Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Fibaro Roller Shutter 2 - Får ikke til å funke


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Min kunnskap om Roller Shutter er svært lav, men har dog gjort et forsøk.

Det viser seg å ikke fungere helt som planlagt. Mulig det er noen åpenbare feil her, men håper på at noen kan hjelpe til i riktig retning.

 

Jeg har en plissegardin med standard motor som jeg frem til i dag har puttet ledningene inn i AC Adapter for å få opp og ned.

Ingen knapper, betjening etc, kun strøm inn, og går opp/ned avhengig av om jeg putter hvit/sort ledning inn i de grå "klypene"

(Se bilde 1 og bilde 2)

 

Jeg har kjøpt en Roller Shutter 2, som jeg etter beste evne og manual har montert.

Det er viktig å påpeke at jeg ikke har noen form for knapper, brytere etc - slik som manual tilsier at jeg skal ha. 

Jeg hadde dog en teori at det skulle fungere uten, men pt ser det ikke slik ut.

 

Jeg har som dere kan se på bilde 3, montert Strøm og ledninger fra persiennen slik;

Blå: N.

Brun: L. 

Kabler fra persienner: Q1 og Q2. (Forsøkt sort på Q2 og Hvit på Q1 også, motsatt av bildet)

 

Jeg har fått lagt til Roller Shutter 2 i Fibaro Home Center, og når jeg trykker opp/ned, så kommer det en lyd fra enheten som indikerer at det skjer noe, men persiennen beveger seg ikke i det hele tatt.  Finner ingen knapp for kalibrering som manualen snakker om.

Har oppdatert til siste versjon for modulen.

 

I vedlagt video kan man se at det kommer en lyd og lyser grønt når jeg trykker. Lyset forsvant etter oppdatering til siste versjon.

 

Dette virker åpenbart ikke, og jeg sliter litt med å forstå hva som er årsaken.

Det er ikke trukket, og skal ikke trekkes noe bryter. Orange koppen med strøm er i taket. 

 

Er det noen som har peiling på hvor jeg har bomma?

 

 

 

 

Bilde 1.jpg

Bilde 2.jpg

Bilde 3.jpg

Bilde 4.png

Endret av Blenne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

11 timer siden, Blenne skrev:

Dette virker åpenbart ikke, og jeg sliter litt med å forstå hva som er årsaken.

Hvordan har du koblet dette? Kan du lage en skisse? For meg ser det ut som om du prøver å koble motoren rundt driveren, dvs. rett på 230V, og da kan du i verste fall ha brent motoren nå.

 

For å styre lavspennings DC-motorer som du har (ihht. bildet av driver) kan du ikke bruke Fibaro Roller Shutter direkte. Den styrer kun via 230V. Men Qubino har en DC-kontroll.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, @Moskus.

 

Takk for svar! 

 

Du har helt rett. Jeg har koblet Fibaro Roller Shutter 2 direkte på 230v.

Har fjernet den, og sjekket, og funker pt, så heldigvis ikke brent. 

Slik ble det satt opp.

 

Forstår jeg det slik at det jeg da trenger er den Qubino modulen, som jeg kan koble direkte på 230v?.

 

 

Blank diagram.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Blenne skrev:

Forstår jeg det slik at det jeg da trenger er den Qubino modulen, som jeg kan koble direkte på 230v?.

Qubinoen må du koble ETTER strømforsyningen, den tar ikke 230V.

 

image.png

 

Manualen ligger under "Vedlegg" hos Tronika (se linken i posten min over).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok,

 

Så selv om jeg kjøper den Qubinoen, må jeg allikevel ha en AC Adapter mellom?
Om så, utfordringen er at jeg har ingen AC Adapter som er liten nok til å passe i det hullet som er i taket.

 

Hva er da forskjellen mellom Qubinoen og Roller Shutter 2, om ingen av de kan kobles direkte på 230v?

 

Beklager at jeg må ha det inn med teskje, ikke helt oppe å nikker på detta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Blenne skrev:

Så selv om jeg kjøper den Qubinoen, må jeg allikevel ha en AC Adapter mellom?

Ja, Qubino er ikke en strømforsyning, så det må man ha utenom. Den kan ikke kobles til 230V.

 

12 minutter siden, Blenne skrev:

Om så, utfordringen er at jeg har ingen AC Adapter som er liten nok til å passe i det hullet som er i taket.

Nei, den må du nok legge et annet sted. Drivere for 18V eller 24V er typisk for store til at de passer der.

 

13 minutter siden, Blenne skrev:

Hva er da forskjellen mellom Qubinoen og Roller Shutter 2, om ingen av de kan kobles direkte på 230v?

Qubino er KUN lavspenning DC (og faktisk lov å koble selv hvis man har en "godkjent tilkoblet" strømforsyning)

Roller Shutter er KUN høyspent AC (og krever pr regelverk at du bruker en elektriker).

 

13 minutter siden, Blenne skrev:

Beklager at jeg må ha det inn med teskje, ikke helt oppe å nikker på detta. 

En elektriker kan være å anbefale. :) 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøkte å koble etter AC Adapteret, men selv ikke da skjer det noe annet enn at det kommer en lyd fra Fibaro Modulen. 

 

Skulle ikke dette i teorien fungere? 

 

Ledningen som går under AC Adapter og ut er til persiennen. 

59665BED-AFB4-4AC0-A76B-932EC363C424.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.