Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Namron 200W vridimmer - Problem med plutselig lavt maksnivå


mlervaag

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, mlervaag skrev:

Jeg har nå fått epost-kontakt med:

 

Cindy Liu
Sales Manager    
HZC Electric
SHENZHEN SHYUGJ TECHNOLOGY CO., LTD.

cindy@hzc-electric.com

 

Har sendt henne datokoden som er på siden av dimmeren(min er 09/2020), så skulle hun sjekke om de har kjente feil på denne batchen.

 

Kommer med mer info om jeg hører noe. De har svart ganske raskt så langt.

Topp! Har fått svar fra Namron/EI, som ber meg filme oppførselen til dimmeren. Tar det videre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Moskus skrev:

HomeSeer kan stort sett alt. Det kan Home Assistant også. De har litt forskjellig tilnærming, men er ikke direkte ulike heller.

 

Jeg pleier å fleipe med at HomeSeer koster penger og Home Assistant koster tid.

Hehe, ja den siste der forklarer vel forskjellen veldig bra. 

Så om man skal gå for kombinasjon kabling (IP/UDP/FTP) og Tråløs (WIFI/blåtann/IR) er homeseer/google assistance det som i grunn er top notch? Er ikke noe annet bortsett fra knx som er verdt å bruke tid å energi på, enten finnes det ikke noe tilsvarende til en billig penge eller koster det alt for mye pææng? 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kro87 skrev:

Tråløs (WIFI/blåtann/IR)

Stryk blåtann. Det er ikke standardisert og i prakisk nærmest umulig å bruke i automasjonssammenheng. Det blir fort proprietært og kjedelig. Se på Z-wave eller Zigbee.

 

2 timer siden, Kro87 skrev:

Så om man skal gå for kombinasjon kabling (IP/UDP/FTP) og Tråløs (WIFI/blåtann/IR) er homeseer/google assistance det som i grunn er top notch?

Google Home kun som frontend, så kan HomeSeer (eller whatever) være hjernen.

 

2 timer siden, Kro87 skrev:

Er ikke noe annet bortsett fra knx som er verdt å bruke tid å energi på, enten finnes det ikke noe tilsvarende til en billig penge eller koster det alt for mye pææng? 🙂

KNX er utmerket hvis du har for mye penger og allikevel skal åpne alle veggene i huset ditt. Jeg lurte veeeeldig på det da vi pusset opp, men lot det være til fordel for å fortsette med Z-wave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar fra Elektroimportøren:

 

Vi har fått en god del henvendelser på dette de siste ukene og det virker som å være et problem med en batch vi har fått inn. Vi undersøker fortsatt feilkilden på dette i samråd med produksjonsteamet vårt, og vil komme med en tilbakemelding når vi får løst problemet. Inntil videre er du fri til å reklamere på produktet hvis du ønsker det, men det er heller ikke noe problem å returnere i ettertid når vi har fått løst problemet .

 

De legger til at de mest sannsynlig ikke har andre batcher inne akkurat nå, så da må man eventuelt bytte til annen dimmer eller vente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kom et svar fra Kina, hvor det hintes om feil:

 

Quote


I've tracked this batch in our system and the software and firmware are both the latest the version, however, there are might have few pieces comes from stock which has software bug

 

De har tilbudt å sende et nytt produkt med DHL med siste versjon HW/SW, som også kan tydes som en innrømmelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, mlervaag skrev:

Her kom et svar fra Kina, hvor det hintes om feil:

 

 

De har tilbudt å sende et nytt produkt med DHL med siste versjon HW/SW, som også kan tydes som en innrømmelse.

Aha!

 

Kan de sende til oss andre og, mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betyr dette at disse dimmerne ikke kan software oppdateres OTA ??

Det er jo i så fall skremmende!  Selv de billigste brytere og dimmere fra IKEA kan fjernoppdateres uten problemer.

Riktignok kan heller ikke ELKO utstyr OTA oppdateres. Der må man inn med et SD-kort i enheten. Slike klønete løsninger er laget kun for å sikre jobb og inntekter til elektrikere.

Vi som kunder burde vært mer bevisst på å sette krav til de produktene vi velger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, VikingOy skrev:

Vi som kunder burde vært mer bevisst på å sette krav til de produktene vi velger.

Absolutt!

 

Og samtidig så viser det seg gang på gang at "vi som kundegruppe" sjeldent gjør det. Ellers hadde skytjenester for å integrere lokale produkter vært en saga blott for lenge siden... :( 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutes ago, VikingOy said:

Betyr dette at disse dimmerne ikke kan software oppdateres OTA ??

