Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

En liten setup-guide for ZWaveJS2MQTT med interasjon mot Home-Assistant


Anbefalte innlegg

Har endelig blitt kvitt alt av interface på min virtulle Home-Assistant server, tidligere med DeCONZ for Zigbee, og nå nulig ZWaveJS2MQTT for Z-Wave.

Det gikk lekende lett faktisk, selv om det etter alt å dømme ikke var godt dokumentert.

Vil derfor dele denne how-to-en jeg skrev:

https://flemmingss.com/how-to-set-up-zwavejs2mqtt-on-a-raspberry-pi-and-integrate-it-with-home-assistant/

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Another emerging choice is zwavejs2mqtt. This is the exact same project as zwave2mqtt but using a new z-wave driver (zwave-js instead of OZW). If you like zwave2mqtt then zwavejs2mqtt is probably the future."
https://community.home-assistant.io/t/best-way-to-run-z-wave-separately-from-home-assistant/251924/12

 

 

Endret av Charlie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Evelen skrev:

Har endelig blitt kvitt alt av interface på min virtulle Home-Assistant server, tidligere med DeCONZ for Zigbee, og nå nulig ZWaveJS2MQTT for Z-Wave.

Det gikk lekende lett faktisk, selv om det etter alt å dømme ikke var godt dokumentert.

Vil derfor dele denne how-to-en jeg skrev:

https://flemmingss.com/how-to-set-up-zwavejs2mqtt-on-a-raspberry-pi-and-integrate-it-with-home-assistant/

 

 

En fin how-to du har laget der @Evelen 👍

 

En ting jeg vil pirke litt på er konfigurasjonen du har satt under Gateway / Hass discovery.

Her vil jeg oppfordre deg til å aktivere Retained discovery slik at nodene som er oppdaget av HASS vil beholde sin siste publiserte verdi selv etter en restart. Konsekvensen ved å ikke ha Retained aktivert er at nodene må vente på en verdiendring før de oppdaterer status som igjen kan være ugunstig med tanke på automasjon osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, iblis skrev:

 

En fin how-to du har laget der @Evelen 👍

 

En ting jeg vil pirke litt på er konfigurasjonen du har satt under Gateway / Hass discovery.

Her vil jeg oppfordre deg til å aktivere Retained discovery slik at nodene som er oppdaget av HASS vil beholde sin siste publiserte verdi selv etter en restart. Konsekvensen ved å ikke ha Retained aktivert er at nodene må vente på en verdiendring før de oppdaterer status som igjen kan være ugunstig med tanke på automasjon osv. 

Takk for innspill. Det høres egentlig veldig fornuftig ut, jeg skal ta å få oppdatert både guide og eget oppsett i morgen.

 

Hvis jeg skjønner deg rett spiller dette inn om endringer skjer mens Home assistent er nede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Evelen skrev:

Hvis jeg skjønner deg rett spiller dette inn om endringer skjer mens Home assistent er nede?


Det stemmer, men verdiene lagres av Retain under MQTT innstillingene som du allerede har aktivert og ikke Retain discovery som kun lagrer oppsettet til noden under discovery.

 

My bad 😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Kim123 skrev:

Hvilke fordeler gir dette? Jeg har ca. 20 z-wave enheter på mitt nettverk. Vil det på noen måte gi en fordel ved å gå over til noe som dette? Takk

Ja og nei:

Sitat

Here is some scenarios where a separate gateway is useful:

  • If you want to reboot the Home-Assistant server whiteout waiting for the Z-Wave network initializing every time.
  • If you want the Z-Wave interface in another physical location
  • If you are virtualize Home-Assistant and don’t want to deal with USB-pass-through.
  • If you want multiple systems or Home-Assistant instances to communicate with the Z-Wave network.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
10 minutter siden, Dal skrev:

Hei.

Kan dette brukes som en frontend / gui til open Z-Wave JS som ble sluppet sammen med core-2021.2.0 i går?

Den integrasjonen har jo ingen frontend pr. i dag.

 

Det kan den. 

