Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

190 kvm smarthus i nyrenovert bolig med byggeår 1978.


hvg99

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Da har jeg snart fått koblet opp alt sammen på vegg, men har ikke paret med Hubitat, foruten om Heatit-termostatet. Så her hadde jeg virkelig satt på pris på hvilke tanker dere har, alt lite og smått om oppsett, kompatibilitet osv. Jeg føler jeg er i en posisjon til å bytte enheter/hub nå, men ønsker ikke det senere når elektriker er dratt.

 

Gateway:

 

Hubitat koblet til lokal LAN-router uten internett-tilgang. Virker solid, men kunne ønske det var litt mer intuitiv GUI. Nesten så jeg vurderer å bytte når jeg ser hvor uoversiktlig 100 regler kommer til å bli.

 

Lys:

Namron ZigBee modusbrytere
 

Heatit Z-wave modusbrytere x 2 (eneste jeg kunne finne i svart)
 

Namron Zigbee dimmer
 

"Vanlige" 660 lumen downlights, da smartlyspærene jeg har funnet er alt for svake. 

 

Philips Hue smartpærer rundt omkring, og som hovedregel der det ikke er hovedlyskilden i et rom. Foreksempel er det et vanlig LED-armatur i taket på the master bedroom, med smartpærer i vegglysene ved nattbord. Tenker da å bruke modusknappene til å få riktig kombo til riktig tid, styre fra nattbordet, lese for barn med dim belysning osv.

 

Varme:


Heatit Z-TRM3 - paret enkelt med Hubitat, men får ikke satt temperatur, kun lese av.

Dimplex Alta på soverommene (sikkert dumt valg). Fant ut at denne må ha internett-tilgang for at appen skal fungere. Jeg kan stille ukesprogram og la det være med det, men kjekt å ha integrasjon. Er det noen bakdeler med å ha av-og-på kontroll. Dimplex sa den ville sette seg til forrige temp-setting? Er ovnen bare av-og-på uansett, med termostat på toppen av ovnen?

 

Generelt:

Phillips Hue sensorer
 

Aoetec Ringeklokke - ville egentlig ha video akkurat der (og kun der), men fant ikke et godt alternativ som får lyset på tableten til å skru seg på å kameraet poppe opp, uten at det er cloud-basert. Kjøpte derfor den vanlige nummer 6(?). Kamera er uaktuelt, og det eneste kompromisset på cloud kunne ha vært for enheter (ikke kamera) der jeg ikke får Hubitat-kompatibilitet og det ikke er sensitiv informasjon.

 

ID Lock 150, men ser ikke helt fordelen med å ha den på Z-wave. Er bare noen mindre fordeler ville jeg tro. 
 

Endret av hvg99
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, hvg99 skrev:

Namron ZigBee modusbrytere
 

Heatit Z-wave modusbrytere x 2 (eneste jeg kunne finne i svart)
 

Namron Zigbee dimmer

Velg enten bare Zigbee eller bare Z-wave for dette. Det er mye lettere.

Med mindre du har spesifikke grunner for å velge Zigbee, så er Z-wave like godt, og har for enkelte situasjoner bedre utvalg. Det er flere Z-wave dimmere enn Zigbee dimmere.

 

Siden du likevel skal ha HeatIt Z-wave bryter og Z-TRM3, så kan dimmere også med fordel være Z-wave. :) 

 

 

10 minutter siden, hvg99 skrev:

Philips Hue smartpærer rundt omkring, og som hovedregel der det ikke er hovedlyskilden i et rom

Hue er utmerket som tilleggsbelysning. :) 

 

9 minutter siden, hvg99 skrev:

D Lock 150, men ser ikke helt fordelen med å ha den på Z-wave. Er bare noen mindre fordeler ville jeg tro. 

... skal du ha en smartlås uten potensiale for å gjøre den skikkelig smart? 

 

 

11 minutter siden, hvg99 skrev:

Jeg føler jeg er i en posisjon til å bytte enheter/hub nå, men ønsker ikke det senere når elektriker er dratt.

Du trenger ikke elektriker for å gjøre det senere. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

ID Lock har smekklås og har en app som kan programmere kodene. Den har og brikker. Kan jeg styre dette fra Z-wave? Eller er det bare ting som "lås" når dette skjer osv.

 

Har redigert posten min, noe som datt ut. 

 

Heatit Z-TRM3 - paret enkelt med Hubitat, men får ikke satt temperatur, kun lese av. Irriterende. Blir ikke klok på alle som har fikset problemet, det meste er HA virker det som, og så på et nivå over det jeg forstår for tiden.

Dimplex Alta på soverommene (sikkert dumt valg). Fant ut at denne må ha internett-tilgang for at appen skal fungere. Jeg kan stille ukesprogram og la det være med det, men kjekt å ha integrasjon. Er det noen bakdeler med å ha av-og-på kontroll. Dimplex sa den ville sette seg til forrige temp-setting? Er ovnen bare av-og-på uansett, med termostat på toppen av ovnen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Moskus said:

.

