Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Tilpasse strømforbruk etter pris ved oppvarming


Anbefalte innlegg

Finnes det en gyllen regel for hvordan man bør styre varmen for å opprettholde komforten, men samtidig prøve å bruke strøm når den er billigst?

 

Vårt hus er to etasjer og vi har alt vi trenger i det daglige i første etasje. 

Her er det gulvvarme i alle rom utenom soverom. I stua er det også vedovn.

 

Nå har vi satt homey til å varme opp gulvene på natta når strømmen er billigst og skru den ned såpass mye på dagen at den ikke går på igjen før kvelden kommer. Da er tempen i gulvet sunket noen grader. 

 

I disse kalde dager merkes det at det er begrenset hvor mye gulvvarmen får varmet opp stua, gang og kjøkken på natta. Det blir såklart også kjøligere utover dagen og vi må fyre i ovnen.

 

Er det lurere å la Tibber styre varmen? Tibber styrer varmen på badet, og det funker forsåvidt fint.

 

Hva gjør dere?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Eivindsk skrev:

Finnes det en gyllen regel for hvordan man bør styre varmen for å opprettholde komforten, men samtidig prøve å bruke strøm når den er billigst?

Det tror jeg ikke, for det varierer veldig hva folk opplever om hva som "opprettholder komforten" og hvor mye penger de skal spare.

 

9 timer siden, Eivindsk skrev:

Hva gjør dere?

Natt/dag-senking i alle rom med elektriske varmekabler (2 bad, vaskerom, gang), gir stor gevinst hos oss.

Litt mildere nattsenking i stua.

 

Har prøvd trikset med å "varme mer opp når strømmen er billig", men ser ikke ut til å ha ønsket virkning. Bor i trehus og har da ikke samme mulighet for å magasinere varmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er en gylden regel så tror jeg du har funnet den allerede. Det å kunne slå av varmekabler i støpte gulv en stund uten at det går ut over komforten.

Jeg slår av i flere nivåer alt etter hvor dyr strømmen er. Gulvvarme, garasje, bod og lite brukte rom blir slått av ved moderat høy pris. Bil-lading og panelovner blir slått av når det er ekstremt (sånn som skjer kanskje en eller to timer i året)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare som en kommentar: Når jeg startet med dette så tok jeg utgangspunkt i Tibber integrasjonen for Home Assistant. Den har en status som heter strømprisnivå og forteller om pris er normal, billig, veldig billig, dyr eller veldig dyr. Dette gjør den i forhold til gjennomsnittsprisen de siste tre dager.
Jeg så ganske snart en svakhet med Tibber fordi de tar utgangspunkt i kun strømpris og ikke nettleie i tillegg. Så jeg lagde min egen som tar med nettleien.

Og det som skjer da er at strømprisen stort sett er normal. Prisvariasjonene har i 2020 vært så små at det er først de siste par ukene at prisen har vært over 115% av snittet og kommer i kategorien dyr. Så lenge prisen varierer innenfor noen få prosent av snittet så gjør jeg ingenting med hverken varmekabler eller andre varmekilder. Det er for lite å spare. Men med stadig nye strømkabler til utlandet så kan det jo være prisene endrer seg mer gjennom døgnet enn de gjør nå.

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 16/01/2021 at 10:15, Moskus said:

Natt/dag-senking i alle rom med elektriske varmekabler (2 bad, vaskerom, gang), gir stor gevinst hos oss.

Litt mildere nattsenking i stua.

Hvor mange grader senker du om natten? Jeg har brukt 4 grader ned kl 21, og tilbake kl 05, og det har fungert greit. Da kjører kablene mellom 3-4 timer, og holder seg stort sett av resten av døgnet(litt mer siste dagene med mye kulde).

 

Tror ikke jeg trenger å gjøre det noe "smartere" enn det, men er veldig interessert i hvilke erfaringer andre har gjort seg som gir mest effekt ifbm sparing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
torstein89 skrev (11 minutter siden):

 


Hadde ønsket at dette utsagnet fortsatt var sant emoji22.png


Sent from my iPhone using Tapatalk

 

Enig. Jeg har laget det slik at gulvvarme blir satt ned til en lavere temperatur når prisen er høy, men kun i døgnets 6 dyreste timer. Jeg vil helst slippe at gulvet blir iskaldt. Og denne regelen slår inn på dager som i dag der mer enn halve døgnet er ekstremt dyrt. Skal en opprettholde varmen i huset så er det ingen vei utenom enn å betale.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hjemmedude skrev (1 minutt siden):

Fastpris og ved er eneste medisin..

Jeg bruker gass til å varme opp. 10Kg propan til 250 kroner gir en fyringspris på ca 2kr / kWt. Det er billigst nå hvis en ikke har ved fra egen skog.
Håper ikke halve Norge skal begynne å bruke gass i vinter. Da fyker prisen opp på den også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hjemmedude skrev (9 minutter siden):

Smart - antar du har en peis bygget for formålet?

Nei, brenner den med en billig propankamin. Som mange andre her, har jeg huset pepret med Aqara fuktmålere og det er ikke registrerbart at den øker når jeg fyrer med propan. Co2 går opp til ca 1100-1200 ppm og det er ikke værre enn det er når huset er fullt av folk i selskap.

Edit: Nå har varme vært avslått i huset siden i går og pga sol i dag så er temperatur i stue gått opp til 19,5 grader. Behovet for å varme opp i tillegg er ikke veldig stort. Men synes oppriktig synd på de som sitter med store og dårlig isolerte hus slik som prisene er nå. Og å binde strømprisen i disse tider, tror jeg neppe er lurt. Det skulle en gjort i sommer.

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutes ago, PerH said:

Syns ikke det har gått ut over komforten, siden den holder godt på varmen. :)

Nei, erfaring herfra er at det går stort sett helt fint. Noen unntak er det, f.eks. når mange skal på treninger og kommer hjem for å dusje. Da kan det være OK at VVB har varmet opp vannet fra morgenens dusjing igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.