Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Fra fjernstyrt hus til smarthus


mlervaag

Spørsmål

De siste månedene har jeg hatt som mål å gjøre huset mer styrbart fra telefon(Homekit), og vil takke for all informasjon som ligger tilgjengelig her inne.

 

Jeg har sakte skiftet ut nesten all belysning til Trådfri, satt noen smartplugger i diverse stikk, gjort integrasjon mot Verisure og sensorer/alarm der, fått robotstøvsuger, installert et par termostater etc. og synes det er veldig gøy å bruke både Siri og app for å sjekke status i huset eller fjernstyre ting.

 

Jeg har tatt reisen fra Ikea-hub og Smartthings til RPi med Homebridge+deconz.


Jeg har satt opp et par enkle automasjoner, som at utendørs julebelysningen gikk av/på ved soloppgang/nedgang og senke temperatur i gulvvarme om natten, men ikke så mye mer smartness enn det. Jeg har også noen superenkle scener med God Morgen, Lag Kaffe og God Natt.

 

Så..

 

Nå sitter jeg og vurderer om jeg skal ta steget inn mot et faktisk smarthus, med mer automasjon, sensorer, integrasjoner og en smartere hjerne enn HomeKit(feks Home Assistant inn på RPi). Jeg føler dette er steget fra enkel hobby, til mer seriøs innsats og forhåpentligvis et enklere liv som resultat. Jeg blir feks utrolig imponert over at noen av dere snakker om at dere knapt bruker hverken nøkler, lysbrytere eller apper.

 

Mitt spørsmål er hva dere her inne ser på som deres viktigste/favoritt/uunnværlige automasjon(er)?

 

Jeg har alle mulige ideer om hva som kan gjøres, men sliter med en prioriteringsliste, og hva som faktisk er nice to have vs. need to have i smarthus-verdenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
10 timer siden, mlervaag skrev:

Mitt spørsmål er hva dere her inne ser på som deres viktigste/favoritt/uunnværlige automasjon(er)?

- Automatisk forskjellige scenes basert på bl.a. Lux og døgnstatus (MDEN = Morning, Day, Evening, Night)

- Automatisk forskjellig lys basert på bevegelse og døgnstatus (MDEN).

- Rullegardiner/lameller, etc. Vi har hatt automatiske rullegardiner i årevis nå, men det fascinerer meg like mye enda. :)

 

... ellers er en kort beskrivelse av vårt hus her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.