Hva er fordelen med Home Seer over Hubitat? Er det verdt for meg å bytte? Kan jeg få en god grafisk oversikt over rom o.l. Er ikke en deal-breaker, men er kjekt å ha fine kontrollpanel i redigeringsmodus og ikke kun som kontrollpanel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke til Hubitat, men etter hva jeg ser så er det en ferdig boks med alt du trenger. Den ser ikke så dum ut.

 

HomeSeer er kun programvare. I tillegg må du ha deg en maskin (alt fra Raspberry Pi til f.eks. en grei NUC). Du må selv kjøpe inn de transceiver (sender/mottakere) som du trenger (en for Z-wave, en for Zigbee, en for 433MHz etc). Og alt annet av hardware.

 

Fordelen med HomeSeer er at du kan "lett" flytte over til en større maskin hvis du har behov. Hubitat binder deg til den boksen og jeg vet ikke hvor lett det er å flytte over til ny boks. (Men det er sikkert noe cloud-greier så det er kanskje ikke noe problem).

Og så er Hjemmeautomasjon.no full av folk som kan hjelpe deg med HomeSeer. Jeg vet ikke om det er så mange Hubitat eiere her på forumet.

 

Jeg håper forklaringen ga litt mening

 

Når det kommer til design så kan man trygt si at HomeSeer ikke er laget av f.eks. Apple.

Endret av Guahtdim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, Guahtdim said:

Jeg håper forklaringen ga litt mening

 

Absolutt. Jeg så på HA og Pi først, men tenkte at jeg går for noe sneddent og lite som funker out-of-the-box.

 

Snakket med Heatit ang. problemet mitt nå, de var behjelpelige. De sa forøvrig at Fibraro var plug and play og funket uten internett-forbindelse. 

Noen tanker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, hvg99 skrev:

ID Lock har smekklås og har en app som kan programmere kodene. Den har og brikker. Kan jeg styre dette fra Z-wave? Eller er det bare ting som "lås" når dette skjer osv.

Jeg setter opp at huset skal låse. Jeg kan også legge inn og fjerne koder, slik at f.eks. noen kan komme og gå etter avtale. Huset sjekker selv om døra er åpen når det er leggetid, og låser alle dører når alarmen går på.

 

Jeg kunne aldri tenke meg å være uten Z-wave-modulen. Den er en grunn i seg selv til å bruke IDlock. :) 

 

6 minutter siden, hvg99 skrev:

Heatit Z-TRM3 - paret enkelt med Hubitat, men får ikke satt temperatur, kun lese av. Irriterende.

Det er en ny "uoffisiell" firmware som sannsynligvis vil hjelpe.

 

7 minutter siden, hvg99 skrev:

Dimplex Alta på soverommene (sikkert dumt valg).

Du kan styre de "smarte" ovnene på en vanlig måte: En plugin modul og en fysisk eller virtuell termostat. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe erfaring med Fibaro HomeControl. Enda en boks hvor det meste skal være fiks ferdig. Det er kansje lurt å prøve å finne ut hvor lenge det er siden modellen kom på markedet. Bokser som har vært solgt i mer enn 2 år uten oppgradering ville jeg vært skeptisk til, men så er jeg av typen som heller vil ha noe overdimmensjonert enn underdimmensjonert. Ting vokser.

 

Når man skal velge hjernen så går det veldig mye på 

 

Hvor mye er du villig til å sitte å dille?

Hvor viktig er design for deg?

Hvor mye kontroll vil du ha på det som gjøres?

Hvor fort må du ha ting opp å kjøre?

 

Hvis du ikke gidder å dille så mye og ikke trenger å kunne gjøre "alt" så tror jeg alle slike bokser er en god treff. Men du vil komme borti tilfeller hvor boksen din ikke går med på det du ønsker. Og boksene kan fort bli for "små" for opplegget ditt, men det er ett greit sted å starte.

 

HomeSeer eller Home Assistant kan du eventuelt hoppe over til når du er kommet litt lenger i prosessen. Det er nok av greier å sette seg inn i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Guahtdim skrev:

Jeg kjenner ikke til Hubitat, men etter hva jeg ser så er det en ferdig boks med alt du trenger. Den ser ikke så dum ut.

Hubitat er lokal-versjonen av SmartThings. Den skal i prinsippet gjøre det samme, men kjører lokalt istedenfor i skyen. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, hvg99 skrev:

Homeseer og HA. Brukervennlighet (må ikke være wow, men vil feks at reglene skal være kjekt å se over). 

"HomeSeer koster penger. Home Assistant koster tid." Min vanlige spøk, but based on a true story.

 

Jeg liker regelmotoren i HomeSeer. Den er enkel, oversiktlig (hvis man har en snev av organisatoriske evner) og man kan lese i klartekst hva som skjer (se HomeSeer-skolen del 7). Home Assistant er, enn så lenge (og det har vært en stund), basert på redigering av YAML-filer.

 

Men jeg kan ikke fortelle deg hva du skal like, det må du faktisk finne ut selv. Home Assistant er gratis, og HomeSeer har 30 dagers prøvetid. Prøv begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg kommet hakket lenger. Får satt temperatur på termostatene via Hubitat. 

 

Ble brått optimistisk på hele Hubitat. Gir det en sjanse. 

