Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Heatit Z-Water og HC3 vannbåren varme - mitt system


Anbefalte innlegg

Det er mange spørsmål rundt Z-Water og hvordan denne settes opp, fungerer, hvilken komponenter som er brukt osv. Jeg fant ikke så mye info om oppsett av Z-Water i Home Center 3 (HC3) inne på dette forumet, og når det er 18 minus ute når en konfigurer nytt oppsett, så er det greit at oppsettet virker rimelig kjapt 🙂 

 

Jeg har hatt dette systemet gående i nesten 2 år med Home Center Lite (HCL) uten feilslag og har oppgradert til HC3 da HCL ikke klarte å snurre rundt noe mer med mine komponenter.

Det var selvforklarende og enkelt å sette opp varmestyring i HCL med paneler, ikke fullt så selvforklarende å sette opp i HC3, men enkelt når en første vet hvordan det gjøres  😁

 

Jeg benytter ikke romtermostater i mitt system da det er meningsløst med vannbåren varme, så der er det å prøve seg frem med temperatursettings over tid og bli enig i hva som er riktig temp. Nattsenk av temp har jeg prøvd med 1 grad ned, start kl 2130 og opp igjen med 1 grad kl 0430. Med 17 minusgrader ute så klager kona på at det er huskaldt om morran, og det er minimalt å spare med å senke temp med 1 grad i 6 timer, så nå står systemet med konstant temp.

 

Jeg bruker Fibaro Multisensor eller Aeotec Multisensor 6 for å måle temp i hvert enkelt rom og det fungerer utmerket, vi har en stabil og jevn temperatur. En må ta høyde for at sensoren sitter oppe i taket og ikke i hodehøyde når en setter temperaturen, det er hakket varmere «der oppe» 

Kobling av Z-Water er gjort som på bildet under (bilde 0 og 1), jeg er ikke ekspert på slik, så jeg sendte koblingsskjema til en elektrikerkompis som svarte med «å ja, sånn ja, du trenger det ja, kommer i morgen» Som sagt, som gjort, dagen etter var det koblet og har fungert perfekt siden.

 

672262931_HC3Z-water0.thumb.jpg.3279a26fe841d47a4d78f4a9078d2a48.jpg

 

HC3 Z-water 1.jpg

 

Når Z-water er fysisk koblet så sett HC3 i læringsmodus og trykk 1 gang på inclusion knappen med en binders eller noe annet tynt. Den vil da dukke opp i Device lista, navngi de forskjellige sonene du trenger. (bilde 2)

 

HC3 Z-water 2.jpg

 

Så må du lage en kobling mellom tempsensor og z-water utgangen. Dette gjøres ved å «add device» under other (ikke z-wave) Trykk på «Thermostat» (bilde 3)

 

HC3 Z-water 3.jpg

 

Velg temp sensor og z-water. Husk å ta bort krysset for «Hide device….» hvis ikke forsvinner temp sensoren din i lista 🙂 (bilde 4)

 

HC3 Z-water 4.jpg

 

Da har du en god liste med koblinger i lista under Other (bilde 5)

 

HC3 Z-water 5.jpg

 

Da er det klart til å gå til kontrollpanelet for å sette opp varmestyring under Settings - 9. Climate. Trykk Add og velg koblingen du laget mellom temp sensor og Z-water (bilde 6)

 

HC3 Z-water 6.jpg

 

Du skal velge Heating og for å justere temperaturen må du trykke på slideren for 1 av de 4 tidspunktene. Når du har satt opp 1 dag slik du vil ha den er det mulig å kopiere disse innstillingene til resten av dagene. (bilde 7 og 8 )

 

HC3 Z-water 7.jpg

 

HC3 Z-water 8.jpg

 

I mitt tilfelle fungerer denne løsningen som en drøm og jeg har full kontroll på temperaturer i alle rom med varsling hvis temp synker under visse nivå. 

Før Z-water og Fibaro Home Center ble installert hadde jeg Rothline med romtermostater i alle rom, noe som er bortkastet etter min erfaring. 

 

Håper denne lille guiden kan hjelpe andre HC3 brukere med ideer og oppsett. Selv fomlet jeg en del for å finne ut av det da jeg hele tiden tenkte paneler i HCL 🙂

 

 

Martin

 

Endret av mandresen
  • Like 5
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Hei Martin!

