Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Temperatursensor for måling av vedovn


Anbefalte innlegg

Jeg har nå fått automatisert lyset på det badet som har badekar, ut fra om badekaret er i bruk (lyset dimmes ned og går ikke gå av, og TV/chromecast-skjermen skrus på).

 

La en temperatursensor på "innsiden" av badekaret helt inntil skroget. Den blir ikke like varmt som selve vannet, men det er helle rikke nødvendig. 

image.png

 

 

Men jeg kunne tenke meg samme fremgangsmåte med ovnen. Når vi fyrer er det enkelte ting som kan sjekkes (som en vifte skal slås på, ventilasjonsanlegget kan justeres på en litt annen måte, etc).

 

Da trengs en temp-sensor som sannsynligvis tåler litt mer? Aqara går opp til 60 grader?

Kan evt. monteres på veggen bak ovnen hvis det er en liten sensor? Eller på røret fra ovnen og inn til pipa?

 

Andre idéer? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ønsket meg det samme en stund selv. Tenkte kanskje å hacke en sånn billig steketermometer som egentlig går på Bluetooth og bare bruke kabelen/følern, men usikker på hva som skal sende data videre. Kanskje Esp8266. Men da igjen usikker på batteri eller strømforsyning. Fibaro smart implant trenger vel også strømkilde av noe slag?

En annen idé hadde vært og kjøpt en sånn peisvifte og fjerne vifta og bruke signalet i form av strøm til å melde om varme.

Sent from my Mi Note 10 Lite using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, torstein89 skrev:

Tenkte kanskje å hacke en sånn billig steketermometer som egentlig går på Bluetooth og bare bruke kabelen/følern, men usikker på hva som skal sende data videre. Kanskje Esp8266.

Ja, det er en mulighet. Jeg har steketermometre som sender over 433 MHz, men den slår seg av etter 12 timer.

 

 

36 minutter siden, stigvi skrev:

Denne var kul 🙂


Og kan bygges selv
"
Jetzt haben wir eine Mini-Thermocam für ein paar 10 Euro."

Enig, men hvor kan den kjøpes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Moskus skrev:

Enig, men hvor kan den kjøpes?

Tja, si det. Dette var en artikkel i Elektor og de pleier å gjøre det enkelt å kjøpe deler og kretskort, men ikke her.

Men det er standard komponenter som brukes og en hvilken som helst esp32 node duger. Og så trenger du noe ala denne: adafruit/Adafruit_AMG88xx: AMG88xx Grid-EYE (github.com)

Adafruit AMG8833 IR Thermal Camera Breakout ID: 3538 - $44.95 : Adafruit Industries, Unique & fun DIY electronics and kits
Adafruit AMG8833 IR Thermal Camera FeatherWing ID: 3622 - $44.95 : Adafruit Industries, Unique & fun DIY electronics and kits

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moskus endret tittelen til Temperatursensor for måling av vedovn

Jeg vurderte alskens remedier jeg også.

Men siden jeg trengte noe dær og da, så klistret jeg på en Aqara tempsensor nederst på varmeskjoldet bak ovnen.

Tenkte at det måtte prøves å se om den tåler det.

Er på andre fyringssessongen nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har planer om det samme, men ikkr kommry så langt.  Ønsker feks å få skrudd av varme når vedovnen er i bruk.

Planen er å bruke K sensor (thermocoupler) sammen med MAX6675 og en nodeMCU eller lignende. K elementene tåler plenty med varme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett par momenter plukket ut fra det jeg erfarte:

Det spiller mindre rolle hva temperaturen inne ovnen er.

Det er temperaturen i massen i og rundt ovnen som varmer opp rommet.

Moderne ovner har heller ikke spesielt høy overflatetemperatur.

 

Jeg begynte en Aeotec MS6 montert i taket over ovnen.

Jeg opplevde at det tok lang tid før varmepumpe og elovner koplet inn igjen etter endt fyringsøkt, da taket og sensoren holdt temperaturen lenge.

Når jeg satte inn en takvifte så ble dette helt ubrukelig. Da ble problemet motsatt, sensoren klarte ikke lengre å detektere at det var fyr i ovnen.

 

Så for å finne en egnet plassering av tempsensor; fyr opp, lenge og hardt 🙂

Bruk fingrene under hele fyringsforløpet og føl deg fram.

