Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Valg av røykvarsler system


Oyvlil

Anbefalte innlegg

Jeg er på jakt etter å oppgradere røykvarslerne i huset til smarte røykvarslere. Har en liten prioriteringsliste for hva systemet skal gjøre.

  1. Sikkerheten først. Systemet skal fungere helt av seg selv. Uavhengig av om smarthuset er oppe eller nede, eller om strømmen har gått.
  2. Røykvarslerne kan sende varsel til telefon andre enheter. For "overvåkning" av huset mens man er vekkreist.
  3. Til sist er det kjekt med annen funksjonalitet (skru av alarmer via telefon, varsling hvilke rom hvor alarmen har blitt utløst etc.)

 

Jeg har sett litt på Google Nest sin røykvarsler. Denne er egentlig det perfekte valg. Den har all funksjonalitet jeg ønsker meg, men prisen er for stiv.

Pr. nå har jeg 6 stk. varslere som må skiftes ut, og jeg ønsker å legge til ytterligere 2-4 varslere for å få full dekning av huset. 

Jeg bor også i et nyere hus, så 2 av røykvarslerne jeg har er tilkoblet strømnettet for å imøtekomme krav i TEK10.

 

Jeg har sett på noen alternativer hos Kjell & Company.

  • Denne er billig, men har hørt at den sluker batteri, og at den gjerne begynner å klage på batteriet midt på natten (det siste er nok kanskje bare tilfeldigheter). 
    Videre mangler den kanskje muligheten for å varsle hvilket rom som har utløst alarmen?
    https://www.kjell.com/no/produkter/hjem-fritid/alarm-og-sikkerhet/brannvern/roykvarslere/luxorparts-tradlos-roykvarsler-2-pk.-p21130
  • Denne er noe dyrere, men det tenker jeg at kanskje kan være positivt mtp. batteritid etc?
    Ser også at det finnes en app fra Cleverio til Homey som er positivt. Men usikker på om akkurat denne varsleren støttes?
    https://www.kjell.com/no/produkter/smarte-hjem/smarte-sensorer/smarte-roykvarsler/cleverio-smart-royk-og-varmedetektor-p51328

 

Jeg har også planer om å anskaffe Homey for å styre smarthuset så det er viktig at røykvarslerne er kompatible med den.

Er det for eksempel mulig å velge flere merker? Altså at man velger Google Nest sin røykvarsler til de punktene hvor jeg har tilkobling med strøm, og så supplerer jeg med billigere varslere på andre rom. Kan man få disse til å snakke sammen gjennom Homey på et eller annet vis med Flows?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jeg brukt KD-101 , og det har funket bra. Disse tar jeg inn på RFXTRX, og systemet sender meg alarm via Telegram med hvilken som startet først. Jeg kan også sette de av for noen sekunder med en "panic" variabel, om jeg vil bruke de til andre alarmer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, PerH skrev:

Her har jeg brukt KD-101 , og det har funket bra.

Godt tips. Jeg vil fase ut mine Fibaro røykvarslere etterhvert som de ryker fordi de ikke har vært pålitelige. Har bare 5 stk men så langt er 2 erstattet på garanti fordi de ble overfølsomme og en til har gitt en mengde falske alarmer.. Konkluderer med dyrt og dårlig og det er ikke slik jeg er vant til med Fibaro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.1.2021 den 12.45, Oyvlil skrev:

Det er nok en dealbreaker at den må kables for å seriekobles.

Kan vel gjøres med Z-wave-modulen?

 

 

Jeg har forøvrig haugevis med KD-101. De har fått litt pepper for å være ustabile, men jeg har aldri hatt problemer med dem. De er gode og stabile, og hyler når de skal. Når de begynner å bli modne for utbytting, så kan det være lurt å følge litt med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Jeg driver å tenker på ny løsning på dette og Fireangel med Z-wave ser smart ut. Ser jo også ut som den kan linkes sammen trådløst når jeg ser på denne videoen:

 

 

 

Må man i tillegg ha Z-Wave modulene på alle eller ville det holde å linke de trådløst og så ha en enhet med Z-Wave? Alternativt er jo å kjøre z-wave i hver enkelt ikke noe problem. Men kan man da trigge alarm på alle fra f.eks. Home Assistant basert på en event? 

 

Ellers ser jeg også den nye Shelly Smoke som kanskje kan bli et godt alternativ men jeg vet ikke så mye om den enda. 

https://shelly.cloud/products/shelly-smoke-smart-home-automation-sensor/

 

@Moskusmener du at du ville valgt Fireangel på nytt om du skulle installert et nytt system? 

 

@Oyvlil kom du opp med en løsning? Hva ble løsningen for deg? 

 

Jeg heller også mot Google Nest men det er så irriterende at det ikke finnes noen type integrasjon og det ser ikke ut til at Google Nest API skal legge til Nest Protect... Hadde jeg fått alarmene og lokasjon tilbake til HA så tror jeg at jeg hadde valgt Nest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg endte opp med å kjøpe en bunke med KD-101 fra Kjell & Company. 

