Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Anbefalte innlegg

Hadde tidligere Indigo Domotics som smartsystem, men byttet for noen år siden til Homey, og forsøkte å videreføre en viss struktur fra Indigo til Flows i form av mapper:
image.png.517496cde4b7746372f1c5d9c87b99ed.png

 

Kort fortalt hvordan det er/var tenkt:

  1. Action Groups = Flere ting som skal skje med en flow der trigger ofte er en fysisk knapp eller at "denne flow startes"
  2. Hendelser = Noe som aktiveres ved at "noe" endrer status. Eks strøm endres, bevegelse, fukt, lys osv. Her har jeg også noen mapper for spesielle enheter som gir flere ting. Eks. TV-statuser, tørketrommel, vaskemakin osv..
  3. Systemhendelser = Dette går mer på hendelser som skal gi notifikasjoner/push fra system, eller virtuelle ting som gir status av/på
  4. Tisplaner = Hendelser som regel har triggere basert på tidsintervaller/spesielle tider av døgnet

 

Men jeg lurer da på hvordan dere andre organiserer flytene/flows-ene deres? Blir fort rotete dersom man ikke har noe mappe/navnstruktur. 

Ble også litt inspirert av 

Men dette gjelder henholdsvis enheter og ikke automatikk/script, selv om kanskje noe kan gjebrukes av navngivning her også.

 

Så kom gjerne med tips til organisering av Flow, og eller hvordan du gjør det med mapper eller bare navngivning. Det jeg synes er største utfordringen med flows er at den kan omfatte flere enheter, og er ikke alltid "plassert" et sted for hvor den foregår, noe som er lettere med tingenes plassering i oversikt.  Dette er sikkert også et tema som kunne vært oppe i mer generell "hvordan organisere dine enheter og automatiseringer", men alle har sikkert forskjellige fremgangsmåter for å ha mapper, tagger osv...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe hokus pokus her, bare sånn det falt naturlig:

1686757116_Screenshot2021-01-26at21_43_10.png.dee0e1642eeeb07f97907a4b947d1395.png

 

Bevegelse og Brytere er i praksis hendelseshåndterere, uten noen streng utseparasjon av aksjoner som tas. Ofte er ting så enkle at alt ligger i ett nivå. Lys er typisk koblinger mellom forskjellige lamper, som at downlights i trappeløp nede tennes når downlights oppe tennes, eller at nattbordslamper skrur seg på når taklampe skrus på manuelt. Radio er flows for styring av lyd. Scenes er analogt med scenes i Hue eller HomeKit. Alt som har med temperatur å gjøre ligger i temperatur, og alle kontrollfunksjoner i Varsler. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for inspirasjon, @Axel:) Men har du noen navnstruktur på Flow-ene du legger under mappene?

@Moskus har du et eksempel på hvordan du gjør dette? Eks. hva ville du startet med å kalle Flow-ene under "Lys" for LYS_1etg_Stua_Av ? Eller mer naturlig:  Lys 1 etg stua av? Eller hvordan gjør du det egentlig 👼?

 

I Homey kan vi filtrere på navn, men må ekspandere alle mappene først ser det ut som for at man skal få frem "filter" på det man søker etter (web-versjonen). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg sett fort over, og navnene spriker veldig, for disse er opprettet over lengre tid mens jeg har funnet ut av disse greiene. Men noen mønstre går igjen:

 

- aksjon -> mål, for eksempel «Armér støvsuger»

- mål -> statusendring -> initiator -> betingelse, for eksempel «Varme av med taklys ukedag»


Men det er naturlig med forskjellig måte å beskrive dem på avhengig av hva de gjør, og kategori egentlig. Termostatflowene mine heter bare «Termostat sted». Under varsler har jeg «Varmt på soverom» osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.