Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Fibaro Smart Implant + 8V «gammeldags» ringeklokke


Fillefrans

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg forsøker å få gjort ringeklokka smart ved å bruke en Smart Implant fra Fibaro koblet til selve klokka i systemet, altså den som lager ding-dong lyden. Smart Implanten er forsynt med 12V, og jeg har koblet henholdsvis IN1 og GND til de to kablene som er koblet til ringeklokka. Har målt disse, og måler ca 8V når man trykker på ringeknappen. Hadde dermed håpet at jeg kunne trigge smart implanten når den senset spenning. Men jeg sliter med å få det til å funke. Tenker jeg helt feil? Legger ved bilde av klokka og innstillingene satt for smart implanten i Homey.

F9749387-0C3E-49E5-8FEA-8932D1569F50.jpeg

55B3BAFC-0708-457F-981D-92D945913DC1.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg forsøker å få gjort ringeklokka smart ved å bruke en Smart Implant fra Fibaro koblet til selve klokka i systemet, altså den som lager ding-dong lyden. Smart Implanten er forsynt med 12V, og jeg har koblet henholdsvis IN1 og GND til de to kablene som er koblet til ringeklokka. Har målt disse, og måler ca 8V når man trykker på ringeknappen. Hadde dermed håpet at jeg kunne trigge smart implanten når den senset spenning. Men jeg sliter med å få det til å funke. Tenker jeg helt feil? Legger ved bilde av klokka og innstillingene satt for smart implanten i Homey.
F9749387-0C3E-49E5-8FEA-8932D1569F50.thumb.jpeg.70a56aec78aea68e0381b748b8445ffb.jpeg
55B3BAFC-0708-457F-981D-92D945913DC1.thumb.png.0c248b9ba5d4e07f8abd1ef91dcb170c.png
Men at det det ikke vekselstrøm der er på din ringeklokke? Jeg mener input kræver jævnstrøm.

Sendt fra min ONEPLUS A5010 med Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, PeXjensen skrev:

Men at det det ikke vekselstrøm der er på din ringeklokke? Jeg mener input kræver jævnstrøm.

Sendt fra min ONEPLUS A5010 med Tapatalk
 

Jo... 🤦‍♂️ Du har helt rett... Det er jo AC. 
 

Da er jeg like langt. Noen idéer til hvordan jeg kan løse dette, eller et det bare å gi opp??

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Fillefrans skrev:

Da er jeg like langt. Noen idéer til hvordan jeg kan løse dette, eller et det bare å gi opp??


Har du Zigbee-støtte? Jeg har en enhet til salgs som er laget for akkurat dette, men den er Zigbee. :)

 

Selv har jeg løst det med at ringetrafo har støpsel, så jeg har den koblet til en Fibaro Wall Plug og trigger på økning i strømforbruk når noen ringer på. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, ZoRaC skrev:


Har du Zigbee-støtte? Jeg har en enhet til salgs som er laget for akkurat dette, men den er Zigbee. :)

 

Selv har jeg løst det med at ringetrafo har støpsel, så jeg har den koblet til en Fibaro Wall Plug og trigger på økning i strømforbruk når noen ringer på. :) 

Har zigbee ja (Homey). Hvilken enhet er det? 🙂

 

Håpet å ordne det uten å rote i sikringsskapet, ellers var jo en wallplug en fin løsning. :)

 

Ellers tenkte jeg kanskje det kunne funke med en liten ac-dc dings fra AliExpress. Men hører gjerne hvilken zigbee-enhet du sikter til først. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.1.2021 den 14.40, Fillefrans skrev:

Hei! Jeg forsøker å få gjort ringeklokka smart ved å bruke en Smart Implant fra Fibaro koblet til selve klokka i systemet, altså den som lager ding-dong lyden.

 

Jeg ønsket det samme, og løste det slik:

image.thumb.png.31bf622c0661141addfb8c4f3525ef7a.png

Denne bør virke på de aller, aller fleste ringeklokker som har vekselspenning fra ringetrafoen. Virkemåten er at når man trykker på ringeknappen belastes ringetrafoen gjennom klokkespolen, og spenningen faller. Men pga to kondensatorer av ulik størrelse faller spenningen over dem ulikt, og det blir et spenningsdifferensial på inngangene på optokopleren (AQY212EH), som igjen trigger Fibaro Smart Implant. Alle komponentene er lagt inn i klokkehuset. Fungerer veldig bra. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, DeVille skrev:

Men pga to kondensatorer av ulik størrelse faller spenningen over dem ulikt, og det blir et spenningsdifferensial på inngangene på optokopleren

Denn var fin!

Edit: Svakheten er at du baserer deg på spenningsfallet på trafoen sånn som det er tegnet?

Og så er spenningsfallet som trigger optokopleren det samme som spenningsfallet som Fibaro-dingsen har som drivspenning?

Ikke helt slik jeg ville gjordt det, men du skal ha mye kred for oppfinnsomhet!!

😉

😄

Endret av NilsOF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, NilsOF skrev:

Denn var fin!

Takker.

 

10 timer siden, NilsOF skrev:

Edit: Svakheten er at du baserer deg på spenningsfallet på trafoen sånn som det er tegnet?

Hmm, det er ikke svakheten, det er hele poenget. 🙂

 

10 timer siden, NilsOF skrev:

Og så er spenningsfallet som trigger optokopleren det samme som spenningsfallet som Fibaro-dingsen har som drivspenning?

Nei, ikke helt. Optokopleren trigges av forskjellen mellom spenningene på de to kondensatorene. Smart Implanten drives av spenningen på den ene kondensatoren. Det blir et spenningsfall her også, det er riktig, men det viser seg å ikke være noe problem. Smart Implanten har et stort spenn på lovlig drivspenning, og ser ikke ut til å bry seg om at  denne varierer noe. Hensikten med den nederste kondensatoren er å hindre at denne spenningen dropper for mye/for fort. Men dersom spenningen fra ringetrafoen hadde vært lavere, slik at man var nærmere minste lovlige spenning for Smart Implanten hadde det trolig vært et problem, ja.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.