Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Erfaring med Zigbee direkte fra Homey for styring av IKEA trådfri-produkter


torstein89

Anbefalte innlegg

Etter vi flyttet inn i nytt hus tenkte jeg å gjøre en rydding i diverse enheter samt prøve ut Zigbee direkte fra Homey(med IKEA trådfri appen fra Homey) , i stedet for hubben fra IKEA, som jeg brukte tidligere.

 

Nå har jeg prøvd dette et par uker og er langt i fra fornøyd med resultatet [emoji17]. De fleste av lysene skrur seg ikke på ved automatikk. Ca 2/3 hver gang, så må inn manuelt å skru på lamper som ikke har skrudd seg på etterpå.

 

Prøvde også å parre inn fjernkontrollene til IKEA som ukjent Zigbee-enhet (+deretter direkte mot lampene), men da fikk vi en artig og lite WAF-vennlig resultat at fjernkontroll også skrudde av absolutt alle andre pærer den ikke var parret med! Og andre fjernkontroller gjorde motsatt med de andre pærene..

 

Konklusjonen er at jeg nå skal begi meg tilbake til å bruke hub i stedet for den innebygde Zigbee'n.

 

Hvis dere ikke har noen andre tips?

 

 

Sent from my Mi Note 10 Lite using Tapatalk

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken versjon av programvaren kjører du på Homey?

Den nye 5.0-versjonen som er ute i Release Candidate har som viktigste nyhet fullstendig rewritten zigbee-implementasjon. Og den skal visst fungere bra. Men det er visst viktig å resette zigbee-nettet ditt og begynner fra "scratch" etter oppgradering.

 

Jeg kjører alt mitt zigbee via en philips hue bridge, men styrt via homey - og har planer om å gjøre samme overgang som deg - når jeg bare får "mannet meg opp" til det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken versjon av programvaren kjører du på Homey?
Den nye 5.0-versjonen som er ute i Release Candidate har som viktigste nyhet fullstendig rewritten zigbee-implementasjon. Og den skal visst fungere bra. Men det er visst viktig å resette zigbee-nettet ditt og begynner fra "scratch" etter oppgradering.
 
Jeg kjører alt mitt zigbee via en philips hue bridge, men styrt via homey - og har planer om å gjøre samme overgang som deg - når jeg bare får "mannet meg opp" til det.
 
Jeg kjører v4, for jeg er litt skeptisk til beta på smarthusløsninger [emoji2960], men ja har også lest at det skal være gjort store endringer i Zigbee for v5. Så da får vi bare vente på public release [emoji106]

Sent from my Mi Note 10 Lite using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Homey Pro versjon 5.0.4

Tenkte jeg skulle koble sammen fargelamper med IKEA Trådfri Pærer. Tømte lommepungen ved kjøp av lyspærer på Ikea supermarkedet, og strake veien hjem - for de skulle jo virke direkte med Homey sies det. 480 km og mange timer senere vell hjemme - så vil ikke ikke Homey gjenkjenne IKEA pæren og legger den inn som zigbee - uten farge. Det viser seg mine pærer er av en nyere type som IKKE støttes av Homey. Jeg blir i etterkant forespeilet at disse virker via gateway som igjen kan kobles mot Homey. Graver hardt ned i kreditten og henter fram penger for å investere i enda en ting som jeg hadde håpt jeg skulle unngå ved start av Homey. To uker etter ankommer Gateway, endelig skal det bli farger i stuen tenker jeg.. Men neida... Appen til Gateway må først ha innstillingene for en av/på knapp..WHAT??? Nå er jeg på veg til banken for å spørre om lån på huset for å få kjøpt en bryter slik at jeg kan installere farge pærene som jeg skulle hatt lysende for en måned siden. Vet ikke hva som skal skrotes først-- Trådfri eller Homey.. Begge virker håpløst i å kunne utvides i takt med hva forventingene blir forestilt skal være av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Spørreskjema said:

Tømte lommepungen ved kjøp av lyspærer på Ikea supermarkedet, og strake veien hjem - for de skulle jo virke direkte med Homey sies det. 480 km og mange timer senere vell hjemme ...

