Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Mitt Home Assistant oppsett


Anbefalte innlegg

System
Kjører AdGuard Home/ uBlock Origin for reklameblokkering. 
Bitwarden for egen password manager. 
Nginx Proxy Manager som automatisk oppdaterer SSL sertifikater til eget .no domene. 
UniFi controller for å ha kontroll på nettverket. 
Selvfølgelig VPN. Får også benyttet meg av AdGuard Home gjennom denne. Sparer både mobildata og er sikrere samt slipper reklame on the go. 

Home Assistant på en Raspberry pi 4

 

Lås/ ringeklokke
Hoveddør er en Danalock V3 som vi låser opp døren enten manuelt ved å gå inn på Home  Assistant appen eller ved å benytte "vanlig" nøkkel.  Jeg får notification når døren blir ulåst/ åpnet. 
Ringeklokken er en "dum" ringeklokke jeg har koblet til digital inngang på en Arduino som videre er koblet inn i en Raspberry Pi. Ringeklokken blinker i alle lys inne i huset dersom noen trykker på ringeklokken når hoveddør er lukket og klokken er mellom 08:00 og 22:00 (Har ikke lyd dersom noen ringer på døren). Dersom jeg trykker på ringeklokken mens døren er åpen, vil døren låses etter 5 sekunder og utelys gå på og setter huset i "borte- modus". Jeg får notification når noen trykker på ringeklokken. 

 

Lys
Samtlige lys går av/ på automatisk ved bevegelse. Lys i gang 1. etg. går på automatisk ved bevegelse i eller at døren blir åpen. Stue lampe blir kun styrt manuelt av/ på. Men dersom jeg slår av lyset i stuen (når vi ser film og ikke spiser foran tven) går alt lys i 1. etg. av. Lyset i 1. etg. går kun av/ på automatisk på bevegelse dersom stuelyset er på og tven er på. Eller dersom både lys og tv er av. 
Lys i 2. etg. gang og kontor går av/ på på bevegelse. 
Lys på bad går av/ på på bevegelse og dimmer ned lyset mellom klokken 07 og 22. 
Lys på soverom går på automatisk klokken 10 hvis bevegelse. Den tar på dimmet lys mellom 22:00 og 23:00 dersom bevegelse. Har en bryter på nattbordene med 5 knapper. Bla.: God natt: Tar på vifte og tar av alt lys og låser ytterdør, slå av tv og musikk på badet, Toggle lys: Toggler lyset på soverommet
Utendørs lampe går på automatisk ved bevegelse mellom soloppgang og solnedgang med offset på 1 time. Den tar også på lys på kontoret etter 7 sekunder etter bevegelse (Tenker tyver kan bli litt redde når de beveger seg utenfor og lyset inne går på  . 
Bod lampe går på når boddøren er åpen og delay på 10 minutter. 

 

Temperatur
Settpunkt er kun enkelt dag/ natt og ferie.. Bytter mellom valgt settpunkt 18/22. 
All temperatur er fjernvarme med radiator/ gulvvarme med radiatorventiler med zigbee. Kjøkkenvifte styrer kjøkkenvifte dersom det er bevegelse, da starter kjøkkenvifte og badevifte automatisk og delay på 2 timer. (Det er en avtrekksvifte som egentlig kanskje burde gå på minimum hele tiden, men neh bruker 20 watt når den kjører på minimum.) 
Temperatur i boden er en elektrisk ovn og som skal regulere temperaturen i boden til 2 grader og får kun lov til å starte å regulere dersom utetemperaturen er under 4 grader (en liten ekstra sikring). 

 


Diverse
Borte/ hjemmefunksjon er kun for visning pr nå. Jeg benytter meg av tilkoblingskvaliteten på Unifi (Wifi) til mobiltelefonene. 


"Dager til" viser antall dager til bursdag/ happenings. 


Søppel bruker API til å hente når det er tømmedag for meg. https://github.com/eyesoft/home-assistant-custom-components


Jeg bruker ikke kollektivtransport til vanlig. Dette har jeg bare lagt til for gøy. Interessant å ha oversikt over når bussen kommer i nærheten. https://www.home-assistant.io/integrations/entur_public_transport/ og litt fra Kolumbus. 


Tv slås av "automatisk" ved nattmodus eller bortemodus og statusen på tven styrer noen lys. 


Spotify spiller automatisk Discover Weekly på en bluetooth høyttaler (Hadde en bluetooth høyttaler liggende og synes ikke så mye om "smart høyttalere" som konstant er avhengig av internett og oppdateringer)  på badet dersom det er bevegelse på badet og klokken er mellom 07:00 og 22:00. Musikken stanser ved ikke bevegelse på badet i 15 minutter. 


Har en "hemmelig" knapp i Home Assistant for å slå av/på den stasjonære med Wake-on-LAN, slik at jeg videre kan gå inn via VPN og RDP. 


Har litt strømovervåking. Hovedmåler er tatt inn via HAN med HAN-USB inn i raspberry pien. Henter strømpris fra Nordpool. Batteriovervåking viser de enhetene som har <= 60 % batteri igjen. https://github.com/turbokongen/hass-AMS


Brannalarmene sender notification dersom de detekterer brann/ varme. 


Kamera vier et enkelt webkamera fra hytta og live kamera fra hjemme i gangen så jeg kan følge litt med på hunden. Kameraet tar opptak ved bevegelse. 


Ønsker
Ønsker å legge til en Danalock på boden. 
Vindusensor på samtlige vinduer. 
Hadde også vært gøy med noen flere ordentlige kameraer utendørs (kanskje en UniFi Protect G4 Doorbell). 
Ønsker å ha en ordentlig overvåking av når jeg får post. Postkassen er ca. 100 meter borte fra huset og kan ikke ha noen enheter med strøm i mellom eller ved postkassen. Bruker nå "API-et" til posten om når de kan legge noe oppi postkassen.. Men jeg får kanskje noe i postkassen annenhver uke..
Hadde også vært gøy å koblet opp https://www.se.com/no/no/product-range-presentation/63626-powertag/ på samtlige kurser. 

Ønsker også å koble meg til fjernvarmemåleren for å få ut momentan/ akkumulert data, måleren står ute i et skap uten tilgang på strøm. Den har pr. i dag puls pr. 100 watt. Jeg må manuelt lese av måleren hver måned for å sende antall kWt til fjernvarmeleverandør. Har selv noen tanker hvordan jeg vil ta dette inn i Home Assistant, men er åpen for idéer. 


Skulle jeg bygget nytt hus en gang, ønsker jeg til å trekke CAT6 kabler til alle tenkelige komponenter og ikke brukt trådløs til noe som helst. 

 

Litt vanskelig å beskrive alt på så få ord og samtidig holde det oversiktlig, da mange komponenter “henger sammen”. 
Mye som er gøy å ha, har helt sikkert glemt noe. Spør om det er noe dere lurer på. 
 

1.png

2.png

3.png

4.png

5.png

6.png

7.png

8.png

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.