Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Bruk av ikke-europeisk Z-Wave-utstyr i Norge


ØysteinHJ

Anbefalte innlegg

En venn av meg kjøpte et Z-Wave-interface og noen Z-Wave-sensorer fra en nettbutikk i USA, og spurte meg om det var greit å bruke.  Jeg visste at de opererer med en annen frekvens på Z-Wave i Nord-Amerika enn her i Europa.  Men for sikkerhets skyld sendte jeg en epost til Ncom for å spørre, ettersom jeg var usikker på hva frekvensen som Z-Wave-utstyr i USA bruker brukes til her i Norge nå for tiden.  Svaret er ganske enkelt: Det er ikke lov!  Men jeg gjengir svaret fra Paul-Erling Lia i Nkom under (med tillatelse fra ham):

 

Sitat

Først vil vi informere om at utstyr som skal tas inn til Norge (og alle andre EU/EØS land), besittes og tas i bruk må følge europeisk regelverk. Dette inkluderer at utstyret skal være CE merket som en bekreftelse på at det er beregnet på det europeiske markedet. Mer om dette finner du på vår nettside om import av utstyr for elektronisk kommunikasjon: www.nkom.no/import  

 

Når det gjelder ditt spørsmål om selve frekvensbruken så er deler av båndet 900 til 915 MHz fortsatt i bruk til mobiltelfoni. Telenor eier tillatelsen til dette frekvensområdet. Bruk av 908,42 MHz vil dermed kunne føre til alvorlige forstyrrelser på mobiltelefonsystemet i området. Dette anses som en samfunnsviktig tjeneste og frekvenser innenfor dette området må derfor ikke tas i bruk av personer uten tillatelse.

 

Dersom Nkom blir gjort oppmerksom på eller finner slike forstyrrelser vil vi kunne følge dette opp med nødvendige sanksjoner.

 

Han følger i en annen epost opp med mer informasjon om frekvensbruk generelt:

 

Sitat

Generelt så krever all radiosending frekvenstillatelse. For de mest brukte harmoniserte frekvensene er det gitt en generell tillatelse til bruk i fribruksforskriften. Frekvenser brukt av hjemmeautomasjonsutstyr laget for det europeiske markedet (CE merket utstyr) vil stort sett finnes her. Frekvensbruk som ikke er listet i fribruksforskriften må det søkes om frekvenstillatelse for. Dette står det mer om på vår nettside: Frekvenstillatelser - Nkom

Og som sagt tidligere må utstyr som skal tas inn til Norge, besittes og tas i bruk må følge europeisk regelverk. Dette inkluderer at utstyret skal være CE merket som en bekreftelse på at det er beregnet på det europeiske markedet. Mer om dette finner du på vår nettside om import av utstyr for elektronisk kommunikasjon: www.nkom.no/import  Dette regelverket er det samme i hele EU/EØS.

På bakgrunn av punktene over fremgår det at man må være veldig bevisst når man kjøper utstyr fra utenfor EU/EØS både med hensyn til CE merking og med hensyn til frekvensbruk.

 

Aktuelle linker:

 

Fribruksforskriften: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2012-01-19-77

Informasjon om frekvensbruk: https://www.nkom.no/frekvenser-og-elektronisk-utstyr/tillatelse-til-a-bruke-frekvenser/frekvenstillatelser

Informasjon om import og CE merking av utstyr: https://www.nkom.no/frekvenser-og-elektronisk-utstyr/import/produksjon-import-og-salg-av-utstyr

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moskus klistret denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.