Tømte pengepungen! 😦 tror du lett finner andre lyssystemer som gjør dette. Har du forresten hørt om netthandel? Da kommer det som regel noen med en pakke til deg, så slipper du 480 km:P 
 

1 hour ago, Spørreskjema said:

så vil ikke ikke Homey gjenkjenne IKEA pæren og legger den inn som zigbee - uten farge. Det viser seg mine pærer er av en nyere type som IKKE støttes av Homey. Jeg blir i etterkant forespeilet at disse virker via gateway som igjen kan kobles mot Homey. 

Da forsøkte du å inkludere disse med IKEA Trådfri appen fra Homey, ikke direkte som "generisk" Zigbee-enhet?
https://homey.app/no-no/app/com.ikea.tradfri/IKEA-Trådfri/

 

1 hour ago, Spørreskjema said:

Appen til Gateway må først ha innstillingene for en av/på knapp..WHAT???

En gammel tråd, men kanskje funker likevel? Aldri prøvd dette selv da jeg alltid har hatt en eller flere "fjernkontroller" fra IKEA:

 

1 hour ago, Spørreskjema said:

Begge virker håpløst i å kunne utvides i takt med hva forventingene blir forestilt skal være av dette.

Hvis du ønsker nye enheter lagt til i Homey sin IKEA app, bør du kontakte support direkte, da det er de som oppdaterer med nye støttede devicer. Når det er sagt har jeg selv akkurat gått tilbake til IKEA hubben og IKEA Gateway appen. Synes det ikke fungerte så godt direkte mot Homey. Homey ville jeg aldri skrotet pt. da jeg ennå ikke har funnet noen særs god grunn til å gjøre dette! 

 

Tenker også å redegjøre i egen post i denne tråden for å bruke IKEA sin hub vs. Homey sin IKEA app, da bla. annet jeg har erfart at rullgardin som jeg nylig kjøpte inn varte 1 uke før den "mistet" kontakt direkte med Homey, men med IKEA hubben får den både oppgraderinger og ser ut til å fungere som normalt fortsatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk raskere å stoppe innom IKEA supermarkedet når jeg kjørte forbi, tok meg en dag å få varen hjem. De 480 km i retur tar dessverre noe lengre tid, men fortsatt raskere en Bring sine lastbiler som går på kryss og tvers over hele landet, de brukte 14 dager for å flytte gateway fra skjerm butikken og hjem til meg

 

Appen som skal koble pærene direkte inn i Homey finner pæra, men gjenkjenner den ikke - så den legger den inn som en standard Zigbee gjenstand - med av og på funksjon, da er farge pæra fra Ikea omtrent like nyttig som LED pæra fra Kiwi butikken for jeg har en av og på bryter på veggen som jeg kan bruke for å skru lyset av og på. Det neste blir å få Gateway til å koble opp mot Homey - Så langt har jeg heller ikke lykkes med dette - men det kan muligens være for at appen til gateway har ikke blitt satt opp skikkelig ennå.

 

Takk for tipset om å prøve å få inn pæra direkte inn i appen, men appen finner helt definitivt ikke pæra når den står på, eller blir reset. Men ser ikke ut at jeg ville få full funksjonalitet selv om den hadde det. Jeg får bare sitte skuffet tilbake og vente nye 14 dager på den av og på knappen til IKEA som jeg absolutt ikke har bruk for til annet en å få appen til å virke mot gateway. Ikke får jeg WIFI pærer til å virke med Homey, Ikke får jeg IR til å virke med Homey, Ikke får jeg ett 2 måneder gammelt LG TV til å virke med Homey, og ikke får jeg støvsugeren til å snakke med Homey så når sant skal sies er det ikke mye jeg får gjort utover hva jeg har fått til med Telldus (På en annen bolig) og det selv om Telldus "bare" støtter 433 og Z-wave - i tillegg så virker det som Telldus oppgir til å være kompatibel sammen med Telldus, Det som Homey oppgir til å virke kan kanskje virke med en annen app, kanskje direkte med Homey eller ikke i det hele tatt. Må kanskje ta med Homey med i butikken for å sjekke kompatibilitet før jeg kjøper noe til den neste gang :(.. fryktelig skuffet over denne kula.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Spørreskjema said:

Det neste blir å få Gateway til å koble opp mot Homey - Så langt har jeg heller ikke lykkes med dette - men det kan muligens være for at appen til gateway har ikke blitt satt opp skikkelig ennå.