 

Jo, de oppdateres OTA, men her virker det som om det er spesifikke interne HW-komponenter fra en batch som er defekte/kan resultere i bug.

 

Uten at jeg skal være så bastant på det. Men det står i manual/spec sheet at de støtter OTA updates.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Maximus said:

Aha!

 

Kan de sende til oss andre og, mon tro?

 

Det skulle jeg tro! Send mail til kontakten jeg nevnte tidligere her, og meld om samme issue og at du hørte at jeg var i kontakt med dem. Den som kommer i posten er ikke med Namron-utseende forøvrig, uten at det skal bety noe :)

 

Tror fortsatt vi skal forholde oss tydelig til Elektroimportøren her, og stille de til ansvar.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, mlervaag skrev:

 

Det skulle jeg tro! Send mail til kontakten jeg nevnte tidligere her, og meld om samme issue og at du hørte at jeg var i kontakt med dem. Den som kommer i posten er ikke med Namron-utseende forøvrig, uten at det skal bety noe :)

 

Tror fortsatt vi skal forholde oss tydelig til Elektroimportøren her, og stille de til ansvar.

Nå er jeg nok litt slapp, men prøver meg likevel: Du kunne ikke sendt meg e-posten du sendte, evt. på PM? 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Maximus said:

Nå er jeg nok litt slapp, men prøver meg likevel: Du kunne ikke sendt meg e-posten du sendte, evt. på PM? 😊

Hehe! Ingen problem. Her er første mail jeg sendte til  cindy@hzc-electric.com:

 

Quote
Hi Cindy, 
 
 
After about a day of working very well, it suddenly had a drop in the max output level(to ~40% of original). There is no way to change it back to its original MAX-output, and it stays this way even after a factory reset. It happened after the light was turned on via Zigbee, though this was working great up until this event.
 
When I turn on the MAX and MIN adjustment screw it actually displays the correct outputs, but it's put back to the lower output again when turning the dim wheel. It seems that the new and lower MAX-output level is impossible to overwrite, even with the manual adjustment.
 
I posted about this problem online in Norway, and there are multiple cases from other users with the same issue, with different light setups.
 
Do you have a suggestion on how to fix this?
 
Best regards,

 

 

Endret av mlervaag
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Update:

 

I dag mottok jeg forsendelse fra Hong Kong med ny dimmer og en hyggelig hilsen. Denne står det Namron på, men har litt andre materialer og finish.
 

Så gjenstår det bare å få installert og sjekket om samme issue oppstår etter et døgn :)

 

 

0B6EB868-7225-4C05-B51D-EF05163CAC8E.jpeg

9C6B463C-BFCC-4ABB-A7A3-AFBA9B5B0F2D.jpeg

13A4DF69-B6E5-46D5-B96D-8AE6D48AF802.jpeg

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, mlervaag skrev:

Update:

 

I dag mottok jeg forsendelse fra Hong Kong med ny dimmer og en hyggelig hilsen. Denne står det Namron på, men har litt andre materialer og finish.
 

Så gjenstår det bare å få installert og sjekket om samme issue oppstår etter et døgn :)

 

 

0B6EB868-7225-4C05-B51D-EF05163CAC8E.jpeg

9C6B463C-BFCC-4ABB-A7A3-AFBA9B5B0F2D.jpeg

13A4DF69-B6E5-46D5-B96D-8AE6D48AF802.jpeg

Så bra! Jeg skrev e-post, men fikk aldri noe svar! Uansett, oppdater oss om oppførsel :) Får vel purre litt, så kanskje jeg også kan få tilsendt en!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, mlervaag skrev:

Etter noen dager med den nye Hong Kong-dimmeren ser det ut til å fungere knirkefritt. Håper Elektroimportøren finner ut av det.

Så bra! Purret faktisk på dem igår, men ikke hørt noe. Ikke hørt noe fra Cindy heller! Mulig jeg må ta et grep der. Gir lyd hvis jeg hører fra EI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.1.2021 den 18.32, Kro87 skrev:

Hei, jeg fikk nettopp samme problem med samme dimmer.

Hue bridge mot zigbee Namron dimmer Etter 1 døgns bruk😂

Led drivere og led spotter.

Max nivået har låst seg på et lavere nivå. Kan få max styrke ved å bruke set skruen til max punktet, men resetter seg i det man bruker dimmeren igjen.

 

 

Samme problem her i dag! Home Assistant og IKEA GW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Har samme problem med at jeg kan sette Max nivå til Max med en skrutrekker, men om jeg justerer med vrideren eller skrur av, blir «Max» mye lavere. Samme skjer med HUE appen. Lasten min er to Osram dimmbare LED E27 7.0watt. Altså 14 watt belastning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.