Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

FB, MS og Google på hugget? PC går i sirup...


Anbefalte innlegg

Leste en artikkel for noen dager siden som mer enn hintet om at Facebook, Microsoft og Google intensiverer overvåkingen av enkeltmennesker. På Facebook har det jo vært rimelig åpenbart lenge siden en bare skal bruke enkelte ord før "faktasjekkere" dukker opp... En mengde fagartikler og Youtube videoer forsvinner allerede om innholdet kan tolkes som politisk ikke-korrekt...

 

Det fikk meg til å tenke litt, PCen min er bare et år gammel og om ikke den aller skarpeste som fantes da så er den i alle fall i det øvre skiktet mht. ytelse, men den føles treg og det var noe som skjedde ganske brått for et par mnd siden... Har virkelig Microsoft/Google installert noe lureri på min PC? Virussjekk avslører ingenting. Installerte dualboot Win10/Linuxmint og gjorde noen enkle tester. Ikke noe voldsomme saker men så enkle ting som å rote litt rundt i WebUI til HomeSeer eller nettjenester som Facebook og MeWe. I Win10 gikk det meste tregt, kunne noen ganger skrive 3-4 ord før de dukket opp på skjermen, og HS4 er jo på mitt lokalnett med lokal IP så den er i alle fall ikke avhengig av internet... Switchet over til Linux og plutselig var responsen umiddelbar i alle de forsøkte nettstedene (Firefox brukt i begge op.sys, om lag like mange faner åpne). Merket meg også at PCen ble stille... Viften stoppet og PCen ble kald bare minutter etter jeg bootet på linux. Har rotet bort IR-kameraet mitt så jeg tapet fast en temp.føler et tilfeldig sted mellom tastatur og skjerm og ser at i Win10 ligger temperaturen på 36 grader og vifter går så det uler. Bootet Linux og etter 2 minutt er viften ikke lenger hørbar og etter en del mer tid er tempen 28 grader og alle aktiviteter jeg prøver meg på er lynkjappe...

 

Jeg håper jo at jeg tar feil her men det ser for meg ut til at det kan være lurt å ha alternativer til Windows i kikkerten, også for HomeSeer. Om der skulle bryte ut en verdenskrig, og på en måte er vi jo allerede i startgropen der, så er jo det første som forsvinner internet og dermed også vår felles hukommelse og kunnskapsdatabase. Bill Gates & co har nok et langt høyere mål enn å pushe vaksine men det ser en jo ikke om NRK/TV2 er hovedkilden til informasjon.

 

Andre som opplever lignende og sitter med samme gufne følelsen?

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, SveinHa skrev:

Har virkelig Microsoft/Google installert noe lureri på min PC?

Det kan gjerne være noe lureri på maskinen din, men at Google/Microsoft har installert det er vel ikke akkurat sannsynlig.

 

Det er tusenvis av grunner til at PCen din kan gå treigt. Malware kan for alt i verden være en av dem!

Men om det er det mest sannsynlige er noe annet, og om det er installert av MS/Google/Amazon/Apple eller FBI/NSA er enda mindre sannsynlig. Kanskje maskinen din er en del av et botnet? Eller at noen andre miner bitcoin på den? Kanskje det er en driver som ikke liker seg, og dermed fungerer Linux bedre?

 

 

17 minutter siden, SveinHa skrev:

Jeg håper jo at jeg tar feil her men det ser for meg ut til at det kan være lurt å ha alternativer til Windows i kikkerten, også for HomeSeer.

Tja... jeg har en del steingamle Windows-maskiner. De er merkelignok ikke like kjappe som de som er nye, men de går ikke i sirup. Det er mange gode grunner til å bytte til Linux, og det er ikke noe nytt at Windows kanskje deler mer med seg enn enkelte liker, men at Microsoft aktivt har gått inn på maskinen din for å installere noe nytt som gjør noe det ikke skulle gjort anser jeg som svært lite sannsynlig.

