Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Romventilasjon - miniventilasjon


Anbefalte innlegg

Hei hei, mener å ha lest litt om dette her inne tidligere.

Tanken er å sette inn miniventilasjon på alle soverom (alle under 15-20m2) og ett eller annet i overetasje hvor det er stue, kjøkken, tv-stue og flerbruksrom. Åpen løsning.

Har allerede 120mm rør med enkle flexit ventiler, og ser at jeg må opp til 160mm for å få inn flexit wifi osv.

Noen som har erfaring med disse? Og eventuelt med Miba VL-50?

På soverom er det først og fremst radon vi skal ta knekken på, i overetasje er det litt dårlig luft fordi vi har tettet huset en del.

Og som alltid er det et pluss om dette kan gå inn i smarthuset, men jeg tror disse vil være aktive på laveste nivå 24/7.

 

https://www.flexit.no/produkter/romventilator/romventilator_roomie_one_wifi/romventilator_roomie_one_wifi/

https://www.miba.no/butikk/nettbutikk/miniventilasjon-50-fjernkontroll/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg har en Roomie dual wifi på kontoret og styrer den fra Home Assistant via en custom component som heter Ecovent. Vil tro at den har samme styring som One, da den ser helt lik ut, men det kan jeg selvfølgelig ikke garantere. Flexit-appen kommuniserer med vifta via UDP-kommandoer på lokalnettet så den er relativt simpel sånn sett, så da tipper jeg det vil fungere med One også.

 

Siden jeg har den på kontoret så er det ikke så kritisk med lyd, men kan tenke meg at den kan være noe irriterende med et bekreftelses-pip hver gang man sender en kommando til den, iallefall hvis man har den på soverommet. Men akkurat det bør vel kunne elimineres ved å kutte en leder til pipe-enheten på kretskortet eller noe.

 

Ellers så fungerer den jo som vifter flest. Lavt lydnivå på lav hastighet og bråkete på full spiker :) 

 

Men hvis du finner en som passer i hullet du allerede har og kan nøye deg med å bare kunne slå den av og på fra HA så kan det være en ide å kjøpe en "dum" vifte og slå den av og på med et smart rele.

Endret av Mathias
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info!

Vifta har varmegjenvinning og bytter på å suge inn/ut luft (begge de nevnte i førstepost gjør det på et vis), bortsett fra det så kunne nok en smart rele vært en løsning. Det viktigste er å få sirkulert luft best mulig slik at radonkonsentrasjon holder seg lavest mulig.

Så for det meste av tiden (alltid?) vil de nok gå på laveste hastighet hele tiden. :)

At støynivået er lavt er selvfølgelig viktig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.