Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hva skal en velge? Balansert ventliasjon eller miniventilatorer?


Anbefalte innlegg

Jeg har et hus som er bygd i 1976, og det er naturligvis ikke noe opplegg for balansert ventilasjon her.
Har lenge tenkt på å ettermontere dette, og har hatt to firma på befaring, men jeg synes rett og slett det har vært litt i dyreste laget.
Firma 1 antydet ca 100.000 pluss innkassing av rør i 1. etg på ca 20.000 + arbeid.
Firma 2 antydet ca 90.000, da var det ingen ting i 1. etg, men det skulle være "klargjort for utbygging dit".
Firma 1 sa egentlig fra seg jobben når jeg ville ha et mer formelt tilbud da de hadde fått en stor kontrakt som ga de fullt belegg i 2 år, og knappe 100.000 for halve huset synes jeg er drøyt.

Har kjøpt en Blauberg miniventilator på gjesterom/kontor som jeg er godt fornøyd med, og hadde egentlig tenkt å gå for denne løsningen i hele huset da det blir enklere, og så trodde jeg jo det ville bli billigere.
Disse er oppgitt til å ha god varmegjenvinning, men de tallene tror jeg nok er veldig veldig optimistiske, og regner med det vil bli noe helt annet med et mer ordentlig aggregat - i tillegg vil dette kunne hente/lede varme fra teknisk rom som jeg kan dra nytte av.
I formiddag skulle jeg likevel bestille Blauberg til hele huset, men når jeg så hvilke beløp det ble i handlekurven bestemte jeg meg for å tenke over det èn gang til..
Jeg kom frem til at dette fort blir 60-70.000kr for en løsning som antagelig ikke er like god, og da er ikke steget opp til fullverdig balansert ventilasjon så veldig stort..

Er det noen her som har erfaring med "større installasjoner" av miniventilasjon? Kan det måle seg mot et fullverdig anlegg?

Kunne det evt vært et alternativ å legge opp ordentlig i 2. etg (der har jeg fordelen av loft over, så montering er enkel), og kjøpe ett par miniventilatorer til de rommene som brukes og ikke har tilstrekkelig ventilasjon i kjeller? (Ett minus der er at jeg ikke får gjort noe med varme fra teknisk rom da..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett sentralstyrt moderne balansert ventilasjon med fjernstyring og sensorer tenker jeg må være bedre både på støy og funksjon. Det koster nok mer, men du slipper å ha noe i hvert rom. Du kan montere det selv og få Enovastøtte så lenge det er prosjektert (Leverandørene gjør ofte det for deg)  og du følger instruksjonene. Ikke rocket science, men du må gjøre det skikkelig.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, daniel.h.iversen skrev:

Husk at du også kan få 15000kr i støtte til balansert ventilasjonsanlegg:
https://www.enova.no/privat/alle-energitiltak/oppgradere-huset/balansert-ventilasjon/

Det la de vel ned for en stund siden...? Jeg fikk beskjed om at jeg måtte være kjapp med å få inn søknaden for denne ordningen skulle bort.

 

 

Sitat

På grunn av koronasituasjonen og stor usikkerhet i markedet har Enova valgt å utsette disse endringene til 1. juli 2021.

 

... OK. Bra. :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Moskus skrev:

Det la de vel ned for en stund siden...? Jeg fikk beskjed om at jeg måtte være kjapp med å få inn søknaden for denne ordningen skulle bort.

 



Ja, men det er utsatt:
 

Sitat

 

Fra 1. juli 2021 endres maksstøtten for balansert ventilasjon fra 15.000 kroner til 10.000 kroner.

For å få dagens støttesats må tiltaket både være gjennomført og registrert med faktura i Enovas søknadsportal senest 30. juni 2021.

På grunn av koronasituasjonen og stor usikkerhet i markedet har Enova valgt å utsette disse endringene til 1. juli 2021.

 

 

Endret av daniel.h.iversen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt i samme situasjon som deg, men nå er huset vårt ferdig oppusset og har ikke tenkt for mye på ventilasjon underveis dessverre. Jeg vurderer et balansert ventilasjonssystem på kaldloft for 2. etasje, og egne ventiler med varmegjenvinning for soverom i 1. etasje. Pris? 3 stk soverom og dual flexit blir fort 24000kr. For et bad, stue, kjøkken og to oppholdsrom  i 2. etasje har jeg ikke fått pris på. Noen som vil tippe?