Jeg har varmestyring av vannbåren varme med Danfoss fra huset var nytt i 2002. IVT Greenline vann til vann varmepumpe ble installert i 2010. 2 av aktuatorene har sluttet å virke. Tror også at varmestyringsenheten begynner å bli rimelig sliten. Har fått tilbud fra to rørleggere på Roth varmestyring til litt over 23.000,- Men har også fått tilbud av en elektriker på følgende:

 

  • 7 Termostater Heatit Z-Temp2
  • 9 Magnetventiler 24V
  • 1 Styringsenhet Heatit Z-water med 10 releutganger
  • 1 Modulskap til styringsenhet
  • 1 Futurehome Smarthub

Dette kommer på omtrent samme prisen. Jeg har ikke noe erfaring med smarthusteknologi og smarthub. Men ser at løsningen du har montert er noe i denne gaten. Hva tenker du om den litt mer tradisjonelle Roth løsningen (som også kan styres via app) vs Smarthub og Z-wave? Og trenger man egentlig termostater? Eller er det tilstrekkelig med app-styring?

Mvh

🙂 Stian Tangen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Veldig bra guide! Men du skriver at du ikke bruker romtermostat, og jeg er med på tanken om at det ikke er den beste måten å styre på. Men hva gjør Z-water for deg hvis den ikke styres etter en temperatur i rommet? Ser at du har sensor i taket, men blir ikke det det samme som en termostat?

 

Jeg holder på å montere hos meg (mot Homey og Tibber). Har 230V aktuatorer, så må finne en god måte å koble det på. Jeg trodde egentlig at man kunne konfigurere utgangene til å gi 230V, men ser ikke ut til at det går...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

J-Lo skrev (14 timer siden):

Veldig bra guide! Men du skriver at du ikke bruker romtermostat, og jeg er med på tanken om at det ikke er den beste måten å styre på. Men hva gjør Z-water for deg hvis den ikke styres etter en temperatur i rommet? Ser at du har sensor i taket, men blir ikke det det samme som en termostat?

 

Jeg holder på å montere hos meg (mot Homey og Tibber). Har 230V aktuatorer, så må finne en god måte å koble det på. Jeg trodde egentlig at man kunne konfigurere utgangene til å gi 230V, men ser ikke ut til at det går...

Hei

Kan være jeg mikser ordene i innlegget mitt, men de sensorene jeg har i takene måler temperaturen (og mange andre verdier) og Fibaro sentralen bruker disse til å styre aktuatorene. Jeg har ingen komponenter i rommene som kan styre temp opp og ned, disse er satt fast i appen til Fibaro. Så Z-Water er egentlig kun en kobling mellom aktuatorene og Fibaro Home Center. Men jeg kan veldig enkelt gå inn i appen til Fibaro og styre temp opp/ned hvis/når det trengs. Men når jeg får tid skal jeg forske litt mer på nattsenk av temp. Jeg hadde opprinnelig Roth touchline til å styre vannbårne varme med en app som var dårlig (i mine øyne) Z-water og Fibaro har gitt meg mye bedre oversikt og enklere tilgang til å styre varme. Og selvfølgelig å kunne slå ned temp i alle rom med et trykk hvis vi reiser bort. 

Så jeg er kjempefornøyd med oppsettet.

 

Når det gjelder 230v så mener jeg at den kan styre det også, men der er jeg usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok termostater, bare ikke på den tradisjonelle måten :)

 

Jeg personlig hadde ikke byttet varmestyring til et "lukket" system idag, jeg hadde helt klart gått for noe som kan oppdateres og utvikles som feks Z-water. 
 

Byttet selv til Uponor Smatrix for få år siden og angrer bittert nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønte opplegget ditt når jeg leste en annen post, ja. Det er altså det å kunne stille setpunkt du ikke har. Og følger deg på den. Jeg tenkte å få inn Tibber sin automasjon her, de kan styre etter strømpris. Men de må ha en enhet som registrerer seg som termostat i huben for å ta kontroll over den. Z-temp2 ser ut til å gjøre jobben.

 

Lest litt mer om z-water nå, den kan styre 230V, men gir ikke spenning ut selv. Så må ha en spenningskilde å koble i mellom aktuator og releutgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

roadrune skrev (2 minutter siden):

Du kan vel bare laske fra inntaket på den? Strømtrekket er jo tilnærmet ingenting uansett?