 

Frenck har også laget en zwavejs2mqtt addon hvis du bruker Supervisor.

 

For å bruke den med Z-Wave JS integrasjonen i Home Assistant så gjør du følgende:

  • Aktiver WS Server under Settings/Zwave på zwavejs2mqtt. 
  • Aktiver Disable Gateway under Settings på zwavejs2mqtt.
  • Legg til Z-Wave JS integrasjonen i Home Assistant og UNCHECK Use the Z-Wave JS Supervisor add-on.
  • Fyll inn adressen på WS Serveren din. Eks: ws://IPADRESSE:3000. Bruker du Frenck sin addon skal adressen være: ws://a0d7b954-zwavejs2mqtt:3000

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ypperlig.

Men ser at det må gjøres motsatt av det jeg har gjort nå.

Altså at adapter settings, key etc må settes i Z-Wave2MQTT og ikke i Z-Wave JS, og SÅ installere Z-Wave JS.

 

Det vil si at ting må gjøres på nytt. Men hvis jeg bruker samme key, skal vel enhetene dukke fint opp igjen vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Dal skrev:

Men ser at det må gjøres motsatt av det jeg har gjort nå.

Altså at adapter settings, key etc må settes i Z-Wave2MQTT og ikke i Z-Wave JS, og SÅ installere Z-Wave JS.


Ja, jeg var under den forutsetning at zwavejs2mqtt allerede var installert etter Evelen sin guide.

 

23 minutter siden, Dal skrev:

 

Det vil si at ting må gjøres på nytt. Men hvis jeg bruker samme key, skal vel enhetene dukke fint opp igjen vil jeg tro.


Det skulle jeg tro 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

HS4-->HA, som ESXi VM, så byttet ut ser2net med zwavejs2mqtt på RPi3 etter denne guiden.

Funker perfekt med WS Server, og da med noe bedre støttet z-wave på HA enn HS4.

Ser du har en guide for zigbee2mqtt, kan denne kjøres samtidig på samme RPi3b?

 

Endret av speedtriple
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
  • 3 uker senere...
speedtriple skrev (På 8.9.2021 den 14.27):

HS4-->HA, som ESXi VM, så byttet ut ser2net med zwavejs2mqtt på RPi3 etter denne guiden.

Funker perfekt med WS Server, og da med noe bedre støttet z-wave på HA enn HS4.

Ser du har en guide for zigbee2mqtt, kan denne kjøres samtidig på samme RPi3b?

 

Sent svar :P
Det vil jeg tro, men jeg har ikke forsøkt.

tubaad skrev (På 29.4.2022 den 14.14):

@Evelen Takk for god guide.
Kan denne brukes for å koble flere Z-Wave interfaces mot samme HA installasjon?

Ikke testet, men ja det må vel fungere. Anten en zwave interface i HA + denne her, eller flere av denne her med forskjellige prefix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Takk for en god og nyttig guide. Jeg har brukt litt tid for å teste ZWaveJS2MQTT for å se om den er stabil og bra og om jeg skal gå bort fra Ser2net. Jeg har en sentral hub (på Hyper-V VM) og 2 utskutte zwave/zigbee gateway (loftet og garasjen) og har flyttet den for garasjen og det ser stabilt og bra ut, med 1 unntak som jeg tror skyldes at jeg har gjort noe feil. Jeg finner ikke ut av det og håper noen her kan gi meg litt hjelp.

 

Først satte jeg opp zwavejs2mqtt som docker på min RPI-3 i garasjen, fikk alle device integret og opp og kjøre i den, så kobblet jeg den til min HomeAssistant med MQTT og fikk etter litt tid alle device opp i den. Men jeg så at navngivningen var rotete og valgte derfor å kobble zwavejs2mqtt fra HomeAssistant, slette alle device i HomeAssistant, så oppdatere navn i zwavejs2mqtt, så kobble den opp igjen mot HomeAssistant. Etter litt tid kom alle device tilbake i HomeAssistant, unntatt en. Jeg har i 2 dager prøvd å få denne device tilbake, men finner ikke ut hva jeg gjør feil. Det er en Danalock dørlås med S0 security, alle andre device er unsecure, bortsett fra en fibaro dimmer som står ved siden av dørlåsen og er S0. Jeg har prøvd å gjøre exclude og include med ny ID (samme navn), jeg har prøvd bytte navn, jeg har prøvd gjøre refresh, rediscover, re-sync etc men ingenting ser ut til å hjelpe. Har noen vært borte i noe lignende? Noen tips på hva jeg kank prøve? 

