Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

190 kvm smarthus i nyrenovert bolig med byggeår 1978.


hvg99

Anbefalte innlegg

11 timer siden, hvg99 skrev:

1. Er det en work-around for dimme-issuet mitt?

Jeg vet ikke helt hva som er "dimme-issuet" ditt...? Du vil kunne dimme lyset men ikke ha en fysisk knapp å dimme med?

--> Det pleier ikke være særlig WAF-vennlig.

Går du for trykkbrytere kan du i det minste slanke 4 dimmehjul til 2 doble brytere.

 

11 timer siden, hvg99 skrev:

2. Er det en god måte å få Yr.no sin værdata ned på for en som ikke er kjent med API-er

Håpe at andre har gjort det tilgjengelig i Hubitat? Eller ta det som en mulighet til å lære hvordan! :) 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Moskus said:

Jeg vet ikke helt hva som er "dimme-issuet" ditt...? Du vil kunne dimme lyset men ikke ha en fysisk knapp å dimme med?

--> Det pleier ikke være særlig WAF-vennlig.

Går du for trykkbrytere kan du i det minste slanke 4 dimmehjul til 2 doble brytere.

 

En 8-knapp-modusbryter kan jo man bruke, men da må man dimme med knappene og ikke et hjul. 

Det ideelle hadde vært å hatt en dimmer som registrerte hvor mange nivå man rullet opp og ned, og sendte denne infoen til Bridgen. Trykknappen inne i dimmeren når en trykker inn hjulet kunne ha vekslet bort fra "hele rommet" til de forskjellige sonene, før det returnerte til "hele rommet" igjen. Så skal jeg ha modusknapper til scener tenkte jeg. 

Jeg lufter litt ideer. 

Ang API, jeg skal ta et Youtube-kurs ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mange scener på lys og jeg prøver å få det til slik at jeg ikke trenger å sette de manuelt, men at det skifter mellom de ut i fra tilstander.
 

Eksempel: Hvis noen ringer på så får jeg en melding på telefon etter noen minutter der den spør om vi har besøk. Svarer jeg ja på denne så settes lys og varme i besøkmodus og der står den til jeg manuelt slår den av eller til nattmodus blir aktivert. Dette er det mest manuelle innslaget vi har på lys. Resten styres automatisk ut i fra andre betingelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, hvg99 skrev:

Jeg lufter litt ideer. 

Tja... jeg kunne nok løst dette i HomeSeer, da med en modus-bryter for å velge en eller flere dimmere, og så et trådløst dimmehjul for å styre den valgte dimmeren. Men jeg tror ikke man kommer unna scripting da, for vanlige måter som direkte assosiasjon vil ikke kunne brukes. Pga. scripting kan jeg ikke fortelle deg hvordan man løser det i Hubitat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, Moskus said:

Tja... jeg kunne nok løst dette i HomeSeer, da med en modus-bryter for å velge en eller flere dimmere, og så et trådløst dimmehjul for å styre den valgte dimmeren. Men jeg tror ikke man kommer unna scripting da, for vanlige måter som direkte assosiasjon vil ikke kunne brukes. Pga. scripting kan jeg ikke fortelle deg hvordan man løser det i Hubitat...

 

For jeg ser for meg at jeg kommer til å bruke modusknapper til å sette scener og programmerer dette via Hubitat, men vil gjerne ha ett (1) dimmehjul. Men dimmehjulene sitter på en fysisk dimmer har jeg forstått. Det som gjør den smart er at man kan endre spenningen (dimmingen) med ZW/Zig, men det er ikke så aktuelt for Hue.

Om dere følger logikken min? Jeg er mer bekymret for hardware enn å få det til i Hubitat. Altså, ha et hjul som sender et signal om at nå skal noe skje, og ikke omvendt.

Rett meg gjerne om jeg har feil :)

Endret av hvg99
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, hvg99 skrev:

For jeg ser for meg at jeg kommer til å bruke modusknapper til å sette scener og programmerer dette via Hubitat, men vil gjerne ha ett (1) dimmehjul.

Veldig fornuftig. :)

Setter man opp scener riktig, så er det lite behov for å dimme lyset selv. Jeg gjør det svært sjeldent.

