Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Erfaringer med Fibaro motion sensor? Er det bare tull...?


Kal-El

Anbefalte innlegg

Har satt opp en Fibaro motion sensor vaskerommet for å skru på lysene når noen går inn i rommet. Er fremdeles ny på dette og læringskurven er bratt😅 

 

Når sensoren blir aktivert skrus lyset på med en Fibaro switch og når sensoren ikke er aktivert har jeg laget en nedtelling med Countdown som skrur av lysene på 0, eller starter på nytt om sensoren blir aktivert igjen. Etter noen forsøk så fungerte dette helt topp i går kveld! Men i dag er det dødt... Får skrudd av og på med impulsbryter og app, så switchen funker vel. Prøver å teste og heale sensoren via Homey, men sensoren er unreachable. Når jeg går inn i rommet så blinker lyset i sensoren så den ser meg tydeligvis, men gidder ikke å gjøre noe med det🤨

 

Har prøvd flere måter å styre lyset med sensoren. Har prøvd flere flows med og uten delay, og jeg synes det er samme erfaringen her. Jeg ser det funker og så stopper det opp noe sted.

 

Alle enhetene min er for øvrig satt opp som unsecure.

 

Noen andre som har erfaringer med dette, eller Fibaro sensor? Er det en ustabil greie eller er det operatørfeil (er veldig åpen for den muligheten😄)? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Kal-El skrev:

Prøver å teste og heale sensoren via Homey, men sensoren er unreachable.

Ja, det vil neppe fungere fordi sensoren "sover". Alle batterisensorer sover for å spare strøm.

 

23 minutter siden, Kal-El skrev:

Når jeg går inn i rommet så blinker lyset i sensoren så den ser meg tydeligvis, men gidder ikke å gjøre noe med det🤨

Hmm! Det er imidlertid rart. Har du prøvd å flytte den nærmere Homey'en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Moskus skrev:

Ja, det vil neppe fungere fordi sensoren "sover". Alle batterisensorer sover for å spare strøm.

 

Hmm! Det er imidlertid rart. Har du prøvd å flytte den nærmere Homey'en?

Ikke prøvd det slik dette er satt opp nå. Det ser ut som den har ruten sin via switchen og så til Homey. Det sitter også en a-wave dimmer til mellom switchen og Homey, men denne hopper den over (og det er jo bra vil jeg tro). Men jeg skal prøve å sette sensoren nærme Homey i kveld og se om dette gjentar seg, i så fall gir det kanskje noe info for å finne en løsning.

 

Bare for å teste så gjorde jeg om på en innstilling i app`n, og stilte det tilbake med en gang. Tenkte da at Homey ville sende ny info til sensoren og på den måten vekke sensor. Vet ikke om det var det som gjorde det, men sensoren våknet i alle fall etter en tid og ser ut til å fungere slik flowen er satt opp nå. Men jeg kan jo ikke ha det slik, det morsomme med hjemmeautomasjon er jo det magiske ved at ting skjer slik jeg vil og helt av seg selv😁

 

Har du erfaring med Fibaro sensoren selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Kal-El skrev:

Har du erfaring med Fibaro sensoren selv?

Har en som står ytterst i et rom i kjelleren.

 

22 minutter siden, Kal-El skrev:

Tenkte da at Homey ville sende ny info til sensoren og på den måten vekke sensor.

Nei, Homey kan dessverre ikke vekke sensoren. Men den kan legge til endringer slik at de blir sent til Fibaro-sensoren når den våkner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Moskus skrev:

Har en som står ytterst i et rom i kjelleren.

Siden du har og ikke hadde går jeg ut fra at denne skal kunne fungere.

 

2 minutter siden, Moskus skrev:

Nei, Homey kan dessverre ikke vekke sensoren. Men den kan legge til endringer slik at de blir sent til Fibaro-sensoren når den våkner.

Da ble den kanskje bare lei maset mitt og bestemte seg for å stå opp😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Kal-El skrev:

Siden du har og ikke hadde går jeg ut fra at denne skal kunne fungere.

