Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Fotoutskrift med blekkskriver og varighet av farger.


Anbefalte innlegg

Har hatt multifunkjsjon laserprinter hjemme i mange år nå men har fått behov for blekkskriver og ser for meg at Epson EcoTank, gjerne i A3 format, er veien å gå. Canon har jo også lignende blekktankløsning og jeg har hatt veldig mye Canon utstyr opp gjennom tidene men har nå lyst å gå over til Epson.

 

Alle blekskrivere nå til dags vil gjøre jobben med tanke på utskriftskvalitet men jeg er bekymret for fargekvaliteten over tid. Epson sier vel noe sånt som 300 år under forutsetning av at utskriften lagres i lomme i album eller noe deromkring. Jeg tenker mer på bilde på vegg, ikke nødvendigvis i direkte sollys men i alle fall i godt dagslys.

 

På jobb har jeg hatt en vegg på omlag 10 m2 og siden 1995 har den blitt brukt til å henge opp diverse bilder av alt mulig, både jobbrelatert, gamle båter, stemningsbilder og whvatever og en ting jeg har merket meg 100% konsekvent UTEN UNNTAK er at blekkutskrifter på standard kopipapir beholder fargene i årevis uten synlig falming mens utskrifter på fotopapir konsekvent falmer og ser fæle ut etter et par år. Veggen treffes aldri av sollys, kun indirekte dagslys fra mellom høye fabrikkbygninger.

 

Når en først skal skrive ut foto for å henge på veggen er det jo viktig at fargene holder seg lenge. Noen med gode tanker rundt dette? Finnes der en fasitløsning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei @SveinHa

 

Som du sikkert vet så har jeg jobbet en del med fotografering opp igjennom tiden. Hadde en periode en stor A3+ printer fra Epson, som gav meget gode utskrifter.

Erfaringen min var at utskrifter levert av Japan Photo proff, ble mye bedre enn egne utskrifter, da printer og skjerm må kalibreres for å få optimal utskrift.

 

I tillegg så var denne printeren med 7 blekkpatroner og utskifting av all patronene kostet ca 2500,-

 

Det har nok skjedd en del siden da, men pris på skriver, type blekk og type papir henger helt klart sammen.

 

Mitt råd er at skal du skrive ut noe som er holdbart, benytt proff leverandør som Japan Photo proff, billigere og bedre 🙂

 

/Helge

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Rant litt ut i sanden denne tråden så en liten oppdatering er på sin plass.

 

Sjåppa meg en Epson Ecotank ET2751 A4 printer med scanner for normale utskrifter. Fant ut at å betale for en A3 printer neppe var særlig lurt siden det nok blir svært sporadisk det er aktuelt med slikt...

 

Så dumpet jeg borti en storprinter på Finn.no/Gis bort fra et lokalt elektrofirma, en HP Designjet 500 ps med rullpapir på 60 cm. "ps" er nok PostScript og det rimer godt med Linux så jeg tok en sjangs og fikk monsteret i hus. Nåja, noen stor sjangs var det nå ikke siden den var gratis men likevel...

 

Plugga inn i Linux PCen og den dukka opp som rett type med en gang. Etter litt kluring med papirformater og finne et egnet program for storformatutskrifter var det tut og kjør, helt supert.

bilde.thumb.png.d9504846c94f0ac945e77809ecdfa8e0.png

 

Det ble litt ekstra morsomt da jeg noen uker senere dumpet borti en  av de jeg fikk den av i en butikk og han spurte: "Fikk du liv i printeren?"

"Joda" sa jeg, "Funket som et skudd med en gang."

"Vi kunne ikke bruke den med Windows lengre, hva bruker du?"

"Linux"

"Å, sånt leketøy altså..." sa han med et flir om munnen...

"Nåja" sa jeg, "Det er nå DERE som har verktøy som ikke virker..." 😁

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.