Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Flytter inn i nytt hus om noen måneder, valg av hardware rundt Hass.io/homeassistant


Anbefalte innlegg

Hei

Flytter inn i et nytt hus i juni, og driver å planlegger litt, ser dette greit ut?

NUC:
https://www.netonnet.no/art/datakomponenter/kabinettogbarebone/barebone/intel-nuc-kit-i3-10110u-frost-canyon-bxnuc10i3fnh2/1011276.11097/

Zigbee: Conbee II
Zwave: Aeotec Z-wave stick

Ikea Hub (for gardiner)

Philips Hue hub for utelys og lys på barnerom

For lys går vi for "dumme" SG spotter og elko plus zigbee dimmerne, da koblet mot Conbee II. Det kommer ikke til å være så mye z-wave, annet enn Mulitsensor 6 innfelt i tak koblet på strøm.

Frontend vil være homekit/home appen. Fordi folk i huset er så dypt integrert i det økosystemet. Mulig på sikt noe design av lovelace view for vegghengt nettbrett.

Poenget er vel om det er ok at jeg lar hue enheter bli på hue huben, og ikea enheter blir på ikea huben. Jeg har god erfaring med det fra tidligere pga fw oppdateringer, samt bruk av hue scener etc. 

Vet ikke hvordan folk installerer homeassistant på en NUC, og vet det finnes et eget image, men vurderte vel egentlig bare å installere ubuntu, så installere homeassistant via docker, så kan nucen også brukes til andre ting, tanker rundt dette? Jeg vet vel at hass.io / home assistant supervised ikke offisielt lenger er støttet installert på denne måten. Så åpen for andre forslag her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, henrikhoe skrev:

For lys går vi for "dumme" SG spotter og elko plus zigbee dimmerne, da koblet mot Conbee II. Det kommer ikke til å være så mye z-wave, annet enn Mulitsensor 6 innfelt i tak koblet på strøm.

Det kan være en fordel å gå for "det ene" eller "det andre", men det burde ikke by på større problemer.

 

Du kan spare noen kroner på å gå for skru-dimmere med Z-wave. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, baronKanon skrev:

Med conbee 2 kan du skippe Ikea og Philips hue-gateway. 

 

Jeg koblet SSD til USB-adapter og flashet Home Assistant for NUC på denne før jeg monterte i NUC 

Vet det, men jeg liker egentlig helst å ha de i de respektive gatewayene pga oppdateringer etc, ser det heller ikke som en flaskehals. Men ja vet det er et alternativ. 

Men ok, da brukte du NUC imaget, bare vært greit å brukt NUCet til ikke HA ting også. Men som sagt, docker for en linux distro er vel ikke "officially supported" lenger, så kanskje jeg må gå NUC image veien jeg og.

Endret av henrikhoe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Moskus skrev:

Det kan være en fordel å gå for "det ene" eller "det andre", men det burde ikke by på større problemer.

 

Du kan spare noen kroner på å gå for skru-dimmere med Z-wave. 

Joda, men så lenge jeg holder meg på bare strøm enheter på zwave så tror jeg det går greit. 

Har prøvd andre dimmere, som z-dim og namron og diverse andre, men syntes elko sine er greie, og så skal samboer på død og liv ha alt sort elko plus, så noen kompromiser må jeg bare tåle. Samtidig så skipper vi ztrm3 og går for elko plush smart termostaten også fordi intern føleren der er x10 ganger bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, henrikhoe skrev:

takk for tipset, det er nok en god løsning ja. 

Jeg mener det er en dårlig løsning å putte mange VM-er på samme boks. En NUC er "billig", og en god nok løsning for HASS. Om proxmox ryker eller vertssystemet eller en annen VM knekker hosten din, så har du ikke bare ett system som ryker, men alle. Jeg jobber med kontrollsystemer, der en del blir puttet på samme system, noe som er svært uheldig hvis en ting ryker. Å fordele eggene på flere kurver er nok lurt.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, baronKanon skrev:

En NUC er "billig"

Men dyr i forhold til en rpi 4 eller kanskje en odroid n2+ også. Poenget mitt er altså at maskinvare er så billig at jeg er veldig enig med deg. Det er ingen grunn til å komplisere det med å verken kjøre på system uten offisiell støtte eller ha mange systemer på samme boks. I tillegg må en ha litt disiplin for å ikke legge for mye inn på en NUC som er der lett tilgjengelig. Det blir fort "klarer du den så klarer du denne og"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nettopp igang med å sette opp samme NUC som deg @henrikhoe; NUC i3 10.gen. Har en QNAP Nas boks ved siden av, til lokale backups og diverse data.

 

Installerte Ubuntu på NUC'en og kjører en Docker-stack med Home Assistant, Deconz, WatchTower, Portainer, etc.

Planer om å sette opp Traefic som reverse-proxy og SSL, samt en Grafana-stack.

 

Liker Docker i den forstand at det er så enkelt å prøve produkter, oppgradere/nedgradere versjon, uten å sette noe særlig fotavtrykk. Samt Docker Compose for enkel administrering av stacken.

 

Frittstående lamper med HUE pærer koblet til Conbee II på NUC'en. Jeg kjøpt Namrom LED dimmere pga. pris. Men, på hytta har jeg Elko ESH 316GLED dimmere og ESH Super TR termostater installert, men der bruker jeg bare Elko gatewayen foreløpig. Blir et custom NUC prosjekt her også etterhvert.. Liker egentlig Elko best pga. utseende og kvalitetsfølelse.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, LaKr skrev:

Jeg er nettopp igang med å sette opp samme NUC som deg @henrikhoe; NUC i3 10.gen. Har en QNAP Nas boks ved siden av, til lokale backups og diverse data.

 

Installerte Ubuntu på NUC'en og kjører en Docker-stack med Home Assistant, Deconz, WatchTower, Portainer, etc.

Planer om å sette opp Traefic som reverse-proxy og SSL, samt en Grafana-stack.

 

Liker Docker i den forstand at det er så enkelt å prøve produkter, oppgradere/nedgradere versjon, uten å sette noe særlig fotavtrykk. Samt Docker Compose for enkel administrering av stacken.

 

Frittstående lamper med HUE pærer koblet til Conbee II på NUC'en. Jeg kjøpt Namrom LED dimmere pga. pris. Men, på hytta har jeg Elko ESH 316GLED dimmere og ESH Super TR termostater installert, men der bruker jeg bare Elko gatewayen foreløpig. Blir et custom NUC prosjekt her også etterhvert.. Liker egentlig Elko best pga. utseende og kvalitetsfølelse.

 

 

  

Kult, skal teste å kjøre en docker løsning med portainer jeg også, selv om det ikke lenger er offisielt støtte så er vedlikeholdet bra ser jeg.

Får også teste litt mer rundt dette med å ha hue hub, eller koble det rett i Conbee II. Takk for tipsene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Preference skrev:

Helt unødvendig med Hue hub også, da lager du jo flere Zigbee-nett som ikke snakker med hverandre, men heller forstyrrer hverandre. Lån heller en Hue-hub en gang i året om det er så viktig å oppdatere.

Helt unødvendig syntes jeg det ikke er, har ikke hatt problem når det står på forskjellige channels, er 3rd part appene til hue som ungen er veldig glad i, fyrverkeri osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, henrikhoe skrev:

Helt unødvendig syntes jeg det ikke er, har ikke hatt problem når det står på forskjellige channels, er 3rd part appene til hue som ungen er veldig glad i, fyrverkeri osv

 

Gode poenger, Hue appen er vel faktisk ganske bra om man bruker den :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.