Du må skrive inn kode på baksiden av IKEA gatewayen til konfigurasjon av appen "IKEA Trådfri Gateway"-appen i Homey, så "autentiserer" den seg mot huben. Hvis den ikke finner hubben automatisk på IP, så anbefaler jeg f.eks FING-appen som sjekker hvilke enheter du har på nettverket ditt. Deretter må du legge til enheter fra IKEA-huben som enkelpærer eller hele gruppene du har i IKEA-appen. Kan være greit dersom du f.eks har 10 stk pærer i en gruppe, så kan du bare legge til gruppen fra IKEA i stedet for 10 nye pærer. 

 

3 minutes ago, Spørreskjema said:

som jeg absolutt ikke har bruk for til annet en å få appen til å virke mot gateway

Jeg synes faktisk det er fint å ha en slik knapp, så kan man heller gå til pærene for å inkludere disse, enn at pærene må stå i nærheten av Gateway. 

 

5 minutes ago, Spørreskjema said:

Ikke får jeg WIFI pærer til å virke med Homey

Hvilke pærer snakker vi om?

 

7 minutes ago, Spørreskjema said:

Ikke får jeg IR til å virke med Homey, Ikke får jeg ett 2 måneder gammelt LG TV til å virke med Homey, og ikke får jeg støvsugeren til å snakke med Homey

Altså du får ikke signal fra IR-en til Homey? Vanskelig å vite hva du mener. Når det gjelder TV-en anbefaler jeg et søk på https://community.athom.com/ for å se om andre har LG-tver som funker. Og til slutt hvilken støvsuger har du? Ja det bør jo være en form for kompabiltiet, men du fyller vel ikke Diesel på bensinbilen bare fordi den passer i "Hølet" 😛 og forventer at den skal gå som smurt etterpå? 

 

Selv har jeg ikke denne erfaringen med Homey, men jeg er vel kanskje litt mer nerdete og har en annen bakgrunn fra IT som hjelper litt. Men har nettopp valgt Homey pga. "det meste er" plug-n-play og lett å konfigurere uten å skripte meg i hjel. Det vil alltid finnes utfordringer med kompabiltiet og smarthus. Det er fortsatt ingen "sterk" standard slik som IP-standardern for nettverk, og da blir det for litt hubber her og der 😉 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke hvilke andre passord jeg skal bruke... 😔 Husker helle ikke hvilke WiFi pærer jeg hadde.. Endte med å kjøpe hue pærer, fikk i Vertfall slått av og på pæra med Homey etter en måned med undring av blinkende pærer, mulig jeg skulle hatt en annen app men hvem burde vært innlysende om då. Joda vist støtter Homey IR sa mannen i butikken.. Han glemte å si at det betinger at IR signalet jeg skal sende er i lista av de 14 fjernkontrollene som er innebygget støtte på. Har du en av de 8 trillioner andre som er ute i verden.. Feks. Jula sine anslut.. Glem det.. Homey er dummere en reklamen får den til å fremstå.... Har prøvd å sjekke homey sine sider.. Blir ikke noe klokere, som med støvsugeren (Roborock) som må ha token som jeg må instalerere phyton og litt "enkel" programmering som er like innlysende som kvantefysikk for å få hente ut. Har så langt funnet token men får ikke kontakt der heller. Smart denne homey må en vite. 

Screenshot_20210414-170030_Homey.jpg

Screenshot_20210414-170045_Homey.jpg

20210414_170113.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trykker du for øvrig på "authenticate"-knappen først, etter du har lagt inn passordet, så trykker du på lagre? @Spørreskjemaimage.png.3fe3657b6e1071883e2a2bfe829ddc82.png
Etter 1. så kommer autentiseringskode fra IKEA huben i PSK-feltet.

 

5 minutes ago, Moskus said:

sikker på at IP-adressen er riktig

Dette er også viktig. Som sagt, f.eks FING-appen kan sjekke om du finner at den samsvarer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm...da stemmer nok IP. Da er det enten at passord er skrevet feil inn på en eller annen måte (ekstra space eller lignendene), selv om jeg antar du nok har gjort dette korrekt. 

Prøvd å starte IKEA-gatewayen på nytt? Evt. også Homey?

 

Siste Teori: Kan du sjekke med en QR-kodeleser hva koden tilsvarer? Det kaaaaan hende at IKEA har bommet på faktisk kode som er printet vs. hva QR-koden sin kode viser? Edit: QR-kode hos meg viser dette formatet <MACADRESSE>, <SECURITY CODE/PASSORDET>

Men du får IKEA-huben til å fungere "stand alone"?

Endret av torstein89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.