Endret av borg1n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har oppdaget at jeg av og til trenger å restarte min "remote RPI zwavejs2mqtt bridge" etter at HA har vært restartet (den faller ut og slutter og virke). Er dette et kjent problem med en kjent løsning? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

annen ting, jeg har prøvd med 2 remote RPI-GW med docker zwavejs2mqtt og det går bare sådær. Når jeg kobbler til GW nr 2 så slutter den første å virke. Jeg har sjekket at de har ulike prefix og ulike identiteter, det virker nesten som at det blir noe krøll med "connectivity" og det synes jeg virker litt rart ettersom hele formålet med MQTT er vel at ulike klienter skal kunne publisere og subscribe uavhengig av hverandre så lenge topics er forskjellige. Noen tanker, tips? 

 

Update: den ene som virker er en zwave.me USB stick, mens når jeg kobbler til en noe eldre Aeotec (GW nr 2) så blir ting ustabilt og den første slutter å virke. Jeg ser her (https://www.home-assistant.io/docs/z-wave/controllers/) at det er en bug på eldre Aeotec dongler med flooding, så det kan kanskje være der liket er begravd

Endret av borg1n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En oppdatering i tilfelle mine erfaringer kommer til nytte for andre. 

 

Jeg fikk først satt opp en instans av remote RPI med docker og zwavejs2mqtt, med sending av device-data til HA som kjører på en Hyper-V VM. Dette fungerte ok etter litt innledende plunder. Jeg ser bl.a. at jeg ofte må restarte RPI etter at den sentral HA instansen har blitt restartet, men bortsett fra det ser det stabilt og bra ut. 

 

Jeg prøvde deretter å sette opp en tilsvarende instans (en for garasje og en for hus) og da gikk det helt "åt skogen". Såvidt jeg kan se går det ikke å ha 2 remote zwavejs2mqtt, de går i bena på hverandre og veldig mye slutter å virke, det er litt tilfeldig hvilke device som virker og hvor lang tid det tar før en kommando blir kjørt, om i det hele tatt. I tillegg ser jeg med det større oppsettet at endel device ikke er støttet av zwavejs2mqtt enda (bl.a. ID Lock or noe Namron).

 

Etter litt prøving og feiling valge jeg å sette opp den andre instansen av zwavejs2mqtt i min sentrale HA (Hyper-V VM) og bruker ser2net til remote zwave USB stick. Og det gikk knallbra, da har jeg en zwavejs2mqtt som kjører mqtt og en som kjører websocket og de virker helt fint sammen. Oppsettet var da å først installere zwavejs2mqtt som add-on, åpne port 3000, så legge til zwavejs som integrasjon og kobble denne mot den lokale zwavejs2mqtt, så gå inn i web-GUI for zwavejs2mqtt å konfigurere ser2net path til USB stick (config -> zwave -> serial-port). Så langt ser alt bra ut, men jeg mangler noen få device.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
borg1n skrev (På 3.6.2022 den 11.12):

Takk for en god og nyttig guide. Jeg har brukt litt tid for å teste ZWaveJS2MQTT for å se om den er stabil og bra og om jeg skal gå bort fra Ser2net. Jeg har en sentral hub (på Hyper-V VM) og 2 utskutte zwave/zigbee gateway (loftet og garasjen) og har flyttet den for garasjen og det ser stabilt og bra ut, med 1 unntak som jeg tror skyldes at jeg har gjort noe feil. Jeg finner ikke ut av det og håper noen her kan gi meg litt hjelp.

