Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Namron switch og veggbryter med impulsfjær


Kal-El

Anbefalte innlegg

Har en Namron switch (https://www.elektroimportoren.no/namron-z-wave-switch-400w/4512715/Product.html) som er blitt koblet på en fysisk veggbryter. Dette fungere jo selvfølgelig utmerket så lenge bryteren står på. Jeg hadde da tenkt at jeg ved å sette på en impulsfjær ville kunne skru av å på switchen, men det får jeg ikke til å skje. Den er enten på-på-på eller av-av-av avhengig av om jeg sette fjæren oppe eller nede. Det er mulig jeg må endre noe i selve switchen, men så langt jeg kan se er det få muligheter til å endre parametre i Homey... 

 

Eller fungerer ikke Namron switch på samme måte som feks Fibaro på dette området? Mulig jeg har tenkt for enkelt med dette å bare sette på en impulsfjær og tro at det fikser alt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kal-El skrev:

Eller fungerer ikke Namron switch på samme måte som feks Fibaro på dette området?

Jo, den skal det, men det høres merkelig ut at Namron-switchen er avhengig av hvordan den fysiske veggbryteren er. Har elektrikeren din koblet inn Namron switchen etter veggbryteren, istedenfor å koble den til Namron-switchen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Moskus skrev:

 Har elektrikeren din koblet inn Namron switchen etter veggbryteren, istedenfor å koble den til Namron-switchen?

Uten impulsfjæren er switchen "død" når bryteren er av, så da er switchen vel etter bryteren (er på et vaskerom med dusj)? Mao, det vet jeg ikke før jeg får sjekket😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Kal-El skrev:

Uten impulsfjæren er switchen "død" når bryteren er av, så da er switchen vel etter bryteren (er på et vaskerom med dusj)? Mao, det vet jeg ikke før jeg får sjekket😅

Det er ikke et to-polt brudd som du trenger? Da skal det bare få lov til å være på. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Moskus skrev:

Det er ikke et to-polt brudd som du trenger? Da skal det bare få lov til å være på. :) 

Er utbyttbare pærer i rommet så jeg vil tro at bryteren er to-polet. Men den har ikke to-delt bryter/knapper. Er kanskje det jeg må bytte ut da? At ene knappen fremdeles fungerer som servicebryter og den andre får impulsfjær og fungerer som av/på til lys?

 

Om det er to-polet bryter kan jeg jo se når jeg tar av dekselet. Og så kan jeg jo driste meg til å sjekke om switchen er koblet etter bryteren, og i så fall få den flyttet før.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Moskus skrev:

Ja. Det finnes brytere som er 2+1-polt. Dvs. en to-polt som bryter begge ledninger til lyset, og enpolt som kobles til dimmeren.

Mao, er jeg heldig nå så slipper jeg billig unna med å bare klemme noen plastikkbiter på plass? Det hadde jo vært raskt, enkelt og billig😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Moskus skrev:

Nei, jeg tipper bryteren må byttes.

Du tipper godt, var selvfølgelig ikke 2+1 jeg hadde. Men når jeg først må få byttet bryter så kan jeg like gjerne gjøre litt til... Jeg har et bad med z-wave vri-dimmer og kan tenke med en switch på lys over speilet der og. Vil bryteren med impulsfjær kunne skru av både switch og vri-dimmeren eller må jeg ha en impulsfjær-bryter på dimmer og en på switch? 

Grunnen til at jeg begynte å tenke på det var at impulsfjær-bryter på dimmer vil vel også gi mulighet for å dimme vri-bryteren, mens switchen bare skal ha et impuls for å gå av å på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Kal-El skrev:

Vil bryteren med impulsfjær kunne skru av både switch og vri-dimmeren eller må jeg ha en impulsfjær-bryter på dimmer og en på switch? 

Du kan sette opp en assosiasjon fra switchen slik at når den skrus av og på, så blir vri-dimmeren også blir skrudd av og på. Hvis det er det du spør om. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Moskus skrev:

Du kan sette opp en assosiasjon fra switchen slik at når den skrus av og på, så blir vri-dimmeren også blir skrudd av og på. Hvis det er det du spør om. :) 

Tja, som fersk på dette feltet lurer jeg vel selv på hva jeg lurer på😅 Lurte vel egentlig på om dette kan kobles fysisk slik at ved et trykk på bryteren vil begge lysene gå av/på.

 

Men svaret ditt sier vel at uansett vil jeg klare meg med en bryter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk montert en 2+1 bryter, men Namron-switchen var ikke spesielt samarbeidsvillig, fikk bare den til å fungere på en av sonene. Mulig det er sånn det skal fungere og mulig det er et paramenter jeg måtte ha endret på. Men der synes jeg ikke Homey er spesielt intuitivt eller gir meg mange muligheter.

 

Byttet ut Namron-switchen med en to-kanals Fibaro2 switch som jeg hadde liggende. Fungerer tipp topp😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Moskus skrev:

.... kanskje den bare er koblet til en av sonene?

Hvilke "soner" snakker vi om her?

 

Sonene er led-downlights i taket og halogenpærer over vasken. Mulig Namron switchen hadde problemer med de forskjellige lastene? Den doble Fibaro2 switchen ser ut til å håndtere det i alle fall. slik at jeg får slått av og på begge sonene med impulsbryter og jeg får styrt begge sonene individuelt med Homey app`n og brukt de som jeg vil i Flow.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Moskus skrev:

Det kan være at jeg leser dette feil, men du har vært irritert på at en bryter som kun kan styre en sone, ikke har klart å styre to...? Hva er det jeg misforstår?

Så veldig irritert var jeg nok ikke, og jeg har prøvd på flere varianter så her er er det åpent for forvirringer ja😅

 

2+1 bryter og Namron-switch mot kun led-downlights fungerte utmerket. 2+1 bryter og Namron-switch mot kun halogenlampe fungerte ikke, som i null respons fra lampen (switchen hørte vi klikket).

Siden jeg hadde en dobbel Fibaro2 switch (som var tiltenkt et annet rom) prøvde vi den for moro skyld og den fungerte på begge sonene. 

 

Oppsummert så er jeg fornøyd nå. Den Namron-switchen skal jeg nok få brukt et annet sted. Men jeg har jo ingen forklaring på hvorfor Namron-switchen ikke ville fyre halogenlampene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Kal-El skrev:

2+1 bryter og Namron-switch mot kun halogenlampe fungerte ikke, som i null respons fra lampen (switchen hørte vi klikket).

Da kan jeg ikke forstå annet enn at det ble koblet feil. Det er ingen grunn til at det ikke skal virke.

 

45 minutter siden, Kal-El skrev:

Oppsummert så er jeg fornøyd nå.

OK, det er jo det viktigste. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Moskus skrev:

Da kan jeg ikke forstå annet enn at det ble koblet feil. Det er ingen grunn til at det ikke skal virke.

 

Så vidt jeg kunne se var det koblet likt på det som virket og ikke virket. Men dette er ikke mitt fag, så det kan jo være riktig det.

1 time siden, Moskus skrev:

 

OK, det er jo det viktigste. :) 

Det er det. Er jo helt fersk på dette her, og det eneste problemet med at noe kommer på plass og virker gjør noe med lysten på å gjøre mer og mer...blir dyrt dette her😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.