 

Jeg hadde (og har gjort) puttet inn vegg-dimmere (gjerne med bryter, men du kan legge dem i takboks også) og styrt mest med scener.

 

Skal du ha et eksternt dimmehjul kan det f.eks. være et slikt: https://www.tronika.no/no/smarthus/zwave-produkter/z-wave-kontrollere/veggkontroller-zv2835.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Da har jeg tre alternativ som jeg vurderer i mitt hode:

 

1. WarmDim 660 lumen spotter med 4 x z-wave dimmere (bak hjul) + En 8-knapp Namron modusbryter.
 

2. WarmDim 660 lumen spotter + ZV2835 som kommuniserer med dimmepiller som ligger i hver sone + En Namron modusbryter.

 

3. Philips Hue WCA + ZV2835 som Hubitat bruker til å kommunisere med Hue + En Namron modusbryter.

 

Dumt å gå på en smell. Et safe alternativ er nr.1 med vanlige spotter, og å gjemme de vanlige dimmerene en diskre plass, for så å ha modusknappene sentralt plassert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
On 19/01/2021 at 11:23, Moskus said:

Det hadde jeg gjort.

 

Hva tenker du om skinner og Philips Hue WCA + ZV2835 på skinner rundt om i stuen? Ser det ikke er stor forskjell mellom en GU10 pære med høy lumen i plugg og WCARGB pærene. 

 

Kjekt med litt forskjellige scener. Veldig fornøyd med warm dim i første etasje, men skal til med belysning i stua nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, hvg99 skrev:

Hva tenker du om skinner og Philips Hue WCA + ZV2835 på skinner rundt om i stuen?

At det finnes mange veier til Rom. :)

Jeg hadde, som sagt, valgt løsningen med smart dimmer. Men hvis du skal ha GU10-sokkel uansett på skinne, så velger du jo etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble Hue på lampepunkt og tre fysiske smart-dimmere til integrasjon mot modusbryterne.

 

Har ellers prøvd OpenHAB som ikke var enkelt å integrere mot Hubitat, men hadde et veldig intuitivt system. Ga derfor opp OpenHAB enn så lenge, skal gå tilbake å prøve MQTT-løsningen en gang. Er nå på Home Assistant (via Hubitat sin MakerAPI), og...

 

det er greit å leke litt med config-filene, men når man ikke enkelt kan klone en device, sette opp virtual device etc uten å knote med å skrive kode, så blir det litt for tungtvint for meg.

 

Lurer dog på å ha det værende, men kun pga. Lovelace. Hubitat er dønn solid, men de har en lang vei å gå på UI. Tenker derfor at alt bare legges fint til rette for Lovelace/HA via Hubitat. Kan kanskje bruke noe av de fete integrasjonene som HA har også, men da begynner man å gå langt mot å holde to systemer vedlike. I motsetning til kun å holde en dashboardfunksjon i live.

Endret av hvg99
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
On 09/02/2021 at 09:00, Moskus said:

-

 

On 08/02/2021 at 18:23, stigvi said:

-

 

Om det er interessant med en oppdatering, så har jeg følgende å melde:

 

Jeg har fått anskaffet meg Home Assistant via en RPI som "frontend". Gjorde dette pga. Lovelace og appen. Dette har fungert sømløst og selvom Hubitat sitt brukergrensesnitt har mye(!) forbedringspotensial, så fremstår den stødig og veldig funksjonabel mtp. automatisering osv. Jeg er en "midt i mellom"-bruker og den passer meg i utgangspunktet, men da jeg så Lovelace ble fristelsen for stor for å ikke legge den på toppen.

 

Hadde jeg ikke hatt dette som halvveis hobby og ønske om mer finkontroll enn jeg kanskje trenger, hadde jeg nok valgt en Homey tror jeg, men Hubitat er en god og rimelig inngangsport for de som ikke blir redd av å se på avanserte løsninger som involverer parametere og kode, men som er litt for n00b til å eie og forstå den prosessen helt ut. 

 

Når alt det er sagt. Jeg har ikke snøring på HomeSeer.

Endret av hvg99
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.