 

Først satte jeg opp zwavejs2mqtt som docker på min RPI-3 i garasjen, fikk alle device integret og opp og kjøre i den, så kobblet jeg den til min HomeAssistant med MQTT og fikk etter litt tid alle device opp i den. Men jeg så at navngivningen var rotete og valgte derfor å kobble zwavejs2mqtt fra HomeAssistant, slette alle device i HomeAssistant, så oppdatere navn i zwavejs2mqtt, så kobble den opp igjen mot HomeAssistant. Etter litt tid kom alle device tilbake i HomeAssistant, unntatt en. Jeg har i 2 dager prøvd å få denne device tilbake, men finner ikke ut hva jeg gjør feil. Det er en Danalock dørlås med S0 security, alle andre device er unsecure, bortsett fra en fibaro dimmer som står ved siden av dørlåsen og er S0. Jeg har prøvd å gjøre exclude og include med ny ID (samme navn), jeg har prøvd bytte navn, jeg har prøvd gjøre refresh, rediscover, re-sync etc men ingenting ser ut til å hjelpe. Har noen vært borte i noe lignende? Noen tips på hva jeg kank prøve? 

Tenkte å flytte en del zwave fra HS4 til zwave2mqtt på en pi 3 b+. Hvor maneg enheter har du på din 3? Tenker å prøve med i overkant av 100, usikker på om det blir ustabilt.

 

Installerte en av pi´ene, som det bare er 7 enheter på(nytt SD-kord, fulgte guiden, og enhetene dukket opp. Tok ut Device-info til CSV fra HS4 først, så da var det bare å legge til navn i zwave2mqtt før jeg koblet den mot broker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
borg1n skrev (På 16.6.2022 den 21.35):

Jeg prøvde deretter å sette opp en tilsvarende instans (en for garasje og en for hus) og da gikk det helt "åt skogen".

Jeg har hatt 2 separate Zwave nett med hver sin RPi/zwavejs2mqtt mot samme Mosquitto broker i et års tid og det har fungert helt strålende stabilt. Den ene Pien må restartes i ny og ne men det er pga bluetooth som henger seg og har ingenting med zwave å gjøre.

 

Holder nå på å preparere et nytt sd-kort og følger how-to'en til @Evelen men har funnet et par små skjær i sjøen... Et par har jeg kommet over men der er i alle fall ett igjen... Kommer tilbake med detaljer senere i kveld...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var jeg på plass på "kontoret" igjen...

 

Slike guider som dette er supre men jeg har sett at de aller fleste mangler litt til å bli helt 100%

 

Jeg startet med fabrikknytt SD-kort og installerte det anbefalte standard RPi-OS.

 

Gikk så i gang med "smørbrødlisten:

sudo apt update

sudo apt upgrade

sudo reboot (bare for sikkerhets skyld)

cd ~

curl -fsSL https://get.docker.com -o get-docker.sh

sudo sh get-docker.sh

sudo usermod -aG docker pi

sudo apt install python3

sudo apt install python3.pip

Her skar det seg:

image.png.14ef36fae267d58dabff1df0ad8b60cb.png

Prøvde: "sudo apt-get install python3.pip" i stedet og da gikk det uten feilmeldinger.

sudo pip3 -v install docker-compose

image.png.a739776b499f38868f1d3610c963e736.png

rustc er tydeligvis ikke installert, aldri hørt om men finner den på nett:

curl https://sh.rustup.rs -sSf | sh

Etter en reboot er rustc installert og verifisert med "rustc --version" og "cargo --version".

Prøvde på ny med "sudo pip3 -v install docker-compose" og etter et par km med tekst hadde rullet over skjermen endte det likevel med feil...

Feilmeldingen tipset om å prøve "pip install --upgrade pip" men det hjalp ikke...

image.png.07fc7ef27b0ce546a9a71209af1aa558.png

rustc er i alle fall installert:

image.png.a2044e0fe8e0dfc2ac4b4fa2f3f0a321.png

selv om det ER installert...

 

Da stopper det litt opp for meg... Noen gode tips?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.