Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Hvilket system bør jeg satse på?


Johnson

Spørsmål

Kan noen hjelpe meg? - Tips og råd?

Jeg skal pusse opp leiligheten og elektrikeren skal legge inn all strøm på nytt i veggene.
Jeg ønsker dermed å legge opp til mest mulig smarthus, men går meg vill i alle muligheter og løsninger. Håper noen kan hjelpe meg.

 

Kriterier:

- brukervennlig 

 

Ønsker for systemet:

- Hovedfokus i førsteomgang er lysstyring via app og dimmere/brytere e.l.

- Kunne legge til ledstriper og styre lys og farger

- Legge ulike soner slik at man slipper å skru av en og en pære/ledstripe, men hele stua, hele kjøkkenet osv.

- koble mest mulig sammen og helst bruke en app til det meste

- Kunne legge til flere produkter etter hvert - gjerne fra ulike leverandører. Som dørlås, rullgardin, sensorer osv.

- Minst mulig på batteri, men nå som jeg legger opp strømmen på nytt så få elektrikeren til å koble opp mot strømmen. 

- og sikkert mange andre muligheter som jeg ikke vet om, men som jeg kan koble til etter hvert som jeg blir hekta 🙂

 

Hva har jeg prøvd å lese litt om:

- Autobolig: Ser ekstremt bra ut med løsninger for det meste, men også ekstremt dyrt å starte opp. Kun også kobles mot eget system. Kan ikke hente inn andre produkter fra andre leverandører

- Futurehome: Kan kobles til mange ulike produkter fra diverse leverandører. Negativt, vet ikke?

- Elko: I startfasen, men blir sikkert  store etter hvert. Støtter kun egne produkter. 

- Ikea: Enkelt og brukervennlig. Få produkter.

 

Takk til alle som bidrar:-)

Endret av Johnson
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Gå for noe som bruker Z-wave og/eller Zigbee, og ikke låser deg til en leverandør. Så kan du enkelt bytte senere. :) 

 

De fleste her bruker Z-wave-utstyr og Zigbee-utstyr, så er det litt forskjell på hva man foretrekker som toppsystem. Jeg liker HomeSeer, det lar meg gjøre alt uten at jeg blir gal. Andre bruker Homey, FutureHome, Home Assistant, SmartThings eller OpenHAB.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Spørsmålet er da hvor mye tid du vil bruke på å sette opp og lære deg med systemet? 

Hvis du har tid å interesse så kan du sjekke ut homeseer og homeassistant (HA)

Athom Homey er veldig brukervennlig å du kommer langt på veldig få timer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gå for noe som bruker Z-wave og/eller Zigbee, og ikke låser deg til en leverandør. Så kan du enkelt bytte senere. [emoji4] 
 
De fleste her bruker Z-wave-utstyr og Zigbee-utstyr, så er det litt forskjell på hva man foretrekker som toppsystem. Jeg liker HomeSeer, det lar meg gjøre alt uten at jeg blir gal. Andre bruker Homey, FutureHome, Home Assistant, SmartThings eller OpenHAB.

Takk for gode innspill[emoji1]


Sent from my iPhone using Tapatalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Spørsmålet er da hvor mye tid du vil bruke på å sette opp og lære deg med systemet? 
Hvis du har tid å interesse så kan du sjekke ut homeseer og homeassistant (HA)
Athom Homey er veldig brukervennlig å du kommer langt på veldig få timer.

Tja. Liker best at det et så smart at jeg ikke trenger å være så smart[emoji1] Men skal absolutt lese litt om det. Takk for innspill.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
8 timer siden, Johnson skrev:

Liker best at det et så smart at jeg ikke trenger å være så smart

Da er det naturlig å spørre hva "så smart" betyr eller hva du ønsker det skal bety. ;) 

 

FutureHome dekker behovene til mange ganske godt. Du får mye automatisk uten å måtte legge ned masse innsats. Ulempen er at hvis du vil gjøre det mer avansert, så koster det ganske mye innsats.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.