Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Ustabile Hue enheter i Deconz/HS


Sture00

Anbefalte innlegg

Benytter Conbee II i Homeseer og har en god del blanding av Hue enheter, pærer, fjernkontroller og bevegelsessensorer og masse fra Aqara, Trådfri etc.

Har noen dimmere og bevegelsesenor som er satt opp mot lysgrupper i Deconz og noen i HS. SIste uker har Hue dimmere begynt å "falle" ut hvor de tidvis virker litt eller ikke i det hele tatt. 

Skal jeg dimme opp eller ned er det 50/50 om den lyser grønt og utfører kommando eller rødt og kun lyser rødt. Skal jeg da skru av lyset så kan det hende jeg må trykke 5-10 ganger for at den responderer.I det siste så har dimme funksjonen på Hue dimmere "hengt "seg opp ved at når jeg skal dimme litt så dimmer den helt opp eller helt ned og av. Samme gjelder HUE bevegelsessenssor. De kan virke helt fint en stund men plutselig så registrerer en ikke bevegelse sel om enheten står som aktiv med grønn forbindelse og nytt batteri. Har løst det med å trykke på reset knappen et rast trykk så er den tilbake for en stund. 

Alle andre Zigbee enheter fra andre merker fungerer optimalt.

SIste firmware er installert, men det har fungert fint tidligere med eldre FM. 

 

Frykter at jeg må blåse støv av Hue broen igjen.. 

Noen så sitter på samme erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Raspbee (I) i Deconz, og rett før jul har alle enheter sluttet å respondere. Har også hørt andre tilfeller hvor hele nettverket må bygges opp igjen på nytt. Jeg har heldigvis ikke mange enheter, så det skal være grei skuring å få dette til, men jeg kjenner jo det at jeg ikke helt stoler på Deconz lengre. Aeotec-stikken min mot zwave2mqtt har kjørt stabilt mye lengre, og med langt flere enheter. 

Skal sier at av og til levner nettverket til, og enheter responderer på kommando, men rapporterer ikke status riktig. Løsningen blir vel kanskje en ny dongle og zigbee2mqtt når den tid kommer.

Blir ikke overrasket om flere har lignende erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg er det hovedsaklig Hue devicer. Pærene ser ut til å fungere bra. Ser og at det er en del av enhetene som har dårlig forbindelse og "rød" tilkobling. Vet ikke om dette er normalt eller om det er noe feil. Har pærer i alle rom, etasjer og alle utelamper så det burde ikke være noe som blokkerer signalet. 

snipp.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.