 

Endret av hjemmedude
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
On 27/02/2021 at 12:22, hjemmedude said:

Finnes det integrasjon mot HA, noen som vet?

edit: https://github.com/aglehmann/home_assistant_ecovent

Tester denne en dag. :)

Jeg har kjørt denne integrasjonen i et års tid nå og den fungerer veldig fint. Finnes vel også i HACS nå?

 

Er litt knotete med tanke på at airflow ikke ligger i enheten, men må styres via service. Det løste jeg ved å lage skript som jeg aktiverer med såkalte "buttons" :)

 

Har en liten drøm om å få laget min egen utgave av integrasjonen som inkluderer manuell hastighet også, men har ikke fått tid. Setter nå manuell hastighet ved å gå en liten runde innom nodered :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite spørsmål ang bruksområdet til flex dual. Har brukt romvelgeren til flexit.no og fått anbefaling om dual, dette for det største soverommet. Den er installert og forsøkte en natt med kun denne aktiv og vindu stengt. Co2 ila natten toppet ut på 1800ppm, har aldri sett så høye verdier. Dette på lav hastighet på vifte og da 10m3/h i luftskifte ifølge tekniske datablad.


Leser på boligbygge at et balansert ventilasjonsanlegg minimum skal bytte halvparten av luften i et hus hver time, i mitt tilfelle blir det da 3*3m *2,4m = 21,6m3 / 2 = 10,8m3/h som skal byttes ut. Men basert på co2 konsentrasjon ble ikke det den beste natten. Med 2 vindu på gløtt og viften på laveste hastighet oppnår vi 600ppm ila natten på det høyeste, og et vesentlig kaldere soverom. Hadde egentlig ikke hatt behov for flexit dual wifi når jeg likevel må opp med vindu? Jo, kanskje på dagtid, da vi kan få ut litt av radonen som stadig bygger seg opp og siver oppover i huset, men stormlufting før leggetid og åpne vindu om natten ville vel gjort samme nytten?

 

Det var ikke dette jeg så for meg da jeg kjøpte miniventilator for å si det sånn. Å kjøre på høyere enn laveste hastighet er uaktuelt pga støyen det nivået lager.
Skal høre med flexit kundeservice men ikke sjangs å komme igjennom per telefon...

Endret av hjemmedude
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.3.2021 den 21.04, gullfrode skrev:

Om du har V2 må du bruke Duka One, i Hacs

installert i HA men klarer ikke legge til "soverom"-enhet fra flexit. For å legge til må man ha entitetsnavn og navn, passord og ip. Passord er blank, ip er statisk. Noe jeg gjør feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Har lest tråden med interesse da jeg hadde samme problemstillling. Valgte mitsubishi sine miniventilasjon vl100 og vl50. Det høres ut som noe som ikke er som det skal med den flexit duoen. Det skal ikke være nødvendig å ha 2 vindu åpen. Kjører en vl50 på soverom på laveste hastighet og luften er frisk og fin med 15m3/t. Riktignok litt større rom ca 14m2. Kan det være at flexiten resilkulerer sin egen luft? 

Endret av Berg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Berg skrev:

Har lest tråden med interesse da jeg hadde samme problemstillling. Valgte mitsubishi sine miniventilasjon vl100 og vl50. Det høres ut som noe som ikke er som det skal med den flexit duoen. Det skal ikke være nødvendig å ha 2 vindu åpen. Kjører en vl50 på soverom på laveste hastighet og luften er frisk og fin med 15m3/t. Riktignok litt større rom ca 14m2. Kan det være at flexiten resilkulerer sin egen luft? 

Jeg vurderer en slik vl50 på vårt 12m3 soverom faktisk. Og en vil jo gjerne ha det så kaldt som mulig på et soverom. Hvordan fungerer vl50, den kjøler ikke ned, men blir det kaldt nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutes ago, mandresen said:

Jeg vurderer en slik vl50 på vårt 12m3 soverom faktisk. Og en vil jo gjerne ha det så kaldt som mulig på et soverom. Hvordan fungerer vl50, den kjøler ikke ned, men blir det kaldt nok?

Så kaldt som mulig er nok relativt i forhold til hvor man bor. Det har ikke vært spesielt varmt her siden jeg installerte så det har ikke vært et problem. Men nei den kjøler ikke. Nå er jeg ingen vvs ingeniør men antar at om man har samme temperatur inne og ute så vil kanskje tilføre varme i rommet. Den virker til å være sånn ca like effektiv som mitsubishi oppgir på gjennvining. Den har dog en avtrekksmodus. Der man kan kjøre kun avtrak. Vil tro det er mer effektivt for å få ned varmen på varme dager. Også ha et vindu på gløtt. vl100 har ikke avtrekk. Kun sirkulasjon eller gjennvinding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.