Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

HomeKit, homey, homebridge


Tho

Anbefalte innlegg

Ikke noe fancy, men får samlet alt jeg har i HomeKit, ved hjelp av Homey og Homebridge:

 

Yale doorman

Ring doorbell

Hörmann garasjeportåpner

hue lys

Aqara temperaturmålere

Aqara smartknapper

netatmo kamera

netatmo værstasjon

Nest røykvarsler

Tuya stikkontakter

Fibaro vannlekkasje 

mistubishi varmepumpe

Sonos

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg kjører det allermeste i homekit. Men så ha jeg noen flows i Homey i forbindelse med virtuelle knapper slik at jeg får styrt absolutt alt via Homekit. Synes det er greit å forholde seg til kun én app i hverdagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja virtuelle knapper er gull i mitt oppsett også. Kjører lignende men med HOOBS/Homebridge på en Pi istedet for Homey. 

 

Har f.eks lagt inn IR-styrte LED kubbelys via en Harmony plug-in. Men devicen er ikke stateful så kunne se ut om de var av når de i realiteten var på. 

Løste det med en dummy switch som er stateful. Automasjonen ble da "Når Kubbelys slås på (Dummy) slå på LED candles (Harmony) og vice versa. 

 

Er du fornøyd med Aqara? Jeg er veldig fan av dørsensorene og bevegelsesensorene. Kommer til å bytte ut Fibarosensoren med en Aqara da jeg ikke opplever den som like responsiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Sensative teperature strip. Den fikk jeg ikke inn i HomeKit, så da sender den temperaturen via en flow til en virtuell temperaturmåler.

Har en garasjeportåpner som kun er HomeKit kompatibel, så her går en virtuell switch i andre retning, slik at garasjeporten også er tilgjengelig i Homey og dermed Google Home. Siste virtuell device bruker jeg til inngangsdøren. Den skal automatisk åpnes når jeg kommer hjem. I HomeKit kreves det at jeg bekrefter en melding som kommer opp, via den virtuelle knappen som åpner døren, slipper jeg det :)

 

Fra Aqara har jeg kun temperaturmålere, i tillegg til Netatmo. De er så billige at jeg har en i hvert rom ;)

har også blitt glad i Tuya. Har flere «power strips» derfra.

 

På hytta bruker jeg en boks som heter Homee, noe tysk. Fungerer bra, men støtter ikke mye.

 

Hva slags type devices har du bortsett fra dørsensorer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører en god mix men mitt oppsett per idag er:

 

Hub'er:

Apple TV 4K.

IKEA Trådfri.

Philips Hue.

Aqara Hub.

Raspberry Pi 4+ med HOOBS (Homebridge).

 

Lys:

IKEA trådfri pærer, for det meste i spotter.

Philips Hue pærer, lightstrip og Play Bars.

MagicHome lightstrip.

 

Sensorer:

2 Aqara bevegelsessensorer.

4 Aqara dør/vindussensorer.

1 Fibaro bevegelsessensor.

 

Smartkontakter:

IKEA Trådfri (styrer kaffetrakter og diverse lamper uten mulighet for smartpærer).

Mill Plug (til ovner).

 

Diverse:

Harmony Hub for IR-baserte apparater.

Broadlink Mini 3 (Også for IR-baserte apparater, men har den mest pga en vifte, kan finstyre hastighet, det kunne ikke Harmony)

Wyze Cam (både for overvåkning og som dørklokke via plug-in til Homebridge)

Chromecast Audio for lyd.

Netatmo Home Coach (Temp, fukt og Co2 måling).

Danalock V3 HomeKit.

Ikke smart men er nå i HomeKit, 1 sett LED kubbelys fra Clas Ohlson 😂

 

Stemmestyring:

1 stk Google Nest Hub.

3 stk Google Home Mini.

 

Planen videre er mer sensorer fra Aqara, både bevegelse, vibrasjon, temp og lekkasje. 

 

Men en Roborock S5 Max er først på prioriteringslisten!

 

 

 

 

 

 

Endret av mazekopp
Glemte lås
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var mye kult :)

 

jeg har:

Apple TV 4K.

IKEA Trådfri.

Philips Hue

Google Nest Hub

Alexa Echo Spot

Homey

Homebridge på Synology NAS

 

av rene HomeKit devices har jeg Eve Thermo, Eve Button og garasjeportåpner fra Hörmann.

ellers Netatmo vær, inkl. regnmåler via Homey

Ring dørklokke via homebridge

Aqara temperatursensorer via Homey

Philips pærer og lightstrip

Tuya filament pære

diverse stikkontakt fra Osram/Ledvance, Hue, Tuya, Fibaro

Doorman via Homey

Fibaro vannlekkasje via Homey

Sonos via Homey

Netatmo kamera, HomeKit Secure video

Roborock S5 (ikke knyttet mot noe hub)


er du fornøyd med Hue playbar? Har du koblet de mot TVen, men Philips hdmi-adapter?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er fornøyd med dem, men bruker ikke Sync-box. Planen var å bruke dem som dekorasjonsbelysning, men festet dem bak TV og der har de blitt værende😅 

Når TV en gang skal byttes ut så blir det Philips Ambilight, og da flyttes de for å maksimere Ambilight opplevelsen. 