Har ikke kommet lengre enn å bare kjøpe de. Selve monteringen og sammenkoblingen har jeg latt avvente til jeg har fått skaffet meg Homey e.l. for å sammenkoble alt til å gi alarm på telefon.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ok skjønner. Er ikke sikker på om jeg gidder det. Skal pusse opp men alle takene er kjedelig å åpne. 

 

Vurderer å kjøre Nest og så håper på at protect blir med i APIet etter hvert. I mellomtiden kan jeg jo søke etter de med BLE for å se om jeg får kontakt. Men uansett så fungerer Nest veldig bra frittstående. 

 

Tilbake i tenkeboksen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Sitter med samme problemstilling. 
Jeg har kjøpt et nytt hus som allerede har kablet røykvarslere. Usikker på om det er kablet i alle rom da. 
 

Men jeg syns sentralen er trassig plassert, og den er ganske stygg, ser ut som en jalla kina-ringeklokke. 
 

Jeg har tenkt å gå smart i hele huset her. Det er fullt av dimmere, brytere og termostater, og jeg gidder ikke å passe på disse manuelt. Det blir vel Heatit som erstatter disse. Jeg tenkte derfor videre med røykvarslere, få disse inn i Homey også, kunne skru på lys etc automatisk ved alarm. 
 

Heatit sin alarm syns jeg ikke så veldig pen ut, Fibaro og Develco syns jeg kanskje er de som ser penest ut. Problemet er at det ser ikke ut til at noen av disse støtter seriekobling. Det er rett og slett latterlig. Man kan heller ikke aktivere alarm på Fibaro via hub så vidt jeg kan se. 
Har avverget et par branner ifm. borettslag og arbeid grunnet seriekobling/sentral, så dette skal definitivt inn i huset. 
 

Men så er det vel noe TEK10/17 regler ang kablet røykvarslere, så jeg lurer litt på hva jeg må der. 
 

Jeg tenkte ellers på å gjenbruke rørene for å legge opp POE nettverk til Unifi Wifi AP. (Helt perfekt lokasjon i taket på stua 😅)

 

Så hvis jeg kan droppe strøm så ser jeg kanskje heller på Google Nest Protect. Her kan de jo være tilkoblet strøm, så da opprettholdes vel TEK10/17 kravene.
Spørsmålet er hvor mange som må være på strøm etc. Ser Nest påstår opptil 5 års batterilevetid, så da er det jo lite stress uansett. Et annet stort pluss er CO-alarm, som heller ikke er på de andre så vidt jeg kan se. 


Ulempen er at Nest Protect ikke har et tilgjengelig API, men igjen er ikke brannvarsling det som trenger mest integrasjon mot resten for å være ærlig - bare gi god informasjon til alle i boligen når de helst skal være ut på sekunder. 
 

/rant 

 

Tanker?

Endret av DIYglenn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slik jeg også tenker @DIYglenn.  Jeg tror ikke det er kablet til røykvarslerene i vårt nye hus, men jeg vet ikke sikkert. Det er bygget i 1998 så det kan være mulig men sikkert ikke. Det skal jeg finne ut av når jeg kommer dit til høsten og får sett over i mer detalj. Når det gjelder TEK forskriften gjelder jo den bare for nye(ere) bygg. Jeg tenker at Nest Protect med daglig selvtest av sensorer, batterier og trådløs tilkobling, samt lydsjekker hver måned langt overgår de fordelene det er med kablet tilkobling. 

 

Jeg ser også det at Nest protect faktisk prater og forteller hvor i huset noe er gått galt er viktig. Blir jeg vekt midt på natten av noe som uler og uler så blir jeg først forvirret og redd før jeg klarer å våkne. Men Nest vil ikke bare vekke deg men den vil si hva som foregår og hvor det skjer. "Brannvarsler oppdaget røyk på kontoret i 2 etasje" er en beskjed som sikkert går inn etter en repetisjon eller to. Og da slipper jeg å løpe på måfå rundt i huset for å finne ut hva som skjer. Den funksjonen med at en stemme prater med deg er visstnok også mye mer effektiv for barna. Dette tenker jeg er det viktigste av alt. 

 

Vi har også fått Google Assistant inn i huset. Denne benyttes på kjøkken og stue samt på badene. Dersom du har nest protect med google assistant så kan du lett stoppe alarmen med en stemmebeskjed mens sausen brenner seg på kjøkkenet. Dette skal visstnok fungere veldig bra. Håper det er tilfelle.

 

Når det gjelder integrasjon mot alarm og smartstyring tenker jeg på om det kan gå å koble til med Bluetooth Low Energy. Litt på samme måte som Airthings. Det må vel kunne være mulig å koble seg opp i praten som varslerne har sammen. Håper noen jobber med noe her :) Kanskje med en MQTT sensor integrasjon så kan alle smartstyringssystemer få nytte av den. Om ikke så krysser vi fingrene for at det kommer en, i det minste, enkel integrasjon i APIet som kan gi beskjed om varsling fra Nest Protect. 

