Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Telldus Live via mobilt bredbånd


Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å overvåke temperaturer ombord i min båt ved hjelp av Tellstick v1 (eller v2) tilkoblet en mobil bredbåndrouter. Jeg har et data simkort til routern, men det viser seg at hele min datakvote på mitt mobilabonnement brukes opp på kort tid. Det virker som Tellstick sender temperaturdata regelmessig og ikke "on demand" slik jeg ønsker.

 

Hvordan kan jeg sette opp systemet slik at jeg kun bruker datatrafikk når jeg etterspør ved å starte appen, eller logger på vie en nettleser? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer ikke med min erfaring. Har hatt Telldus m/datasim (tvilling abb) via mobil på hytta endel år.

Har ikke observert noe stort databruk og jeg har 30-40 sensorer + 5 kameraer som sender ved hendelse.

Hvis du har app åpen og innlogget, da vil den sende data, ellers ikke.

Men hvor stor/liten er datakvoten din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, arneolav skrev:

Det stemmer ikke med min erfaring. Har hatt Telldus m/datasim (tvilling abb) via mobil på hytta endel år.

Har ikke observert noe stort databruk og jeg har 30-40 sensorer + 5 kameraer som sender ved hendelse.

Hvis du har app åpen og innlogget, da vil den sende data, ellers ikke.

Men hvor stor/liten er datakvoten din?

Hei Arne Olav, takk for hurtig svar. Jeg bruker min kones abonnement hos Fjordkraft Mobil med ekstra datasimkort og hun bruker normalt nesten ikke data. Hun har månedlig 1 GB og da jeg startet testen var forbruket i januar nesten null. Noen dager senere var hele kvoten inkludert 1 GB rollover oppbrukt. Jeg kan ikke med sikkerhet si at dette kun var brukt av Telldus, men det er sannsynlig.

 

Jeg innrømmer at jeg sjekket appen jevnlig disse dagene, men jeg ble overrasket over det som tilsynelatende var et høyt forbruk av data. Kan det ha sammenheng med at sensorene i appen er konfiguert med historikk på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Bjarne skrev:

Kan det ha sammenheng med at sensorene i appen er konfiguert med historikk på?

Det kan ikke ha betydning, da all lagring av historikk skjer på Telldus sine servere.

Det lagres for hvert 5.min.

Ingenting overføres hvis du ikke har appe'n åpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, arneolav skrev:

Det kan ikke ha betydning, da all lagring av historikk skjer på Telldus sine servere.

Det lagres for hvert 5.min.

Ingenting overføres hvis du ikke har appe'n åpen.

Vil ikke da historikken bli overført til serverne selv om appen ikke er åpen...?

Det trekker jo data.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Data som sendes fra Tellstick til Telldus sine servere representerer jo datatrafikk som belaster mobilkvoten min. Mitt problem er at jeg ikke har behov for data hvert 5. minutt som jeg må betale for, men heller en gang i uken eller så når jeg ser på værmeldingen at temperaturen synker.

 

Jeg er usikker på om appen er åpen eller ikke har noen betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Bjarne skrev:

Mitt problem er at jeg ikke har behov for data hvert 5. minutt

Det er sensoren din som sender.

Frekvens på sending kan være alt fra null til hele tiden.

Kan være ca hvert minutt for 433Mhz sensorer.

Mange z-wave kan settes opp til det du ønsker.

Hvilke type sensorer har du?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Bjarne skrev:

Alle sensorene går på 433 MHz.

Det burde være ok.

Så langt jeg husker ble det sendt "noen hundre K i mnd" den gang jeg sjekket slikt.

Men som nevnt, sjekk om Tellsticken blinker mye

Nærmest kontinuerlig bør ikke forekomme, men noen ganger i minuttet.  

 

Hvis App ligger åpen og sensorer valgt, vil den motta ca hvert minutt for de fleste sensorer men det kan variere litt.

Det er også svært liten datamengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort en test med Tellstick koblet til min trådløse mobilrouter og sammenlignet med tilkobling til wifi-nettet i huset.

 

Tilkoblet den ordinære wifi-routeren lyser det blå lyset, som jeg forstår indikerer sending av data, kort (noen tidels sekund) ca en gang i minuttet.

 

Når jeg flytter ethernettkabelen over til mobilrouteren, uten å gjøre andre endringer, endres trafikken vesentlig. Tilkoblet den mobile routeren blinker Tellstick ca en gang i sekundet med en varighet på ca et halvt sekund. I tillegg sender den av og til med en varighet på ca 10 sekunder.

 

Min bruker på live.telldus.com er utlogget.

 

Hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Bjarne skrev:

Når jeg flytter ethernettkabelen over til mobilrouteren, uten å gjøre andre endringer, endres trafikken vesentlig.

Kan tyde på at det er en feil med mobilruter, siden det fungerer med den ordinære.

Hvilken type mobilrouter er det?

 

Det finnes et Tellstick forum på Fjesboka, finnes kanskje bedre hjelp å få der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en router som er ca 5-6 år gammel fra Telenor som kun ble brukt det første året i en bindingstid vi hadde med Telenor. Fabrikatet er Dlink DWR-956. Kanskje være en ide å oppdatere FW i tillegg til å lete på FB som du foreslår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Bjarne skrev:

Det er en router som er ca 5-6 år gammel fra Telenor

Skal ikke se bort i fra at problemet ligger der. 

Synes å huske noe om at det finnes routere som lager problemer.

Kan være en ide å lete i aktuelle forum etter problem med mobilroutere.

En test med annen mobilrouter (som fungerer ok) hadde vært kjekt men antagelig ikke så enkelt å få til.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.