Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Z-Wave, Breaking Changes


Anbefalte innlegg

Deprecated "allerede" [emoji46]. Jeg har testet mye de siste ukene, inkludert Z-Wave JS i beta av 2012.1.2 og jeg har med mye tålmodighet og mange forsøk ikke fått til et stabilt oppsett på annet en den gamle 1.4.
Vil tro utviklingen av Z-Wave JS vil bli prioritert og raskt forbedret, men den er ikke klar nå og de burde ha ventet litt før de fjerner 1.4, min mening [emoji846]

Lenke til kommentar
Del på andre sider


Men fjerner de den nå?

Mulig jeg tolket deprecated litt feil og at den ikke fjernes i denne oppgraderingen. Jeg syns det virker som de er veldig ivrige etter å få Z-Wave JS inn raskt og at vi skal flytte over, det støtter jeg, men per nå er ikke integrasjonen helt ferdig og mangler funksjonalitet. Jeg er litt overrasket over recommended stempelet de gir denne integrasjonen i release notes.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deprecated betyr at den er utdatert nå, og at den er ansett som avleggs. Etter en stund pleier de å fjerne slike integrasjoner.

 

Skjønner at de vil ha den vekk, men jeg bytter ikke før Zwave JS er stabil og at de har laget et migreringsverktøy. Det var et migreringsverktøy til OZW Beta på gang, men dette verktøyet kom aldri igang.

 

Fun fact er at jeg så at Zwave JS addon ligger i addon store, men støtter ikke hardwaren min..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deprecated betyr at den er utdatert nå, og at den er ansett som avleggs. Etter en stund pleier de å fjerne slike integrasjoner.
 
Fun fact er at jeg så at Zwave JS addon ligger i addon store, men støtter ikke hardwaren min..


[emoji106]

Den vil bli tilgjengelig når du oppgraderer til 2021.2.1.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, henlagt skrev:

 


emoji106.png

Den vil bli tilgjengelig når du oppgraderer til 2021.2.1.

 

Regna med det, da. Addonen var jo merket med experimental, så ikke noe å mase etter. Bytter uansett ikke før de har migreringsverktøy på plass. Selv om dette gir meg en god mulighet til endelig å rydde opp på stikka mi og få alt inn på nytt. Har noen spøkelsesenheter som ikke vil ut fra konfigen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, solosuper skrev:

Hvordan installerer man ZwaveJS. Når jeg trykker inn på addons får jeg beskjed om "This add-on is not available on your system.".

 

Kjører HA på RPI4, med 2021.1.5

Du må opp på 2021.2.0

 

Du MÅ heller ikke migrere over til ZWave JS. Det er noe jeg vurderer å gjøre en gang jeg har en helg uten familien (dvs. særlig...), ikke før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Offpiste skrev:

Da har jeg migrert fra 1.4 til Z-Wave JS med ZwaveJS2MQTT Add-on. 🎉

Gikk smertefritt, det som tok tid var å endre navn på enhetene/entity_id.

image.png.c33f09b06e2b08414669e3136e1fa72b.png 

 

Artig! Hvor lang tid brukte du på å rename og gjøre deg ferdig? Exporterte du alle entiteter du hadde til en fil og renamet 1:1?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, baronKanon skrev:

Artig! Hvor lang tid brukte du på å rename og gjøre deg ferdig? Exporterte du alle entiteter du hadde til en fil og renamet 1:1?

Brukte ca 40min på å migrere, ta en runde å vekke opp enheter og kun bytte navn 1:1 på det jeg kan styre av/på og det som brukes i automatiseringen. Så må jeg ta en runde seinere å lager skikkelig navn på ting som W, kWh og annet.

Fant ut at sånne navn som dette for Watt til en lampe "sensor.fibaro_system_fgwpe_f_wall_plug_gen5_power_4" gjør lite effektiv i programmering og feilsøking.

Endret av Offpiste
Skrivefeil
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet i helgen Z-Wave backend for andre gang ila en måned. Var så uheldig å ha gått over til OZW 1.6 i romjula...

Må dog sies, Zwave-JS er allerede i mye bedre tilstand enn OZW 1.6 (beta) noen gang har vaert. Bortsett fra device-databasen, men den saken jobbes med synlig på Github.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Steve0 skrev:

Jeg byttet i helgen Z-Wave backend for andre gang ila en måned. Var så uheldig å ha gått over til OZW 1.6 i romjula...

Må dog sies, Zwave-JS er allerede i mye bedre tilstand enn OZW 1.6 (beta) noen gang har vaert. Bortsett fra device-databasen, men den saken jobbes med synlig på Github.

Man skal vel kunne dra inn konfiger fra OZW for devicer?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, baronKanon said:

Man skal vel kunne dra inn konfiger fra OZW for devicer?!

Visst. Men det er ikke så enkelt om man bare laster inn zwavejs2mqtt Docker'n. Må sikkert grave litt mer og bli kjent med hvordan npm/yarn fungerer for å få det til selv.

 

Har dog troa på utviklerne gitt hastigheten de jobber med nå: https://github.com/zwave-js/node-zwave-js/pulls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, baronKanon said:

Er det noen grunn til at du valgte ZwaveJS2MQTT fremfor offisiell addon?

Jepp. Jeg kjører ‘alt’ av brologikk på en raspberry pi, mens min Home Assistant instans kjører på en annen fysisk maskin (esxi server).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Offpiste skrev:

Den offisielle har ikke noe kontroll panel enda og jeg vil ha muligheten til å ha MQTT også.

Ser den (bortsett fra MQTT - mareritt for meg)

4 minutter siden, Steve0 skrev:

Jepp. Jeg kjører ‘alt’ av brologikk på en raspberry pi, mens min Home Assistant instans kjører på en annen fysisk maskin (esxi server).

Du må jo ikke kjøre MQTT for å kommunisere mellom Home Assistant og ekstern Zwave JS, såvidt jeg har fått med meg. Websockets funker like fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Steve0 skrev:

Gjør ikke det heller. HA kjører websocket mot zwavejs2mqtt. Men fordi jeg måtte velge en eller annen docker uansett, valgte jeg som @Offpisteden som har et kult kontrollgrensesnitt så lenge HA-addon ikke presenterer noe lignende.

Ser den - blir nok det for meg også. Trodde man kunne kjøre vanlig Zwave JS og bruke ZwaveJS2MQTT til å konfigurere med. Ikke det at jeg skjønte hvordan det skulle gå til, da, pga. hardware og kontroll av denne. Nå skjønner jeg at det er enten eller, og det gir jo mening. Blir begge forkene vedlikeholdt like flittig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Noen som vet hvorfor jeg ikke får intallert zwave js? Har fjernet zwave 1.4, men når jeg skal legge til zwave js i integrasjon kommet det opp at det feiler. Går jeg inn i addons får jeg opp "You are running Home Assistant 2021.2.3, to install this add-on you need at least version 2021.3.0b0 of Home Assistant"

Har oppdatert til siste versjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.