 

 

19 minutter siden, SveinHa skrev:

Bill Gates & co har nok et langt høyere mål enn å pushe vaksine

Ikke si at du tror på disse konspirasjonsteoriene?! 😮 

 

Min favoritt så langt er denne! 😁

 

 

Men seriøst: Den store stygge ulven mot ditt privatliv er nok enda Facebook.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Moskus skrev:

Ikke si at du tror på disse konspirasjonsteoriene?! 😮 

Bak mange konspirasjonsteorier ligger en reell konspirasjon, det er jeg i alle fall sikker på. Der ALT for mange ting som ikke henger på greip i verden for tiden og jeg har etterhvert lært meg til å prøve å finne tallgrunnlaget bak nyhetssakene og da blir en mengde ting langt mer klart og noe heeeeelt annet enn det en får inntrykk av i mainstream media.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, SveinHa skrev:

Bak mange konspirasjonsteorier ligger en reell konspirasjon

"Bare fordi du er paranoid betyr ikke at de ikke følger etter deg".

 

Nei, som oftest er jo konspirasjonsteorier nettopp det ordet tilsier: Kun konspirasjonsteorier.

 

 

52 minutter siden, SveinHa skrev:

Der ALT for mange ting som ikke henger på greip i verden for tiden og jeg har etterhvert lært meg til å prøve å finne tallgrunnlaget bak nyhetssakene og da blir en mengde ting langt mer klart og noe heeeeelt annet enn det en får inntrykk av i mainstream media.

Det er så mange som mener så mye rart og leser så mange rare ting ut av tall uten å ha den nødvendige kunnskapen for å tolke de tallene de prøver å forstå. Det er jo sånn konspirasjonsteorier oppstår.

 

Se her kan du få vann på mølla: https://www.tylervigen.com/spurious-correlations

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Moskus skrev:

Det er så mange som mener så mye rart og leser så mange rare ting ut av tall uten å ha den nødvendige kunnskapen for å tolke de tallene de prøver å forstå

Politikere i særdeleshet. Men jeg er ikke her for å overbevise deg eller andre, @Moskus, men håper at jeg kanskje kan få en eller annen kan åpne sinnet litt og hente informasjon andre steder enn MSM. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, SveinHa skrev:

langt mer åpenbare

Som hva da? "Maskinen min går tregt, så det mest sannsynlige er at Bill Gates har hacket den, og det baserer jeg på at den går raskt med Linux"?

 

Jeg tenker at det er en slutning som kun naturlig å finne hvis man VIL finne den. Grunnen til at maskinen går raskt med Linux er mest sannsynlig at det er ingen programmer der, det er en ny og fin installasjon, og du vil finne det samme med en ny-installert og ten Windows 10 også.

 

Vi vet ingenting om hva slags maskin du har. Billige datamaskiner er jo fylt med allverdens søppel-programmer allerede før man har tatt den i bruk, og de går garantert ikke kjappere med tiden. Bare å ha McAfee installert er jo nesten det samme som å gjøre den ubrukelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Moskus skrev:

Som hva da?

Du kan jo f.eks. høre på tallene Espen Nakstad snakker om og sammenligne med tall fra SSB så har du et lite spor å gå etter. Tilsvarende kan gjøres f,eks, i Sverige.

 

Der har vært en del videoer, f.eks. som setter Bill Gates i et ganske merkelig lys, spesielt i disse dager, men de er plutselig forsvunnet, f.eks denne: https://www.youtube.com/watch?v=xSi8MaD9zF0

 

Og dette er bare en bittebitteliten del av bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, SveinHa skrev:

Der har vært en del videoer, f.eks. som setter Bill Gates i et ganske merkelig lys, spesielt i disse dager, men de er plutselig forsvunnet, f.eks denne: https://www.youtube.com/watch?v=xSi8MaD9zF0

Mye falsk propaganda som blir slettet i disse dager. Folk deler altmulig ukritisk på Facebook å desverre når det fram til mange som tror alt de ser og leser. Dette resulterer i at mange tror at covid19 ikke er farlig.

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, GAS skrev:

Mye falsk propaganda som blir slettet i disse dager.

