Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Klare seg uten Z-Wave?


Anbefalte innlegg

Jeg er fersk bruker av HA. Jeg har fra før en hel hylle med huber av ulike slag. Bl.a. en Futurehome som styrer en Fibaro dimmer og en smartplugg. Jeg lurer på om det er en idé å droppe z-wave? Hoppe av før jeg kjøper enda mer utstyr. Finnes det tilsvarende dimmere for innbygging som Fibaro, bare med Zigbee i stedet? Trenger etterhvert også et par termostater for å styre varmekabler. Finnes det som Zigbee? Alternativt må jeg kjøpe egnet hardware for å få z-wave inn i HA. Kjører forøvrig på en RPI 3B+.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, WilliamWelsh skrev:

Trenger etterhvert også et par termostater for å styre varmekabler. Finnes det som Zigbee?

Tja, utvalget er større på z-wave.

 

På andre områder har zigbee større utvalg av produkter.

 

Jeg har begge deler, og kommer til å fortsette med det.

Da er ikke alt plassert i samme kurv og man får ett større utvalg av produkter å velge i.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aeotec Z-stick koster fra 433,- så ingen grunn til å ikke skulle bruke begge standarder.    

Jeg opplever z-wave som mye mer stabilt enn zigbee, men utvalget på rimelig utstyr er veldig bra på zigbee.  Spesielt etter IKEA kastet seg på trenden

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett på en slik Aeotec. Kanskje like greit å kaste seg på. Pris er en faktor her. Det ser ut til å komme mye billige utstyr på Zigbee. F.eks. har jeg smartplugger med energimåling fra både Fibaro og Aqara, til hhv. 494,- og 266,-. Har ikke mye erfaring med verken Zigbee eller z-wave ennå, så kan ikke si så mye om stabilitet. Begge deler har fungert prikkfritt for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal z-wave stikka settes i en Linux-boks, så er UZB1 å foretrekke, da det finnes ett kommandolinje-verktøy for å ta backup av den. https://www.hjemmeautomasjon.no/forums/topic/7212-z-wave-uzb1-firmware-versjoner-og-backup/

 

Ellers så er det definitivt Fibaro dingsene (z-wave) som er ett hode foran røkkla på kvalitet og virkemåte. Ikke minst når det gjelder radiodekning.

Det hjelper godt for de dingsene som ikke har god radio å ha en god nabo.

 

For Zigbee er det Hue-dingsene som har hodet godt foran resten av røkkla.

Uten tvil.

Det er alltid noe rart med Aqara sine dingser, men jeg har noen som fungerer ok.

De er ikke så flinke til å følge standarder disse kineserene.

 

Kvalitet henger som oftest samen med pris.

 

Om jeg skal prøve meg på å gi noe råd, så er det å anskaffe en dings først for å se om det passer inn i ditt oppsett og bruksmåte. Om det fungerer, så kan man skaffe flere.

 

Endret av NilsOF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.