 

Menn, for all del, ikke la meg stoppe noen form for kreativitet og nyvinninger.

Om noen finner på noe lurt, så vil jeg gjærne se det 😉

 

Endret av NilsOF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, NilsOF skrev:

Når jeg satte inn en takvifte så ble dette helt ubrukelig. Da ble problemet motsatt, sensoren klarte ikke lengre å detektere at det var fyr i ovnen.

Men da fikk du iallfall målinger på at viften gjorde jobben den er tenkt til. :) 

 

Jeg målte meg frem med IR-termometeret mitt i går. I himlingen hadde vært mest praktisk, men der varierer det også mest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fyrte opp i vedovn for første gang nyligt siden vi flyttet inn. Ovnen er montert riktig og med større avstand til vegg enn det monteringsanvisningen sier. Minste avstand skal være 10cm, men ovnen er 20cm i fra. Allikevel blir gipsvegg hele 80 grader. Det er så mye at jeg mistenker vegg tar skade. Gipsen tørker ut og smuldrer opp.

Men nå har vi fyrt opp kun en gang på 2 år så problemet er ikke veldig stort......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Moskus skrev:

I himlingen hadde vært mest praktisk, men der varierer det også mest.

Jepp, det var egentlig det jeg prøvde å formidle.

Det behøver ikke å gi noen god indikator på hvor mye varme ovnen avgir ut i rommet.

Nå blir takvifta mi ett ekstremt ytterpunkt.. (den fungerer utmerket i en gammel tømmerbygning i innlandsklima.)

Dere ved kysten på sør-vestlandet med hus oppført etter byggeforskrifter fra dette tusenåret kan muligens montere i himling med ok resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, stigvi skrev:

Ovnen er montert riktig og med større avstand til vegg enn det monteringsanvisningen sier. Minste avstand skal være 10cm, men ovnen er 20cm i fra. Allikevel blir gipsvegg hele 80 grader.

... har du gipsvegg bak ovnen?

 

Vi hadde nettopp (Ok, det var i fjor) en kjempediskusjon her med branninspeksjonen der de etter mye om og men godtok gips på pipa i 2 etasje (ovnen står i 1. etasje), men de var ikke veldig fornøyde med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Moskus skrev:

har du gipsvegg bak ovnen?

Ja, og i papirene til ovnen står det minimum 10cm til brennbar vegg. Men er veldig skeptisk. Men huset er nytt og godkjent og naboene har samme opplegget så det er vel meningen at det skal gå bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og så sier det bittelitt om inspeksjonsfolkene også. Jeg påpekte at 1x13 mm gips på hver side brukes ofte som EI30 brannskille og 2x13 mm gips på hver side gir EI60, men han problematiserte at "papiret utenpå gipsen kan brenne". Men han hadde makten på sin side...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
  • 1 år senere...

Vekker tråden til live igjen. Er det noen her som har laget noe? Har tenkt på dette gjennom hele vinteren, men aldri fått laget meg noe.

 

Ser for meg å kjøpe meg en ESP32 + thermocouple som jeg legger mellom topp-plata og selve peisen. Ble inspirert til å få gjort noe med dette, da jeg leste om denne:

https://www.aduro.no/tilbehor-til-peisovner/aduro-smart-response/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke laget noe enda, men det spørs om jeg må 😉

Det ser ut som om jeg har klart å steke Aqara temp. Sensor nr. 2.

Stekinga skjer mest sannsynlig når takvifta mi ikke er opperativ.

Da fyker temperaturen nederst på varmeskjoldet nede bak på ovnen glatt over 60 grader.

Dette er ikke noe som er helsemessig bra for billig Kina-elektronikk med integrert batteri.

 

Min løsning blir mest sannsynlig en ESP8266 eller ESP32 med en DS18B20 som rapporterer over MQTT.

Jeg ser for meg gjenbruk av en av de gamle telefonladerne til ESP-kortets microUSB-inngang og en ledning bort til ovnen og DS18B20 (for mest mulig å skille elektronikk fra varmen)

 

DS18B20 skal visst tåle 125 grader, derfor; så lenge ikke man kan koke vann ved sensor-plasseringen så er det sikkert innafor 😄

 

Endret av NilsOF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.