Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Gulvvarme og vedfyring


Anbefalte innlegg

Trenger sårt tips...

Endelig er peisovnen montert i oppusset stue. Men... det viser seg nå at gulvsensor til varmefolien er montert noe for nære ovnen.

Dette kombinert med at varmepumpe (montert over sofa) "skyver" varmen fra peisovnen vekk fra tv-hjørne gjør at det blir småkjølig foran tven selvom det er god fyr i peis og gulvvarmesensoren måler 27 grader i gulvet.

Noen som kan tipse meg hvordan jeg skal få overstyrt gulvvarmen til å varme selvom det er fyr i peisen.

Oppsettet består av heatit ztrm3, homey og en sensibo på varmepumpe.

 

Det er foresten ikke aktuelt å ta opp gulvet for å flytte sensor da dette betyr å plukke opp ca 40m2 for å komme til...

 

På forhånd takk!

Tor

 

Sent fra min SM-G975F via Tapatalk

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, torengmann skrev:

varmepumpe (montert over sofa) "skyver" varmen fra peisovnen vekk fra tv-hjørne gjør at det blir småkjølig foran tven selvom det er god fyr i peis

Varmepumpa hær går over i viftemodus når temperatursensoren bak ovnen detekterer at det er fyrt opp.

 

Jeg brukte en god del tid på å sette viftehastighet alt etter som det er varme å fordele ved varmepumpa.

For mye viftepådrag og det oppleves som trekk.

For lite og varmen blir ikke fordelt.

Jeg brukte den innebygde sensoren i pumpa i kombinasjon med romtemperatursensor(ene) til dette.

(Har også ei kraftig takvifte, og trekkfenomenet oppleves som mye værre om hastigheten er for stor)

 

5 timer siden, torengmann skrev:

Det er foresten ikke aktuelt å ta opp gulvet for å flytte sensor da dette betyr å plukke opp ca 40m2 for å komme til...

Legge ny sensor på annet sted og la den gamle ligge?

Endret av NilsOF
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legge ny sensor på annet sted og la den gamle ligge?
Takk for tips. Tror det blir å nappe av ei list og prøve å fiske en ny sensor opp til termostat. For så å lirke den innunder gulvet lengst vekk fra peis. :)

Sent fra min SM-G975F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Hei, litt sent nå å svare på dette kanskje men det finnes en veldig billig løsning tror jeg. Både homey og sensibo støtter IFTTT, jeg vet ikke om ztrm3. 

Du kan legge til en billig Wifi termometer med IFTTT til å overstyre . Den er med batteri og kan plasseres hvor som helst. Trenger du link kan jeg sende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.