Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Produkter for 2-polt brudd


Anbefalte innlegg

Er på jakt etter bryter (ev. dimmer) som gir mulighet for 2-polt brudd.

Noen som har erfaringer med dette?

 

Casen er at jeg kjøpte noen kraftige utelamper fra Ledvance for å lyse opp gårdsplassen hjemme og tanken var å koble disse til fjernstyring.

Begynte med noen enkle plugger fra Nexa og alt var såre vel inntil jeg oppdaget at lampene lyser svakt hele tiden (ikke synlig på dagtid).

Etter litt undersøkelser har jeg forstått at dette har med Norges fantastiske IT-nett å gjøre (ca 130 volt mellom fas og jord), og eneste løsning er 2-polt brudd.

 

Har nå søkt en del rundt men synes det er vanskelig å lete siden dette med 1-polt/2-polt som regel ikke nevnes i produktdokumentasjonen. Tydeligvis ikke noe stort marked for dette.

 

Ble tipset av elektriker om Plejd som har produkter som kan kobles for både 1-polt og 2-polt brudd. Aldri hørt om disse men det ser bra ut. Noen brukererfaringer med Plejd?

Veldig fristende på en måte men vegrer meg samtidig for å kjøpe meg inn i enda et system, og så vidt jeg kan se er dette proprietært og snakker ikke med andre systemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, aBjelke skrev:

Ble tipset av elektriker om Plejd som har produkter som kan kobles for både 1-polt og 2-polt brudd

Plejd er vel bluetooth, og bør derfor unngås som pesten etter min mening. Eller korona, i det minste!

 

 

13 timer siden, aBjelke skrev:

Etter litt undersøkelser har jeg forstått at dette har med Norges fantastiske IT-nett å gjøre (ca 130 volt mellom fas og jord), og eneste løsning er 2-polt brudd.

Vi hadde IT-nett, men det er var ikke et problem for oss. Et sted må det være et brudd, så har du prøvd å snu pluggen (med ledning og alt) 180 grader i stikkontakten?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Moskus skrev:

Plejd er vel bluetooth, og bør derfor unngås som pesten etter min mening. Eller korona, i det minste!

Enig i at Bluetooth er suspekt i denne sammenhengen. De har imidlertid en gateway som kan styre alt sentralt, det hjelper litt. Gir tilgang via internett.

 

7 timer siden, Moskus skrev:

Vi hadde IT-nett, men det er var ikke et problem for oss. Et sted må det være et brudd, så har du prøvd å snu pluggen (med ledning og alt) 180 grader i stikkontakten?

Har prøvd å snu kontakten ja.

Sånn jeg har forstått det så trenger det ikke å være brudd for at dette problemet skal oppstå. Det avhenger av lampen og nettet i huset. Ikke alle får problemer.

 

Vet du om noen andre som lager smart bryter/dimmer med 2-polt brudd?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.1.2021 den 10.00, Moskus skrev:

Plejd er vel bluetooth, og bør derfor unngås som pesten etter min mening. Eller korona, i det minste!

 

Noen spesiell grunn til at du mener blåtånn må unngåes?

Ut fra den infoen jeg har lest om Plejd-systemet så virker det som at det er pålitelig og stabilt.

Skjønner at dette kanskje ikke har så stor verdi for hjemmeautomasjon siden det er et lukket proprietært system, men er det problematisk å bruke blåtann til å styre dimmere og lysbrytere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, aBjelke skrev:

Noen spesiell grunn til at du mener blåtånn må unngåes?

Det er vanskelig eller umulig å integrere i noe som helst. Å kunne styre en dimmer fra mobilen er kult i de 4 første gangene, men etter et par uker er det bare tungvint. Det mesher visstnok dårligere enn Z-wave og Zigbee også, så rekkevidde kan bli et problem for større systemer.

 

"Bluetooth" har ingen protokoll ferdig. Det vil si at hver leverandør i praksisk må lage sin egen. 

 

Plejd har jo imidlertid en hub, og et system for å snakke med lysene. Men dessverre snubler de på målstreken. Det er ingen tilgjengelig API som de burde. Noen har selvfølgelig hacket det til for Home Assistant, men "vanlige folk" gjør ikke dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Moskus skrev:

Det er vanskelig eller umulig å integrere i noe som helst. Å kunne styre en dimmer fra mobilen er kult i de 4 første gangene, men etter et par uker er det bare tungvint. Det mesher visstnok dårligere enn Z-wave og Zigbee også, så rekkevidde kan bli et problem for større systemer.

 

"Bluetooth" har ingen protokoll ferdig. Det vil si at hver leverandør i praksisk må lage sin egen. 

 

Plejd har jo imidlertid en hub, og et system for å snakke med lysene. Men dessverre snubler de på målstreken. Det er ingen tilgjengelig API som de burde. Noen har selvfølgelig hacket det til for Home Assistant, men "vanlige folk" gjør ikke dette.

 

Aha, skjønner at ikke dette er ideelt.

 

Tror likevel jeg lander på Plejd pga. andre fordeler, så får jeg leve med de ulempene. Og hvis ting går rette veien lager de et åpent API etterhvert.

 

Denne eneboligen ble bygd sent på 90-tallet, av en elektriker som monterte IHC (Thorsmann) for å styre alt av belysning + litt til. Vanskelig å gjøre endringer på anlegget uten å røske ut alt som er og begynne på nytt. Det ligger f.eks. ikke trekkerør mellom veggboks og takboks, men signalkabel mellom sikringskap og bryter, og strømtilførsel fra dimmer i sikringskap ut til takbokser. Og i fall vi skulle fjerne alt det gamle ville det nok ikke være nok plass i trekkerørene for nye, mye tykkere kabler.

 

Det jeg ser for meg nå er at vi prøver et nytt system på ett rom i første omgang, her er lysarmaturet defekt og må byttes uansett. Da kan vi likegodt bytte til noe dimbart.

Oppsett:

- Plejd dimmer legges i takboks.

- Veggbryter (Elko impulsbryter) byttes med trådløs type fra Plejd (passer i Elko-ramme). Denne er batteridrevet men produsenten påstår at dette skal vare i 15 år, det holder for meg.

- Plejd hub med kabel til switch

Fordeler: Slipper å kable om (noe som i praksis er vanskelig/umulig), rimelige produkter (i forhold til f.eks. Elko), både dimmer og bryter fåes i versjon med to-polt brudd.

Ulemper: Bluetooth (dårlig rekkevidde, dårlig mesh), ingen åpen API eller integrering mot andre systemer.

 

Blir uansett spennende å teste dette... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.