Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Boblebad / spabad styring?


Anbefalte innlegg

Hei. 
Fikk melding fra Tibber i dag om at det er ekstra høye strømpriser på ett par peaker i morgen med 262 øre kilowatten.  I den forbindelse så ser jeg at det går unna med kilowattimer på boblebadet nå om dagen med en del kuldegrader i lufta. 

Er der noen som har forsøkt å gjøre boblebadet smart på noe måte?  Jeg har en Logic Machine (Schneider Wiser) som er koblet opp mot og har logikken på varmepumpe (KNX modul), varmekabler (KNX termostater), Flexit balansert ventilasjon (modbus), henter data fra Tibber (API), Dali lysstyring, Phillips hue utelys med mer. 
Alt visualisert på nettbrett/mobil og kan styres fra ett sted i ett og samme grensesnitt. 

STYRINGSENHET: 
- Balboa BP2100 (Hovedkort) / TP800 (Control display) 
- Utgang for wifi modul / RF modul som diskutert i linker nederst i innlegget.

ØNSKER: 
Det hadde vært genialt å kunne gjøre justeringer i oppsettet på boblebadet også og gjøre dette litt smartere i tillegg til å kunne hente ut de mest relevante dataene som temperaturer, hvilket "mode" det kjører i, advarsler osv.

Tenker at om jeg for eksempel gjorde det enkelt og lagde to moduser; - "ECO/AWAY MODE" og "COMFORT MODE".
"ECO MODE:" Når ECO mode er aktivert (virituelt i LogicMachine) så er det typisk i bruk når vi er borte og på reiser, eller vet at vi ikke skal bruke badet umiddelbart de neste timene/dønet. I "Eco mode" så kan systemet enten automatisk eller via presatte "set temp" justere ned temperaturen på tider av døgnet når det er dyr strøm og heller jobbe litt hardere på natten, eller når det er billigere strøm. (Det kommer an på hvor enkelt det er å lage en bra algoritme med Tibber API og hente ut nødvendige data). 

"COMFORT MODE" når man vet at badet skal brukes i nær fremtid eller man ønsker det "alltid klart" så kan man bruke vanlig "sløsemodus" som ikke tar hensyn til strømpriser eller andre ting. 

Jeg ser at det er to moduser på badet "high range" (26.5°C to 40°C)  og "low range" (10°C to 36°C) som i praksis kan forhåndsinnstilles med ulik temperaturer og man kan switche mellom de to modusene. Bare med å kunne fjernstyre mellom de to modusene så kunne mye vært gjort. VELDIG gjerne også med å kunne lese ut litt nøkkelinformasjon som temperaturer, warnings osv. 

Denne tråden og denne siden ser ut for å ha en løsning på det, men jeg har lite erfaring med RPI og Python programmering og hvordan få det integrert mot LogicMachine. 
https://github.com/ccutrer/balboa_worldwide_app/issues/2 

https://github.com/ccutrer/balboa_worldwide_app/wiki  


Noen som har noe erfaring med dette eller har god peiling på å lede meg i riktig retning? Enten via en RPI eller om mulig direkte i LogicMachine verden RS432 el?
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aller først må du hente inn strømpris i Wiser, f.eks slik:

 

https://forum.logicmachine.net/showthread.php?tid=2185&highlight=tibber

 

Så må du bestemme hva du synes er "dyrt" for så å sette de modus som er relevante for boblebadet.

 

Regner med at dersom du spør på forumet ovenfor om noen har integrert det du har og linker til de gits du fant, så blir du satt på riktig spor ;)

Endret av Automatikk
Edit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel også slik at temperatur kan påvirke vannkvaliteten, kanskje litt avhengig av hvilken type rensing/midler som brukes?

 

Du bør kanskje også sørge for filtrering/bevegelse i vannet av og til, hvis det vil være lange perioder med dyr strøm og lite varmetilførsel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.2.2021 den 14.27, Automatikk skrev:

 

Automatikk; - takk for innspill. Ja, Tibber er integrert i logicmachine tidligere etter den malen du linket til. Så den har jeg brukbar kontroll på. 

