Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Fibaro Dimmer 2 / Rar feil ved bruk av bryter


hakons

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Fibaro Dimmer 2 har begynt å oppføre seg rart. Hvis lyset er av så fungerer det å slå lyset på, men hvis lyset er på så fungerer det ikke å skru det av med bryter (dobbeltbryter med impulsfjær i front). Fra Home Assistant så kan jeg både skru av/på, dimme og alt fungerer som normalt.

 

Noen som vet hva dette kan være? Det hører til historien at elektriker var her på fredagen og skrudde på inn en løs skrue på en bryter i et annet rom som videre er koblet til strømforsyningen til dimmeren som nå fusker. Det tok ikke sikringen før de begynte å skru, så lyset dimmer 2 er koblet til begynte å blinke. Dette burde jeg åpenbart ta opp med de, men lurte på om det er noe jeg kan prøve selv før jeg ringer de tilbake. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Kropling skrev:

Nå ble jeg nysgjerrig, for jeg hadde av de to bryterene med fjær på. Men hva mener du med å snu fjærene?

Slik at fjærene står i den andre enden. Du kan enten ta av fjærene og flytte den, eller da av det andre dekselet også, og så sette det høyre på den venstre siden (som krever at du snur den) og motsatt.

 

Jeg vet ikke om dette er feil, men det er en veldig vanlig feil. Vanligvis er bryteren koblet opp slik at pulsfjærene skal stå slik du har dem, men det er det ingen garanti for.

 

Samtidig er det ikke noe som bare plutselig skjer...

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn ja, da forstår jeg. Nei, det var ikke feilen her.

 

Men jeg tok tok en force calibrate og nå virker det akkurat som før. Kanskje den bare ble litt forvirra når den mista/fikk spenning raskt etterhverandre. 

 

Du er vel ei heller elektriker, men ville du sovet godt om natta nå som alt fungerer tilsynelatende normalt, eller tror du det kan ha oppstått en kortslutning eller noe annet som kan skape varmegang i dimmer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kropling skrev:

Men jeg tok tok en force calibrate og nå virker det akkurat som før. Kanskje den bare ble litt forvirra når den mista/fikk spenning raskt etterhverandre. 

Kanskje.

 

1 minutt siden, Kropling skrev:

Du er vel ei heller elektriker, men ville du sovet godt om natta nå som alt fungerer tilsynelatende normalt, eller tror du det kan ha oppstått en kortslutning eller noe annet som kan skape varmegang i dimmer?

Hvis den fungerer som normalt med Z-wave burde det ikke være veldig varmt, men det kan du evt. måle hvis du har et IR-termoteter. Det er bare å skru ut skruene.

 

Jeg hadde ikke trykket på alarmknappen helt enda. :)
Det er mye programvare inne i de dimmerne, det kan være så enkelt som at den ikke har vært fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.