 

Fibaro kontaktene kan vel måle strømforbruk? Får man eksponert dataen fra disse mot HomeKit på noen måte? Jeg synes UI'et til HomeKit er fantastisk, men er et veldig begrenset økosystem etterhvert som denne hobbyen får vokse 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, får ikke sett strømforbruk i HomeKit. Det er veldig begrenset hvilke typer informasjon som støttes :(

Har du prøvd Eve-appen? Den kan vise noe mer og man kan lage mer avanserte automasjoner for HomeKit.

 

skal tenke litt på Philips Playbar. Akkurat nå må jeg passere litt med smarthjeminnkjøp, samboeren er ikke akkurat overbegeistret over alle de dingsene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Tho

når du skriver at du bruker homey og homebridge... mener du da en homebridge app i homey, eller bruker du den experimental saken i homey?

 

har du noen erfaring med at dette kan virke med heatit termostater?

 

ser også du skriver at du kan bruke virtuelle knapper i homey til å få automatisert åpning av dør når du kommer hjem? Kan du forklare meg hvordan?:)

 

jeg har fått lagt til doorman i homey, men har noen bugs. Når jeg vrir bryteren manuelt på selve døra så vil det stå «låser» eller «åpner» i en loop i Home appen. Ser du det samme?

 

setter pris på all hjelp jeg kan få.

 

hilsen fra en som er litt my på området😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@hanses

hei, jeg kjører Homebridge på en Synology NAS.

jeg la til en virtuell knapp i Homey som jeg får opp i HomeKit.

så laget jeg automasjon i HomeKit: når jeg  kommer hjem, skru på knappen.

så en automatisk til: hvis knappen skrus på, lås opp døren.

Jeg kjører doorman via Home plugin og status stemmer stort sett, mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Tho

takk for svar!

 

aaah. Er det måten å komme rundt det med at du må svare på om en automatisering skal starte eller ikke? (For å låse døra)

 

jeg bruker den HomeKit saken som ligger under experiments under settings i homey. Sånn som jeg har satt det opp havner låsen i HomeKit i «låser» loop dersom jeg låser på den manuelle vrideren.

 

Kjører du under app i homey eller plugin i homebridge på synology?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@hansesyes, på denne måten slipper du å måtte bekrefte. 
 

jeg bruker homekit plugin i Homey, ikke den eksperimentelle delen. Liker plugin bedre, den klarer å sende flere typer devices til Homekit samt at jeg aktivt kan velge hvilke som skal over og hvilke ikke. 
 

geofancing har jeg ikke fulgt med så nøye. Jeg bor landlig, der er det ikke så farlig ;) men man kan jo i automasjonen der man velger «Hjem» heller søke etter sin egen adresse. Da får man mulighet til å angi radius. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Tho

Ok. Jeg bytta fra den eksperimentelle til app nå.

 

men har du homebridge på en raspberry pi i tillegg eller hsr du kun homey med HomeKit app i homey?

 

Jeg skal teste det med virtuell knapp:)

 

geofencing er satt til 100 meter i minimum radius... dessverre. Skulle vert noe med Bluetooth eller wifi som åpnet døra når du var veldig nærme. Men men.

 

hvordan velger du hvilke devices du vil ha med over?:)

 

ps! jeg bruker Bas Jansen sin app i homey

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@hanses yes, det er Bas Jansen som gjelder :)

du finner det i Homey innstillingene helt nederst. «HomeKit». Der kan du velge hva som skal over til HomeKit.

jeg kjører Homebridge (i tillegg) mest pga Ring doorklokken. Da får jeg videofeeden fra kameraet inn i HomeKit. Det fungerte ikke for meg med Ring-plugin på Homey. Homebridge kjører på en NAS.

Jeg har bestilt noen billige NFC tags i China. Med tilsvarende app installert, trenger man bare å holde telefonen ulåst mot taggen og så kan det kjøres en snarvei fra Apples snarveiapp som f.eks. opp døren. Skal teste det når taggene kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, hanses skrev:

geofencing er satt til 100 meter i minimum radius... dessverre. Skulle vert noe med Bluetooth eller wifi som åpnet døra når du var veldig nærme. Men men.

Nå vet jeg ikke noe om Homey, men Homebridge har en plugin som heter «Network Prescence». Da får du en «occupancy sensor» som bruker IP’en på telefonen.
 

Den kan du eventuelt automatisere ved at når den oppdager «occupancy»-> skru på virtuell bryter og videre da «når bryter skrus på-> lås opp døren». 
 

Men du kan ikke ha krysset av for «Privat adresse» under Wi-Fi innstillingene på iOS. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.