Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

z-wave sniffer: noen som har fw for stikke og programmerer installasjon liggende?


NilsOF

Anbefalte innlegg

Da har jeg brukt altfor mange timer på silabs.com og SimplicityStudio.

Jeg klarer rett og slett ikke å finne verktøyene som trengs.

Dette burde være en smal sak, men..

De dær studio-greiene er alt annet enn enkelt.

Og web-sidene til silabs er ett skoleeksempel på mye fluff og lite innhold.

 

Derfor håper jeg noen av dere har installasjonsfilene liggende på PCn.

Jeg trenger:

 

Drivere for for programmereren.

Programmereren

firmware for usb-stikka.

 

og selve snifferprogrammet

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bump!

Litt mere info:

Driverene som trengs er inkludert med flashe-programmet iflg. div dokumentasjon.

Jeg er usikker på hvor firmwaren for stikka skal komme fra..

 

Men det ser ut som silabs vil inkludere alle verktøyene i "studioet".

Dette lover dårlig for enkel feilsøking fremover.

 

på den positive siden så finnes det litt info og software for å sløyfe det sniffer-stikka ser over til Wireshark.

Men man trenger også da ei stikke som er flashet med sniffer-firmware.

Endret av NilsOF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@iblisJodda, spørre kan man 😄

Mitt z-wave -nett er ganske spredt, jeg vil se hvor routingen tar veien og om det er mye re-sending pga. dårlig signal.

Aeotec -stikkene min fikk korupt nv-ram på ett eller annet vis, og en av stikkene fikk en form for kontaktfeil.

Jeg anskaffet meg derfor noen UZB1 og måtte sette opp nettet på nytt.

Dette er jeg ikke ferdig med, og ønsker å sette inn riktige remedier på riktig plass.

Dessuten er eg utdannet innen elektronikk og digitalteknikk med tilhørende feilsøking.

Jeg føler meg naken uten verktøy.

 

Akkurat nå ser nettet slik ut: (Det må være noe støy ett sted, offline noder er i nærheten av stikka).

Stiplete linjer er noder som ser den andre (ved "healing"), men ikke motsatt. Ja, nettet mitt er altfor magert enda, må ha flere noder for å få ett stabilt mesh.

 

zwave-210204.png

Endret av NilsOF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å utdype: Når man "healer" meshet, så senkes sendestyrken på radioene i forhold til normalt.

Derfor oppstår de stiplete linjene.

Jeg opererer helt i grenseland som det er nå, men har lyst til å se hva som faktisk skjer ettersom jeg legger inn flere noder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh, da forstår jeg 😊

 

Siden du allerede har gått til innkjøp av en UZB1, hvorfor ikke også spandere på seg en Z-Way lisens? Da vil du få alt du trenger++ til å feilsøke ditt Z-Wave nettverk.


Z-Way støtter også sniffing av data mellom noder, oversiktlig kart over mesh-nettverket, en fantastisk nodeliste som viser gjennomsnittlig timing på nodene og siste data som ble prosessert i nettverket (dette er stedet å starte for å lett identifisere hvilke noder som skaper delay). 
En annen funksjon i Z-Way som jeg bruker ofte er en liste med oversikt over alle assosiasjonene nodene i nettverket har. Der kan man lett finne assosiasjoner til noder som "henger igjen" etter en ekskludering. Disse vil også skape mye unødvendig trafikk og delay i nettverket ditt hvis assosiasjonene ikke har blitt fjernet etter ekskludering (tenk batterinoder som sover under ekskludering).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, iblis skrev:

hvorfor ikke også spandere på seg en Z-Way lisens?

Ja, skal se mere på Z-Way. Holder den muligheten åpen.

Har såvidt kikket i expert-modusen.

Men også ha muligheten til å sniffe ute ved de enkelte nodene.

Da slipper jeg å stoppe z-wave -bindingen for å la Z-Way inspisere meshet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.