på ARC på projektoren. Er dog noe usikker på om den i det hele tatt støtter det, da jeg ikke finner noe klart svar på det på nettet. 

 

På recieveren fant jeg innstillingen, men det hjalp ikke å skru av ARC 😔

 

Så da er jeg like langt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Oyvlil skrev:

På recieveren fant jeg innstillingen, men det hjalp ikke å skru av ARC 😔

Det hender at det bare er enkelte HDMI-innganger/utganger som støtter ARC. Kan det være så dumt at det hjelper å bruke en annen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde meg på å bytte HDMI inngang på projektoren nå. Det funket ikke, men jeg oppdaget en annen interessant ting. 

 

Jeg forsøkte å koble ut HDMIen fra projektoren helt, og så starte streamingen fra Chromecasten. Jeg får koblet meg til Chromecasten, men den starter ikke recieveren da. Så da virker det som om det er Chromecasten som vil sende signalene til HDMI out på recieveren. Jeg ser også at det kommer opp følgende melding i displayet på recieveren når jeg starter streamingen fra mobilen: "Decoder off". 

Så da virker det som om den registrerer at projektoren er av og at den ikke får til å sende ut noe lyd. 

 

Er det noen som vet om man kan stille inn dette i selve Chromecasten? Det var noe begrenset med innstillingsmuligheter i Google Home appen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Oyvlil skrev:

Prøvde meg på å bytte HDMI inngang på projektoren nå.

Jeg tenkte på forsterkeren, det kan jo se ut som om den har en form for HDMI CEC passthrough.

 

Du har ikke vurdert en Logitech Harmony? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke forsøkt meg på forsterkeren enda. Chromecasten er koblet til inngang nr. 3 så tenkte denne kanskje hadde minst "funksjonalitet" om det var forskjell på de ulike portene. Kan teste litt flere innganger i kveld.

 

Hva ligger i HDMI CEC passthrough?

 

Jeg har en Logitech Harmony som styrer hele systemet. Fungerer glimrende den da jeg får startet alle komponentene med et enkelt tastetrykk på telefonen.

Har tenkt på muligheten for å lage en aktivitet i Harmonyen for å starte recieveren først, og så kan jeg starte streaming av musikk. Men da blir det et ekstra steg som jeg hadde håpet å slippe. Målet er bare å starte opp Spotify for å finne sang og velge høyttaler det skal spilles av på, eller bare be Google Assistent om å spille av musikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Oyvlil skrev:

Hva ligger i HDMI CEC passthrough?

At forsterkeren sender videre CEC-informasjon fra Chromecast'en til projekteren, og derfor er det projektoren som spiller lyd. Men det var kun en teori.

 

3 timer siden, Oyvlil skrev:

Men da blir det et ekstra steg som jeg hadde håpet å slippe. Målet er bare å starte opp Spotify for å finne sang og velge høyttaler det skal spilles av på, eller bare be Google Assistent om å spille av musikk.

Ja, ser poenget med det. Jeg vet imidlertid ikke om det er så enkelt selv om det BURDe vært det... :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er noen CEC-informasjon fra forsterken til projektoren, da projektoren ikke starter automatisk når jeg starter Chromecasten.

Jeg må fysisk skru på projektoren for å sjekke om det kommer lyd fra den.

 

Men skal sjekke litt flere innganger bare for å luke ut mulige fleilkilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, spørsmål: Er det en mulighet for å bare la forsterkeren være på? Fungerer det da som tiltenkt?

 

Hvis det gjør det, så hadde jeg laget meg en automasjon med Harmony'en som starter den på morgenen og skrur den av om kvelden. (Det er det jeg har gjort.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal i teorien fungere som tiltenkt om forsterkeren alltid står på, da skifter den bare mellom input alt etter om det er Chromecast eller Apple TVen som skal benyttes.

Det er ingen dum ide å lage en automasjon som fungerer slik, men jeg er i utgangspunktet skeptisk til å ha elektrisk utstyr stående på konstant hele dagen. Brannfare og slikt, i tillegg til at det blir litt varmt i skapet den står i.

 

Vi får se litt hva det blir til tilslutt. Kan hende jeg velger å "bite i det sure eplet" og måtte skru på forsterken før jeg skal lytte til musikk. Er jo tross alt ikke store problemet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.1.2021 den 13.45, Oyvlil skrev:

Det er ingen dum ide å lage en automasjon som fungerer slik, men jeg er i utgangspunktet skeptisk til å ha elektrisk utstyr stående på konstant hele dagen.

En forsterker blir jo ikke særlig varm hvis man ikke bruker den, en tidligere kollega av meg hadde sitt 300.000 kr anlegg stående på for ihht. til han "krever også elektroniske komponenter oppvarming før de låter OK". Min forsterker står på når jeg er hjemme og våken, og det har den gjort siden ca. 2008.

 

Så skal det sies at min ikke står inne i et skap, men god ventilasjon i et slikt skap vil uansett være en fordel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.