Mener jeg fikk news fra Tibber i høst en gang om en integrert funksjon (mulig kun Homey integrasjon?) hvor der var ett parameter med strømpris; høy-normal-lav strømpris? 

 

Basert på det er det ønskelig å endre temperaturmodus  på badet til  "spare modus /low range" eks 32 grader eller "standard modus / high temp range" 39 grader. 

Disse 2 modus kan man sette direkte i badets display og man kan så enkelt skifte mellom i displayet. (Eller 4000 kroners wifi modul som ikke har logikk mot resten av verden). 

 

Så en logisk løsning mot LogicMachine i en eller annen variant hadde vært fett. Bruker modbus kanalen til ventilasjon i dag, men mulig der er ledig RS486 port som kan brukes direkte?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, BME skrev:

Det er vel også slik at temperatur kan påvirke vannkvaliteten, kanskje litt avhengig av hvilken type rensing/midler som brukes?

 

Du bør kanskje også sørge for filtrering/bevegelse i vannet av og til, hvis det vil være lange perioder med dyr strøm og lite varmetilførsel?

Ja, bra tanker; men skal ikke shutte ned badet helt. Det vil fungere som normalt. Bare switcher mellom high range (eks 39 grader) og low range (eks 32 grader). Badets rensing, sirkulasjon, frostsikring og alt fungerer som normalt. 

 

I logikken lager man eksempel to modus, der ett er sparemodus og ett er sløsemodus. Kun i sparing man følger strømprisen. 

 

I praksis senkes SetTemperaturen i badet når prisen blir høy og varmekolben kobler ikke inn før etter flere timer når temperaturen faller under Low range set temperaturen (eks 32°C)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Automatikk skrev:

ModBUS RTU kan kobles videre fra ventilasjon til boblebad på samme port dersom du ønsker det.

Ok. Verdt å sjekke ut. 

Mener at i den RaspberryPi / Arduino linken så var det kommunikasjon over RS486 som ble benyttet. Enkleste vei er kanskje å følge oppskriften og det som ligger i GITHUB og bruke den raspberryPi løsningen der og man finner en metode å få den til å snakke  med LogicMachine. Tipper det har vært gjort før. 

Bare usikker siden jeg ikke har erfaring med raspberry og ikke har jobbet med RS486 opplegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Automatikk skrev:

Dersom det er ModBUS innebygget i kontrolleren til boblebadet trenger kan ikke rPI eller Arduino, da LM støtter ModBUS direkte. Det man da må vite er hvilke ModBUS registre kontrolleren svarer på.

2 timer siden, Automatikk skrev:

ModBUS RTU kan kobles videre fra ventilasjon til boblebad på samme port dersom du ønsker det.

Ok. Verdt å sjekke ut. 

Mener at i den RaspberryPi / Arduino linken så var det kommunikasjon over RS486 som ble benyttet. Enkleste vei er kanskje å følge oppskriften og det som ligger i GITHUB og bruke den raspberryPi løsningen der og man finner en metode å få den til å snakke  med LogicMachine. Tipper det har vært gjort før. 

Bare usikker siden jeg ikke har erfaring med raspberry og ikke har jobbet med RS486 opplegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Automatikk skrev:

Dersom det er ModBUS innebygget i kontrolleren til boblebadet trenger kan ikke rPI eller Arduino, da LM støtter ModBUS direkte. Det man da må vite er hvilke ModBUS registre kontrolleren svarer på.

 

Dersom man kan koble direkte så hadde det vært kanonbra. Men har ikke nok kunnskap rundt dette med RS486 og Modbus (som de bruker i raspberryPi oppskriften). De gjorde en del reversed engineering når de kartla hvilken kommunikasjon som gikk. De gar i praksis koblet seg inn på den utgangen som går til kontrollpanel og/eller wifimodul. Det virker på meg som det IKKE er særlig tilrettelagt for tredjepartstilkoblinger :) men mulig å få til. Hadde vært så sjukt kult å få til dette.  Men er redd kunnskapen ikke er sterk nok uten å få hjelp fra noen kloke hoder her ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
  • 6 måneder senere...
Gullars skrev (På 29.5.2022 den 23.44):

Kom du noe videre her? Har også et spabad med Balboa. 

