Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Feil spenning på 12v trafo


Kal-El

Anbefalte innlegg

Etter å ha installert en Fibaro-switch så jeg at den måler lasten til rundt 90w. Stusset litt på det da lampen er merket med maks 10w og det er 5 halogenpærer. Målte trafoen og den gir 16,5v ut.. Sjekket pærene og ser at der sitter det 20w pærer så målingen til switchen virker til å være ganske nær sannheten.

 

Finner ikke helt link til lik trafo, men det er nok 1. gen av denne: https://www.elektroimportoren.no/trafo-htm-20-70w-2-utg-osram/6659901/Product.html

 

Vil tro at det er litt +/- på spenningen trafoen skal gi, men 16,5 må vel være voldsomt "off"? 

Lampen funger fint den, men jeg vil kanskje tippe at trafoen bør byttes uansett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kal-El skrev:

Vil tro at det er litt +/- på spenningen trafoen skal gi, men 16,5 må vel være voldsomt "off"

 

Kommer an på hva du måler med. Spenningen er neppe sinusformet og da måler mange multimetre feil. Du bør måle med et voltmeter som måler "sann RMS"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, stigvi skrev:

 

Kommer an på hva du måler med. Spenningen er neppe sinusformet og da måler mange multimetre feil. Du bør måle med et voltmeter som måler "sann RMS"

https://limit-tools.com/product/multimeter-limit-500-auto/

Er noe jeg har liggende, er for så vidt kjøpt for bruk til bil. Finner ikke noe om det er sann/true rms...

 

Kunne jo lagt til at app`n viser at switchen nå trekker noe over 50w og med 5 pærer på 10w pluss trafoens egenbruk er det jo mye som stemmer.

 

Hvis du tenker at det er multimeteret som måler feil slår jeg meg gjerne i til ro med at alt er i skjønneste orden😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.