Jada, den står der enda, har vært der i noen år nå. Fungerer enda slik den skal. :) 

Men det er ikke den jeg ville valgt på nytt, jeg har huset fult av Multisensor 6.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette er et lys som alltid skal slåes på under bevegelse med samme dimme nivå så vil jeg anbefalle deg å bruke direkte assosiering for å slå på selve lyset og deretter bruke en flow for å slå det av igjen. Da vil du få en raskere og mer stabil trigger siden signalet vil gå direkte fra bevegelsesensoren til lyset og vil også fungere selv om kontrolleren (Homey) er nede.

 

Hvis du vil prøve denne fremgangsmåten så må du først assosiere lyskilden med assosiasjons gruppe 2 på Fibaro sensoren. I tillegg må du forandre parameter 12 på Fibaro sensoren: 

 

 12. BASIC command class configuration fra 0 til 1 (only the BASIC ON command frame sent in Basic Command Class).

 

På denne måten vil sensoren kun slå på lyset og ikke av som gjør at du får mer kontroll over når du vil slå av lyset via flows i Homey.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Moskus skrev:

Merk at man mister muligheten til å f.eks. ha forskjellig lysstyrke på forskjellige tider av døgnet.


Som er grunnen for at jeg la vekt på "alltid" og "samme dimme nivå".

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, iblis skrev:

Hvis dette er et lys som alltid skal slåes på under bevegelse med samme dimme nivå så vil jeg anbefalle deg å bruke direkte assosiering for å slå på selve lyset og deretter bruke en flow for å slå det av igjen. Da vil du få en raskere og mer stabil trigger siden signalet vil gå direkte fra bevegelsesensoren til lyset og vil også fungere selv om kontrolleren (Homey) er nede.

 

 

Et godt innspill som jeg skal prøve ut etter hvert. Nå må jeg si at jeg er godt fornøyd med responstiden det tar å slå på lysene, og jeg har impulsbryter og vri-dimmer inne på dette rommet. Så om Homey er ned vil dette gå fint uansett. 

 

Metoden du beskriver vil jo gi en annen flow som er litt mer idiotsikker tenker jeg. Mulig jeg setter opp flere sensorer og prøver den bare for å se om det blir noe forskjell i det med treg oppvåkning (burde ikke ha det, men jeg har blitt overrasket av dingser og duppeditter før...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satte opp en sensor til som kun skal styre lyset over kjøkkenbenken av/på, gjorde det slik @iblis foreslo. Det fungerer meget bra, men jeg sliter med sensitiviteten på Fibaro sensoren. På kvelden fungerte dette prikkfritt, men på dagtid med mye lys inn i rommet registrer den bevegelse i hytt og gevær. Har justert sensitiviteten, men forventer at jeg da får et problem når dagslyset forsvinner....

 

Sensoren til lys på vaskerom er så som så. Den var litt "trøtt" i morges, men kom seg noen lunde raskt. Men da den begynte å fungere startet bare S1. S2 styrer sonen som også har en vridimmer (mulig det er en utfordring der), men denne sonen ville ikke starte. Bruker jeg impulsbryteren på veggen slår den bare over til motsatt slik at enten har jeg taklys eller så har jeg speil-lys. Etter å ha gjort som jeg ofte gjør, trykt på alle knapper i app og brytere, resatt Homey og app så funker den som den skal.

 

Ellers vil jeg gjerne se det målebåndet Fibaro brukte når de sier 7 meter rekkevidde på sensoren....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endte med at jeg prøvde Neo Coolcam på vaskerommet. Fungerer mye bedre for meg, og rekkevidden opplever jeg også som bedre enn Fibaoren. 

 

På kjøkkenet satte jeg opp en Aeotec Multisensor 6. Godt fornøyd med denne og.

 

Driver å tester ut Aqara sine bevegelsesenorer. Fungerer ganske bra, men i Homey appen finner jeg lite innstillinger og tilpasningsmuligheter. Men det funker.

 

Alle sensorene er satt opp med nedtellingsfunksjon; bevegelse - lys på, ikke bevegelse - start nedtelling, nedtelling når 0 - lys av.

 

Skal ikke våge meg ut på en konklusjon om hva som er best for det er mye her jeg kan ha rotet til på egenhånd. Men oppsettet slik det er hos meg nå er jeg godt fornøyd med:)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.