Den nevnte videoen er ikke mye falsk men noen år gammel og sett i lys av dagens verdenssituasjon setter den Bill Gates i et SVÆRT merkelig lys og jeg skjønner egentlig ikke at den ikke er blitt slettet for lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, SveinHa skrev:

Du kan jo f.eks. høre på tallene Espen Nakstad snakker om og sammenligne med tall fra SSB så har du et lite spor å gå etter. Tilsvarende kan gjøres f,eks, i Sverige.

OK, det er en utsang som jeg tror du får stå for tolkingen av, for jeg ser ikke hvor du vil hen. Hva slag spor er det du mener vi skal finne? 

 

4 timer siden, SveinHa skrev:

Der har vært en del videoer, f.eks. som setter Bill Gates i et ganske merkelig lys, spesielt i disse dager, men de er plutselig forsvunnet, f.eks denne: https://www.youtube.com/watch?v=xSi8MaD9zF0

 

Og dette er bare en bittebitteliten del av bildet.

... som var poenget mitt tidligere: Hvis man leter etter konspirasjonsteorier så blir man sjeldent skuffet. :)

 

Jeg er helt sikker på du kan finne videoer om de fleste kjente folk som setter dem "i et ganske merkelig lys". Fellesnevneren er ofte at det sannsynligvis bare er sprøyt. Bare fordi noen har laget en video om et tema betyr jo ikke noe for saksinnholdet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Moskus skrev:

Fellesnevneren er ofte at det sannsynligvis bare er sprøyt. Bare fordi noen har laget en video om et tema betyr jo ikke noe for saksinnholdet. 

Den nevnte videoen er på ingen måte sprøyt, det er et både ekte og kort intervju med BG som forteller med all mulig tydelighet at hans nåværende hatt som filantrop ikke er særlig passende...

 

Jeg har lest fryktelig mye som jeg for noen år siden lett klassifiserte som konspirasjonsteorier men når en begynner å se litt utenfor MSM, og der finnes en del gode kilder til informasjon der ute, og tar politikere i ren løgn, finner bakgrunnstall, så begynner etterhvert et bilde å danne seg og det er ikke særlig pent...

 

Som nevnt lengre oppe så er jeg ikke ute etter å overbevise noen om at jeg har rett, jeg har ikke noe å bevise, men om jeg kan få bare en til å tenke litt selv og ikke bare være heeelt NRK i hodet så er jeg fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, SveinHa skrev:

men om jeg kan få bare en til å tenke litt selv

Vel, jeg skulle til å si det samme.

 

12 timer siden, SveinHa skrev:

Jeg har lest fryktelig mye som jeg for noen år siden lett klassifiserte som konspirasjonsteorier men når en begynner å se litt utenfor MSM, og der finnes en del gode kilder til informasjon der ute, og tar politikere i ren løgn, finner bakgrunnstall, så begynner etterhvert et bilde å danne seg og det er ikke særlig pent...

Ja, og man SKAL stille spørsmål. Men man skal også ta fakta for fakta. Å ta politikere i ren løgn er jo ikke vanskelig, å ta en del religiøse ledere (enten de er vanlig religiøse eller Trumpister) i løgn er heller ikke vanskelig. Å ta vitenskapsfolk i "ren løgn" er mer vrient, men også de kan være kjent for å mele sin egen kake. Det var nettopp en undersøkelse som fant ut at studier om mat påfallende ofte kommer frem til en konklusjon som støtter det de som betaler for studien ønsker seg. "Men er det ikke alltid slik?" Nei, faktisk ikke, viser det seg, iallfall mindre enn man skulle tro.

 

Den "nyanserte debatten" iboende ulykke er at man vanligvis presenterer to sider av samme sak ved å be to personer fra hver side om å stille til et intervju. Problemet med det er at man ikke har en nyansert debatt. Hvis man tar en som tror jorden er flat og en som ikke gjør det, så er jo ikke akkurat debatten jevn. Eller i det hele tatt interessant. Slikt brukes mye, og det er jo til og med retningslinjer som sørger for at alle parter skal få sitt å si, dessverre selv om "sitt å si" ikke har noe med sannheter eller fornuft å gjøre.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.