Hei. Nei, jeg kom ikke så mye videre med dette. Men med de strømprisene vi ser for tiden så er det høyaktuelt at systemet kan spare litt på de dyreste timene. Med 4kw varmeelement så er der en del å spare når prisene peaker. Kan gjøres ved at systemet senser prisene (eks tibber) og sette badet i "low range" de dyre timene hvis huset er i "økonomi-prioritet" (spare modus) i motsetning til "komfort-prioritet" (sløse modus).

 

Så her hadde det vært kult med litt mer hjelp for å komme igang. Enten via innebygget RS485 om det funker, eller via raspeberryPi som vist til i github. Kanskje smart å tilstrebe å få til ett galvanisk skille mellom wiser og boblebadet?

 

 

Gullars skrev (På 29.5.2022 den 23.44):

Kom du noe videre her? Har også et spabad med . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stemic01 skrev (22 minutter siden):

Hei. Nei, jeg kom ikke så mye videre med dette. Men med de strømprisene vi ser for tiden så er det høyaktuelt at systemet kan spare litt på de dyreste timene. Med 4kw varmeelement så er der en del å spare når prisene peaker. Kan gjøres ved at systemet senser prisene (eks tibber) og sette badet i "low range" de dyre timene hvis huset er i "økonomi-prioritet" (spare modus) i motsetning til "komfort-prioritet" (sløse modus).

 

Så her hadde det vært kult med litt mer hjelp for å komme igang. Enten via innebygget RS485 om det funker, eller via raspeberryPi som vist til i github. Kanskje smart å tilstrebe å få til ett galvanisk skille mellom wiser og boblebadet?

 

 

Ja, for min del er dette veldig spennende å få til. Akkurat nå har jeg koblet ut spabadet (stilt på minimumstemp) siden jeg ikke har noe kontroll på når oppvarming skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Ser dette er en gammel tråd, men prøver meg like vel.. Er det noen som har vurdert noe «så enkelt» som et smartrele typ Aeotec kobelt mellom styringsboksen av badet og varmekolben? Da skal vel badet i teorien ha strøm til sirkulasjon og den biten 24/7 mens varmeelementet kan styres mer etter strømpris? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaslar skrev (18 timer siden):

Ser dette er en gammel tråd, men prøver meg like vel.. Er det noen som har vurdert noe «så enkelt» som et smartrele typ Aeotec kobelt mellom styringsboksen av badet og varmekolben? Da skal vel badet i teorien ha strøm til sirkulasjon og den biten 24/7 mens varmeelementet kan styres mer etter strømpris? 

Vil det være lurt?
Sirkulasjonspumpen bør vel gå når varmeelementet er på? Med en slik løsning risikerer du at varmeelementet er på, selv om det ikke er sirkulasjon.
Temp-styringen vil vel heller ikke bli rett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går ikke sirkulasjonspumpen hele tiden da? Mener den gjør det på mitt.. Tanken min er at badet er såppas «dumt» idag at den sender strøm til varmeelementet når det bikker under satt temp, og stenger strømtilførselen når ønsket temp er oppnådd, så om jeg bryter den kretsen med et smart rele er tanken at den bare sender strøm inn til relet så lenge prisen er lav så kobler det sammen når prisen synker nok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaslar skrev (13 timer siden):

tanken

 

BME skrev (18 timer siden):

Vil det være lurt?
Sirkulasjonspumpen bør vel gå når varmeelementet er på? Med en slik løsning risikerer du at varmeelementet er på, selv om det ikke er sirkulasjon.
Temp-styringen vil vel heller ikke bli rett?

Går ikke sirkulasjonspumpen hele tiden da? Mener den gjør det på mitt.. Tanken min er at badet er såppas «dumt» idag at den sender strøm til varmeelementet når det bikker under satt temp, og stenger strømtilførselen når ønsket temp er oppnådd, så om jeg bryter den kretsen med et smart rele er tanken at den bare sender strøm inn til relet så lenge prisen er lav så kobler det sammen når prisen synker nok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.