Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Noder forsvinner


sanarv

Anbefalte innlegg

Hei

 

De siste gangene jeg har prøvd å lagt til nye noder er jeg nødt til å prøve mange ganger før controlleren klarer det.

Den finner den nye noden hver gang, men den legger ikke til child devices og jeg finner den heller ikke under devices pagen.

Jeg må da exclude den igjen og legge til igjen og det samme skjer men den velger alltid nytt node nummer. Sist gang måtte jeg gjøre dette rundt 7 ganger før det ble vellykket.

Det værste med dette er at dette har resultert i at jeg har mistet hvertfall 2 andre noder som er veldig irriterende da dette resulterer i at eventer slutter å virke osv.

Noen som vet hva som foregår her?

Spurte homeseer support, men fikk til svar at disse andre nodene kanskje hadde aktivert seg mens jeg kjørte exclude på den nye.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, sanarv skrev:

Den finner den nye noden hver gang, men den legger ikke til child devices og jeg finner den heller ikke under devices pagen.

Oi, det høres merkelig ut. Neste gang du legger til en node hadde det vært praktisk om du tok et screenshot av loggen eller Z-wave-loggen (det grønne tekstfeltet, hvis du bruker nettsiden).

 

1 time siden, sanarv skrev:

Jeg må da exclude den igjen og legge til igjen og det samme skjer men den velger alltid nytt node nummer.

Ja, nye enheter får alltid nye nodenummer. Det tyder iallfall på at exclude fungerte som den skulle.

 

2 timer siden, sanarv skrev:

Det værste med dette er at dette har resultert i at jeg har mistet hvertfall 2 andre noder som er veldig irriterende da dette resulterer i at eventer slutter å virke osv.

Det hørtes verre ut, og min første mistanke er det samme som HS support sier. Det har skjedd meg også.

 

Hvilke 2 andre noder er det som har forsvunnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Moskus skrev:

Oi, det høres merkelig ut. Neste gang du legger til en node hadde det vært praktisk om du tok et screenshot av loggen eller Z-wave-loggen (det grønne tekstfeltet, hvis du bruker nettsiden).

Ja det kan jeg gjøre

 

1 time siden, Moskus skrev:

Ja, nye enheter får alltid nye nodenummer. Det tyder iallfall på at exclude fungerte som den skulle.

det ene jeg kom på nå, var at noen av gangene jeg excludet så fikk jeg opp en feilmelding, (husker heller ikke hva som stod der) kanskje det var da problemene oppstod?

 

1 time siden, Moskus skrev:

Hvilke 2 andre noder er det som har forsvunnet?

Den ene var en fibaro wall plug, og den andre var en qubino termostat

 

Jeg har 50-70 noder, men når jeg nå legger til nye, så velger den gamle ledige node nummer som ligger i mellom disse 70.

Men nå er jeg redd for å legge til nye noder så ikke dette tuller til mere.

 

Takk for tilbakemelding, min første post på forumet her, men jeg har hentet masse info og tips her inne, spesielt fra deg, så takker for det.

Visst jeg husker rett så bruker jeg dine script til å dimme lysene mine trinnløst fra 0-100% :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, sanarv skrev:

Jeg har 50-70 noder, men når jeg nå legger til nye, så velger den gamle ledige node nummer som ligger i mellom disse 70.

Men nå er jeg redd for å legge til nye noder så ikke dette tuller til mere.

Det burde nok fremdeles være helt problemfritt.

Hvis du vil være sikker, så kan du prøve "Restart THIS interface" nederst i nedtrekksmenyen. Det hender at det hjelper på inkluderingsproblemer.

 

Et par oppfølgingsspørsmål:

Kan det være at enkelte noder har høy aktivitet på nettverket ditt? F.eks. hadde eldre Z-TRM2fx'er uten firmware-oppgradering en tendens til å spamme nettverket med informasjon, noe som gjør det treigt og dermed tar det lenger tid for å legge til noder, og da kan inkluderingen få et tidsavbrudd.

 

Legger du dem inn secure eller non-secure?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Moskus skrev:

Kan det være at enkelte noder har høy aktivitet på nettverket ditt?

ikke så jeg vet om, men kan sjekke litt opp i dette

 

2 minutter siden, Moskus skrev:

Legger du dem inn secure eller non-secure?

Legger dem in non secure

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, sanarv skrev:

ikke så jeg vet om, men kan sjekke litt opp i dette

Sjekk også om du har mye polling på nodene dine. Den enkleste måten å sjekke dette er å gå til Plugins -> Z-wave -> Node Information. Jeg har omtrent ikke polling på noe som helst, utenom batterinoder (12h poll) og et par veldig gamle, sære noder.

 

 

Og i tillegg er nok dette verktøyet det beste hjelpemiddelet ditt:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Moskus skrev (På 3.2.2021 den 11.24):

Og i tillegg er nok dette verktøyet det beste hjelpemiddelet ditt:

Hei igjen, holder på å teste dette verktøyet nå. Kjører debug nå.

 

Moskus skrev (På 3.2.2021 den 11.24):

Sjekk også om du har mye polling på nodene dine. Den enkleste måten å sjekke dette er å gå til Plugins -> Z-wave -> Node Information. Jeg har omtrent ikke polling på noe som helst, utenom batterinoder (12h poll) og et par veldig gamle, sære noder.

 

Jeg ser mange av nodene (70-80%) har polling intervaller som dette. Kan dette være for ofte og kan dette skape problemer for meg?

 

image.png.e00786dad8b5ff5b799a47b7793e539e.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen dager siden la jeg til en ny node og etter dette begynte denne gamle node å lage problemer:

 

image.thumb.png.2f0c087697ec43180d1ebf741c644f27.png

 

 

Jeg klarer ikke å kontrollere den lenger, men den rapporterer inn endring på watt og KWH.

Når jeg kjører "test connectivity" på root child fungerer dette OK.

Har tatt strømmen til lampen, hjelper ikke.

Har restartet HS4, hjelper ikke.

Har kjørt "rescan" på noden, hjelper heller ikke.

Calibration av dimmer utgang fungerer.

Hva kan være gale her? 

Ønsker ikke å måtte kjøre exclude og add node igjen for å få den til å virke

Endret av sanarv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, sanarv said:

Kan dette være for ofte og kan dette skape problemer for meg?

Ja! Det er ingen grunn til å polle enheter egentlig. Muligens med unntak av batterienheter, men de kan settes til poll hver 12te time.

 

16 hours ago, sanarv said:

Jeg klarer ikke å kontrollere den lenger, men den rapporterer inn endring på watt og KWH.

Det er device 900 du prøver å styre?

Er det brytere koblet til den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.