 

Jeg har også sett på de andre foreslåtte løsningene men jeg klarer ikke å argumentere for de over det å gå med Nest Protect selv med ulempene som Google har klart å tilføre. Skulle bare ønsket jeg var Nest kunde med developers api før de ble kjøpt opp... Men slik er det. Nest Protect, video doorbell og Google Assistant blir løsningen vår. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@vegarde nest protect er eid av Google så de er tett integrert mot hele Google økosystemet. Dessverre er APIet til Google kun åpnet for ringeklokken, kamera og termostatene. Dersom Google får ut fingeren så åpner de også for Nest Protect og da kan vi få statuser også fra røykvarslerne. Jeg tror det kommer, i det miste en enveis integrasjon i APIet ettehvert. 

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Google_Nest

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til at alle er kablet i vårt hus (fra 2021), så da er jo fortsatt Nest et bra alternativ. Etter det jeg hører her så er det for min del ingen tvil - Nest gir faktisk økt trygghet. Når varslerne sier hvilket rom det er etc med lyd, så gir det også uansett mer mening enn et «smart» system hvor det kommer på telefon, som kanskje ligger i en annen etasje. 

Usikker på hvorfor de ikke åpner API for Nest, men det kan jo være at de er redde for at overdreven polling vil tappe batterier e.l. 
Men det ville igjen ikke betydd noe for de på 230V. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fant omsider riktig tråd...mye interresant her. 

 

Noen som vet hva som er regelen rundt 230V installasjon.

a. Dersom det er et eksisterende 230V anlegg for røykvarsler, må man da bruke det eller kan man velge å bruke røykvarsler på batteri?

b. Dersom det i nevnte 230 anlegg er trukket kabel for å seriekoble røykvarslere med kabel, kan man da velge å seriekoble de trådløst? 

 

Og det selvsagte spørsmålet er kanskje, om man har hett 230V anlegg hvorfor i alle dager skulle man velge å ikke bruke det? Svaret er at jeg har noen attraktive dingzer som ikke går på 230V.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutes ago, borg1n said:

Noen som vet hva som er regelen rundt 230V installasjon.

a. Dersom det er et eksisterende 230V anlegg for røykvarsler, må man da bruke det eller kan man velge å bruke røykvarsler på batteri?

b. Dersom det i nevnte 230 anlegg er trukket kabel for å seriekoble røykvarslere med kabel, kan man da velge å seriekoble de trådløst? 

 

Fant svaret selv: 

TEK10 230V kablede røykvarslere. Røykvarslere som strømforsynes med 230V og ikke batterier er et krav i nye boliger ihht. til TEK10 / 17. Bygger du derfor nytt må du ha minimum èn varsler i hver etasje koblet til 230V.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
PerH skrev (På 9.1.2021 den 14.50):

Her har jeg brukt KD-101 , og det har funket bra. Disse tar jeg inn på RFXTRX, og systemet sender meg alarm via Telegram med hvilken som startet først. Jeg kan også sette de av for noen sekunder med en "panic" variabel, om jeg vil bruke de til andre alarmer..

 

Hei!

Kan du forklare hvordan du fikk lagt til disse i RFXcom? fortsatt litt ny i rfxcom-verden. Har Luxorparts fra kjell.com

 

rfxtrx433xl openhab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lenge siden nå, men jeg mener det bare var å sette rfx plugin i "auto create" og sette av en varsler av gangen? i RFX user guide står det "Always On" under protokoll, så den kommer nok inn uansett innstillinger.

Her seriekobler jeg ikke varslerene, men setter av resten med kontrolleren om èn går. Slik får jeg vite hvem som startet først, og kan sende melding om det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@PerH Nå dukket det automatisk opp. (tok ut batteriene litt, og satte den nærmere RFXtrx) og trykket TEST.

Added new thing 'rfxcom:security1:rfxtrx433xl:14616064' to inbox.

 

 

neste TEST ga

- Item 'luxorpartssmokedetector_Status' changed from NULL to PANIC

 

og sendCommand PANIC trigger røykvarsleren noen sekunder

Item 'luxorpartssmokedetector_Status' received command PANIC

 

 

Men jeg mottar aldri noe annet enn PANIC. Selv når testen er over. Gjør dine det? feks OFF, eller SILENT? Sålenge min controller allerede har status PANIC, så vil ikke controlleren min registrere neste gang den mottar PANIC

 

Openhab3.2

rpi4

rfxtrx433xl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke sett på statusene jeg mottar, har disse i OpenLuup GUI og har ikke hatt grunn til å feilsøke. 

 

Mulig at dette håndteres i RFX plugin hos meg, men det jeg ser er en "ArmedTripped" variabel som settes av når alarmen går (eller PANIC test), og den resettes når alarmen slutter.. om det bare er en programmert timer i plugin har jeg ikke sjekket.. 

 

PANIC variabelen tror jeg er en testmodus, det er ikke den du skal lese status på varsleren på tror jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.