Ja, det går nok. Må bare få tak i noen rekkeklemmer. Den gamle styringen min gir 230v direkte til hver utgang, og jeg tenkte ikke på dette før juleferien. Så da blir det en helgesyssel på nyåret. 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Hei. Her var det mye interessant lesestoff for en som er uerfaren med smarthus. Ser at termostatene er ganske kostbare i denne løsningen, hos oss har vi 7 soner som skal styres. Jeg kan tenke meg samme oppsett, og ha mulighet for å kunne sette romtemperaturen ved å regulere direkte på termostaten. Hvilke termostater bør jeg velge for å få til dette, om det er mulig. Eller, er det slik at temperaturene må styres i apper fra mobiler etc. Kjekt om termostatene har knapper for å sette temp. opp/ned, og også at det er mulig å se satt temp. og målt temp. i rommet.

 

Det blir litt enklere for de andre i familien om de ikke må forstå at de må inn på mobilen, men kan gå direkte til termostaten og se og justere temperaturen opp og ned alt etter hvordan de føler for. Dette er jo typisk noe som skjer hver vår og vinter.

 

Takk for innspill!

 

mvh

Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torbjørn Gjerde skrev (7 minutter siden):

Hvilke termostater bør jeg velge for å få til dette, om det er mulig

En Z-wave termostat som assosieres direkte til riktig enpoint på Z-water. Den mest robuste og brukervennlige måten.

 

HeatIt Z-TRM3 kan assosieres direkte med Z-water. Ja, det koster litt men det holder WAF oppe. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Moskus skrev (På 8.11.2022 den 10.52):

En Z-wave termostat som assosieres direkte til riktig enpoint på Z-water. Den mest robuste og brukervennlige måten.

 

HeatIt Z-TRM3 kan assosieres direkte med Z-water. Ja, det koster litt men det holder WAF oppe. :) 

Prøvde å finne ut av dette assosiering på HS4, men synes det var vanskelig. Har du en rask guide et sted :)
Kanskje du har oppdatert HS skolen ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Batterivann skrev (18 timer siden):

Hvorfor brukes det rekkeklemmer. Kan ikke aktuator gå direkte i z-water sentralen?

Du kan koble direkte, men tror nok ikke at det vil virke :P

Z-water er en rekke releer som lager en forbindelse. Den tilfører ikke spenning til aktuatoren.  
image.png.60f5221ccd47c681348bf4d5f22973fc.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

hei håper noen kan hjelpe meg 🙈 har kjøpt en heat it zwater  og jeg skal bruke  z temt2 til styring . har 24 v rotti akumulatoreer

mn jeg har stue og kjøkken i sammen ca 90 kvm så det er 3 sløyfer der skal alle disse in på samme kobling da det bare er en termostat i det rommet ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erik88 skrev (1 time siden):

hei håper noen kan hjelpe meg 🙈 har kjøpt en heat it zwater  og jeg skal bruke  z temt2 til styring . har 24 v rotti akumulatoreer

mn jeg har stue og kjøkken i sammen ca 90 kvm så det er 3 sløyfer der skal alle disse in på samme kobling da det bare er en termostat i det rommet ? 

 

Er kjøkken + stue på tilsammen 90kvm ett og samme rom med 1 termostat?

 

En kobler som regel 1 regulator på ett relee (1 utgang) på Z-Water. Det vil si at du kobler de 3 regulatorene på hver sin utgang. Dersom du har 1 termostat som skal styre alle de 3 aktuatorene likt, så setter du opp at termostaten skal assosieres med 3 endepunkter på Z-Water.

 

Her er et eksempel på hvordan det er gjort for HeatIt Z-TRM3 mot 2 aktuatorer på Z-Water:

 

image.thumb.png.6bd50e2b6c0de426153fa8edcbafbbe0.png

Denne gjør at termostaten styrer utgang 4 og 5 på Z-Water ( som har node id 8 ) samtidig av / på. 1 termostat til 2 kurser / aktuatorer.

Endret av OlavT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
  • 5 måneder senere...
Moskus skrev (På 8.11.2022 den 10.52):

HeatIt Z-TRM3 kan assosieres direkte med Z-water. Ja, det koster litt men det holder WAF oppe.

Betyr det at den kan settes opp uten noe annet enn termostat og en z-water 2?

 

Jeg har noen rom som må bli ferdige før jeg får satt opp home assistant, men er veldig lei av at temperaturen er alt for høy eller alt for lav. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, McHeiti said:

Betyr det at den kan settes opp uten noe annet enn termostat og en z-water 2?

 

Jeg har noen rom som må bli ferdige før jeg får satt opp home assistant, men er veldig lei av at temperaturen er alt for høy eller alt for lav. 


Du trenger uansett en eller annen Z-Wave Controller for å danne et nettverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.