Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Namron 200W vridimmer - Problem med plutselig lavt maksnivå


mlervaag

Anbefalte innlegg

Namron dimmer

https://www.namron.com/products/namron-led-dimmer-zigbee-200w-187/

v3.09 Model: 1402755

 

Den er koblet mot en trafo på 105VA, med 3 stk 35W  pærer.

Den er også koblet med zigbee mot en Conbee 2 -> Phoscon -> Homebridge m/ Hue plugin -> HomeKit for styring.

 

Det ble ikke gjort justeringer på maks/min skruen under installasjon, men jeg opplevde at det flimret litt på laveste dimmenivå uten at det gjorde noe. Dimmeren fungerte ypperlig et døgs tid, og jeg fikk skrudd av/på og justert nivå manuelt med bryter, og også via zigbee/Home app på iPhone.

 

Så, etter å ha testet litt av og på med forskjellig dimmenivå via Home-appen låser den seg plutselig på et veldig lavt maksnivå. Den kan dimmes under dette nivået, men det kommer en sperre på hvor høyt den kan skrus opp(ca 40% av opprinnelig). Det virker som om dette maksnivået tilsvarer det høyeste nivået på minimumsskruen.

 

Når jeg nå justerer på min/maks skruen på selve dimmeren responderer dimmeren helt riktig, og jeg får vist et riktig maksnivå på dimmeren, men så snart jeg dimmer manuelt eller via app igjen justerer den seg tilbake til det veldig lave maksnivået. Det kan virke som den av en eller annen grunn fikk satt et altfor lavt maksimumsnivå(tilsvarende minimumsskruen), og den vil ikke akseptere et høyere nivå etter dette. Jeg har prøvd alle mulig triks for å få dimmet den høyere igjen.

 

Det virker som om dette skjedde etter å ha fått tilsendt en zigbee kommando som endret maksnivået på et vis.

 

Jeg leverte først 1 stk dimmer tilbake til elektroimportøren og fikk byttet den i en ny etter å ha forklart problemet, men opplever må altså samme feil på dimmer nr 2.

Har dere noen formening om hva som skjer her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, beklager - jeg trodde du brukte LED pærer.
Jeg vet ikke hva du mener med "bak en elektronisk Trafo".

Den du har avbildet er din "elektroniske trafo". Om den virker med din dimmer eller ei, avhenger av hvordan den er designet. De fleste elektroniske dimmere benytter fasedimming (forkant eller bakkant). Noen kan både-og ved at man selv kan velge med en liten switch i dimmeren (bl.a. ELKO).
Mens de "gamle" Halogeninstallasjonene hadde dimmere som blir styrt av en impulsbryter (fjærbelastet vippebryter). Jeg tipper nok at din trafo er en slik "gammeldags" halogentrafo som er ment styrt av en vippebryter og at selve dimmingen skjer i trafoen.

I så fall vil du aldri få det til å virke med ekstern fasedimmer. At lampene lyser svakere (noe du oppfatter som dimming) når integralet under sinuskurven minsker, er nok bare en tilfeldighet.  Det er nettopp det du sliter med nå, som er årsaken til at bl.a. Elektroimportøren ikke selger løse LED trafoer. Det er så mange variable mellom dimmer - trafo- pære at det blir nesten umulig å finne noe som virker sammen. Jeg har slitt med det samme i årevis.  Det de da selger isteden er trafo og lys (innsats + pære) i ett kit. Har man da f.eks. 10 downlights i taket, så ender man opp med å måtte installere 10 trafoer når det egentlig hadde holdt med en eller kanskje to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette er litt forvirrende for meg, men jeg tror oppsettet skal fungere. Elektriker erstattet en eksisterende "dum" dimmer med Namron-dimmeren.
 

Namron-dimmeren fungerte helt tipp topp i oppsettet mitt, helt til den plutselig ikke gjorde det lenger(2 ganger). Dette tok omtrent et døgn uten at det betyr noe, men jeg mistenker at det skjedde etter en spesifikk kommando/kode ble sendt over zigbee som fikk den til å skifte oppførsel.

