Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Idlock 150: Oppladbare batterier


Anbefalte innlegg

I FAQen til Idlock frarådes oppladbare batterier uten noen bestemt grunn. Noen som har erfaring med dette, positivt eller negativt?

 

Vurderer å kjøpe inn Eneloop Pro-batterier da det føles for galt å kaste så mange batterier stadig vekk. Ser for meg at batteriovervåkning ikke vil fungere da spenningen er lavere på NiMH? Ev. at NiMH-batterier er noe tykkere enn alkalinske så de passer dårlig.

 

Forhåpentligvis fungerer dette uten noe problemer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer til å handle inn et sett av https://www.aliexpress.com/item/4001308341140.html eller https://www.aliexpress.com/item/32838165134.html til låsen straks

 

Ulempen med disse er vel at de holder 1.5V jevnt, så låsen vil sikkert ikke kunne rapportere at batteriene begynner å bli trege før batteriene er nesten helt tomme. 

 

Har også oppladbare 3.7V lithiumbatterier (https://www.wish.com/search/2800MAh 16340 CR123A Rechargeable Lithium Battery %2B LCD Charger for Arlo Security Camera/product/5e96eb1d29e78605c03c87d2) i Fibaro røykvarslerne mine (tar normalt 3V CR123). Ser ut til å klare seg fint med for høy spenning, ser faktisk også ut til å være i stand til å rapportere synkende batterinivå (satt inn 3/4 ladet batteri ifølge laderen, og røykvarsleren med dette rapporterer 65%). Spent på om de holder lenge. De originale industrial-batteriene holdt i et år (har på hypping rapportering over Z-wave), mens duracell-batteriene jeg kjøpte på Elkjøp holdt i to måneder før røykvarslerne begynte å plage meg midt på natten. Har håp om at de oppladbare skal holde i to år før de dør, og at røykvarslerne rekker å rapportere om tomme batterier før det er for sent 🙂


Grunnen til at jeg går for lithium (utover vesentlig høyere kapasitet enn vanlig oppladbare) er at det gjerne blir litt kaldt på vinteren for batteriene i døra, og jeg har røykvarslere i både kald bod og garasje.

Endret av Øivind
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Vekker denne litt til live. Har selv en ID Lock 150. Har oppladbare IKEA Nimh i den nå. 8 stk. Var litt tight å få plass, men gikk bra.

 

Er det noe problem egentlig? Basert på discharge kurver jeg har sett på nett, så er eneste ulempen jeg klarer å se at de mer plutselig vil slutte å fungere med hensyn til indikasjon på gjenværende batteri? Er det noe jeg misforstår her?

 

image.png.d879e0467e8daacca2b276b91e2b247e.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
On 12/01/2021 at 20:39, Moskus said:

Et sett batterier i året går vel bra, tenker jeg.

 

Hei, hvordan ligger det ann her? Har du ID Lock 150 med z-wave modulen? Ser diverse poster rundt om på nettet om forferdelig batteritid og generelt mye tull med ID Lock 150, bl.a i anmeldelser på Prisjakt som gjør meg skeptisk til kjøp. Kan man anta at produktet har forbedret seg med årene og kan varmt anbefales per dags dato?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

subzero skrev (12 timer siden):

 

Hei, hvordan ligger det ann her? Har du ID Lock 150 med z-wave modulen? Ser diverse poster rundt om på nettet om forferdelig batteritid og generelt mye tull med ID Lock 150, bl.a i anmeldelser på Prisjakt som gjør meg skeptisk til kjøp. Kan man anta at produktet har forbedret seg med årene og kan varmt anbefales per dags dato?

Ja, jeg står for mitt utsagn enda, og ville glatt kjøpt IDlock igjen. 🙂

Det var en del tull med batterier, men det er årevis siden nå.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.