Med ID Lock 150, er det mulig å styre den via Z-wave med samme funksjonalitet som med deres egen app? Har ikke fått opp låsen enda, så har ikke noe å sammenligne med enda, men har en app i Hubitat som heter "Lock Code Manager".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, hvg99 skrev:

Med ID Lock 150, er det mulig å styre den via Z-wave med samme funksjonalitet som med deres egen app?

De har ikke en "egen app" for styring, den er kun til oppdatering.

 

4 minutter siden, hvg99 skrev:

Har ikke fått opp låsen enda, så har ikke noe å sammenligne med enda, men har en app i Hubitat som heter "Lock Code Manager".

Pass. Jeg bruker HomeSeer, så jeg kan ikke fortelle deg hvordan det er organisert i Hubitat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Jeg tenker vel egentlig på den biten som går på å utstede koder, nøkkelbrikkene o.l. Vi får se.

Låsen ligger i kjelleren, blir kjekt å få den opp for å leke :)

Endret av hvg99
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, hvg99 said:

Ble brått optimistisk på hele Hubitat. Gir det en sjanse. 
 

Hvis du allerede har Hubitat i huset så hold deg til den inntil videre. Personlig så hadde jeg ikke skiftet ut før jeg følte at Hubitat ikke lenger dekket hva jeg ønsket meg.

Bortimot alt kan legges inn på nytt hvis du bestemmer deg for å hoppe over til noe annet. Det blir litt jobb, men det blir som å flytt til nytt hus : Du får muligheten til å bli kvitt mye drit du ikke trenger 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, Guahtdim said:

Hvis du allerede har Hubitat i huset så hold deg til den inntil videre. 🙂

 

Ja. Det var en grunn til at jeg valgte den, så la meg holde meg til de kriteriene :) Hubitat har ikke noe fancy bloaty GUI, men virker som en stabil og god enhet. Man kan og bruke API-en deres om man vil legge på et annet kontrollpanel enn deres "Dashboard".

Hver gang det elektriske er klart i et rom her, så blir jeg som et lite barn. 

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, hvg99 skrev:

Ok. Jeg tenker vel egentlig på den biten som går på å utstede koder, nøkkelbrikkene o.l. Vi får se.

Uten Z-wave-modul må du trykke deg gjennom en meny på selve låsen (for kodebrikker må du gjøre det uansett), men det er enklere å gjøre det i systemet. :) 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutes ago, Moskus said:

Uten Z-wave-modul må du trykke deg gjennom en meny på selve låsen (for kodebrikker må du gjøre det uansett), men det er enklere å gjøre det i systemet. :) 

 

Aha. Bestilte Z-wave modul nå. 

Er kjekt at de ikke har hengt seg på cloud-basert proprietary app h****te, for så å leie cloudkapasitet fra Amazon eller Google. Stygg utvikling, men det er min kjepphest. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tibber Pulse er forståelig nok online på internett. Jeg har ingen problemer med det, men slik jeg har startet å bygge smarthuset mitt, har jeg et separat LAN uten internett-tilgang. Jeg bruker derfor Tibber fra telefonen og syns det er et flott selskap.

Men er det en måte å få noe tilsvarende den kjekke strømmåler-widgeten fra Tibber-appen inn på mitt Smarthus?

Edit: Jeg har gode kilder på integrasjon til Hubitat nå, men regner med det er online. Skal sjekke.

Edit 2: Jeg sitter igjen med at jeg må ta en vurdering av om jeg skal firewalle Hubitaten og få tilgang til Api, eller bare droppe access til Tibber.

Endret av hvg99
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, hvg99 skrev:

Jeg sitter igjen med at jeg må ta en vurdering av om jeg skal firewalle Hubitaten og få tilgang til Api, eller bare droppe access til Tibber.

Regn med at verden snakker via internett, og at det (dessverre) bare blir mer av det. Skal man gjøre huset smart med Pulse, så må man ha tilgang til data og dermed internett.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To spørsmål jeg håper de vise menn og kvinner her inne kan svare på. 

Jeg har en hel haug med Phillips Hue WCA GU10 som jeg har "brent inne" med etter at jeg gikk for Warmdim 600 lumen downlights nede. Nede har jeg en smart dimmer til gangen og en til badet. 

Oppe i stue/kjøkken (åpen plan) blir det fire soner og en kombinasjon av skinne og innfelt spot i taket. Elektrikeren har satt opp fire dimmere. Dette ser ikke bra ut på veggen etter min smak, og jeg vil helst unngå å måtte bruke knapper til å dimme.  Vurderer å sette inn Philips Hue WCA her også, slik at da blir det i alle fall ikke dimming av spenningen.

 

1. Er det en work-around for dimme-issuet mitt?

 

2. Er det en god måte å få Yr.no sin værdata ned på for en som ikke er kjent med API-er. Evt en god guide til hvordan jeg kan bli kjent med dette? Noen hadde laget til en app til hubitat ved bruk av Tibber sin Api, der jeg får ca 8 nyttige verdier som jeg kan jobbe med.

 

På forhånd takk.

Endret av hvg99
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.