 

Jeg mistenker at det skjedde etter at jeg tente lyset ved å sette dimmenivå i Home-appen, i stedet for å tenne den -> sette dimmenivå, men det er bare antagelser. Alternativt frykter jeg at det har blitt gitt en eller annen feil kommando fra Homebridge/Hue-plugin

 

Som sagt senket den maksnivå betraktelig ut av det blå, og jeg klarer ikke endre maksnivå tilbake. Men når jeg skrur på 'maks-skruen' dimmer den helt tydelig tilbake til opprinnelig nivå. Så går den tilbake til 'lavt' nivå igjen når jeg vrir på bryteren.

 

Jeg har sendt mail til Namron, så får vi se om dette er noe de kjenner til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, HomeKit har jeg aldri brukt, så det vet jeg ingenting om. Men det er vel slik at en justering av dimmenivået (som du kaller det), skjer i selve dimmeren - selv om du gjør det fra HomeKit?  Hvordan kan da en slik justering bli med over og inn i en ny dimmer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dimming skjer vel i dimmeren :)

 

Jeg har særdeles lite erfaring med dimmere, zigbee og dens like, så jeg kan bare kommentere observasjonene mine. Det er slik nå at dimmeren har begrenset seg til et lavere maksnivå enn den stod på tidligere. Maks lysstyrke var sterkere rett etter installasjon. Begrensningen skjedde etter at oppsettet var brukt en periode, og dimmeren ble styrt både fra bryter og fra app(Apple Home via Homebridge via deconz). 

 

Maksnivå(og minimum) kan justeres via fysiske skruer på selve dimmeren. Når jeg justerer på dem ser jeg at dimmeren takler å ha et høyere dimmenivå, men med en gang jeg skrur av og på lyset igjen, faller den tilbake til det begrensede maksnivået. 

 

Jeg antok bare at denne maksgrensen kunne være software-styrt, og at den har blitt begrenset via en 'feil' kommando via zigbee.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, jeg vet ikke noe om HomeKit. Selv bruker jeg Home Assistant som er en Open Source løsning for alle type hjemme-automasjons-løsninger.

Her kan jeg sette dimmenivået på hver enkelt dimmer eller på grupper av dimmere, samt direkte i pærene (dersom pærene har støtte for Zigbee og dimming), helt uavhengig av fabrikat, og de fleste dimmere og pærer husker dette nivået inntil det endres. Både dimmere og pærer kan normalt reset'es om ting går i stå.

Dersom ingenting av dette fungerer for deg, vil jeg tro at det er snakk om noe som har med HomeKit å gjøre (men det høres veldig spesielt ut).

 

En "feil kommando" via Zigbee som gjør noe slikt har jeg aldri hørt om. Uansett vil ikke det heller kunne påvirke en nyinnkjøpt dimmer med mindre det er slik at HomeKit hver eneste gang fortsetter å sende ut den samme "feil kommandoen", eller at problemet ligge i pærene? (Har du pærer med egen innebygget Zigbee styrt dimming?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dimmeren dukker opp i Phoscon som en lyskilde, og kan dimmes på den måten via Zigbee. Trafo og pærer er bare dumme enheter bak dimmeren.

 

Phoscon GW snakker med Homebridge via Hue-plugin, og Homebridge snakker med Homekit. Dimmeren fremstår derfor som en dimbar lyskilde i HomeKit-appen.

 

Jeg er enig i at dette med feil kommando høres veldig søkt ut, spesielt siden problem vedvarer selv om jeg kobler den bort fra zigbee-nettet, kjører factory reset, og tar sikringen til selve dimmeren. Jeg ble bare litt skeptisk siden det er ganske mange feilkilder på veien mellom input fra appen, til faktisk dimming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver "Phoscon GW" - hva mener du med det?

Phoscon er kun et GUI frontend mot deConz. 

DeConz er heller ikke en GW (GateWay). ConBee derimot, er en Gateway. 

 

For å kommunisere med Zigbee enheter må du ha en HW Gateway med innebygget Zigbee radio som har rollen som Coordinator i nettet.

Ikke visste jeg at deConz/Phoscon kan interface mot andre GW'er enn Dresdens egne produkter. Hva slags GW er det egentlig du har?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle skrive Phoscon/GW, men kunne vel bare skrevet deconz :) Terminologien er litt ny for meg, så beklager det.

 

Jeg har en Conbee II, koblet i en Raspberry som kjører Deconz med Phoscon App som frontend i versjon 2.07.01. 


Raspberryen kjører også Homebridge, som snakker med de nevnte enhetene via en plugin som heter Hue. 
 

Dette står forøvrig i min første post.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, mlervaag skrev:

Jeg har en Conbee II, koblet i en Raspberry som kjører Deconz med Phoscon App som frontend i versjon 2.07.01. 

 

Jaha, da forstår jeg litt mer av oppsettet ditt (beklager at jeg ikke leser helt fra begynnelsen hver gang).

Jeg leste litt om HomeKit som jeg skjønner er et Apple-Produkt. Mange er skeptiske til alle begrensningene som ligger i HomeKit, med mindre man er 100% loyal til Apple's policies. Å kjøre HomeBridge er visstnok et forsøk på å bryte ut av Apple's tvangstrøye (på egen risiko).

Det er vel ikke usannsynlig at det er her årsaken til dine problemer ligger. Det er mange som rapporterer at straks man tar i bruk Homebridge, så er man på gyngende grunn.

Dertil kommer jo at Conbee/deConz/Phoscon heller ikke akkurat er solid grunnfjell. Jeg bruker det selv og har stor glede av "frihet under ansvar".  Jeg skulle til og med gjerne ønske meg at deConz/Phoscon ble released som Open Source. Da kan man få til det utrolige.

Det er nok ikke overraskende at å prøve å bryte Apple's hegemonier ikke alltid er like vellykket.  Jeg ville prøvd å fjerne koblingen mellom HomeBridge og deConz bare for å se om det løser problemet. Da kan du styre pærene dine manuelt i deCONZ (eller Phoscon) uten at "Apple" kan bry seg.  Eliminasjonsmetoden, vet du. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg fikk nettopp samme problem med samme dimmer.

Hue bridge mot zigbee Namron dimmer Etter 1 døgns bruk😂

Led drivere og led spotter.

Max nivået har låst seg på et lavere nivå. Kan få max styrke ved å bruke set skruen til max punktet, men resetter seg i det man bruker dimmeren igjen.

 

 

Endret av Kro87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da har vi akkurat samme problem. Interessant. 
 

Virker som om dimmeren plutselig fikk nok. Dette skjedde altså med 2 forskjellige dimmere hos meg etter hverandre, og samme issue hos deg. 
 

Prøv å send mail til [email protected] så får vi kanskje noe attention.

 

Jeg mistenker en bug i firmware, siden dimmeren opplagt fungerer korrekt siden man kan bruke justeringsskruene uten problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Kro87 skrev:

Hei, jeg fikk nettopp samme problem med samme dimmer.

Hue bridge mot zigbee Namron dimmer Etter 1 døgns bruk😂

Led drivere og led spotter.

Max nivået har låst seg på et lavere nivå. Kan få max styrke ved å bruke set skruen til max punktet, men resetter seg i det man bruker dimmeren igjen.

 

 

Helt fersk her, men interresant at andre har samme problem. Hue her og, Namron Zigbee dimmer. Nå har jeg snart skrudd på min og maks-knappene i en time. Spent på om det finnes en løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det her var interessant å mest sannsynlig er det noe med en firmware enten på Hue siden eller selve dimmeren.

Jeg fikk også flimring på alle nivåer etter feilen inntraff.

Jeg synes dog at det her var en minus i margen. Ante meg at Softwaren (trådløs linken) kan feile, men da trudde jeg med sikkerhet at selve mekaniske dimmeren skulle fungere smertefritt som backup løsning.

 

Når dimmeren fungerte så var det som å forvente, meget bra!

 

Er selv fersk i forumet her. Så var litt artig at det var nettopp zigbee dimmeren som fikk oss hit 😂

 

Takk for at du tar tak Maximus  

Følger med på tråden her.

 

Endret av Kro87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.