Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Idear til smart styring av elkolbar


Garegaupa

Anbefalte innlegg

Ja, der har du den. Med mulighet for styring etter klokken. Knappen til høyre gir antall grader senking på natt. Knappen nede til høyre (med sol-symbol) er antagelig for øke/senke temperatur på dagtid.
Den i midten (merket 0.25 til 4) er reguleringskurven, som gir pådrag i forhold til temperaturforskjeller.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betyr bare at det ikke er noen automatikk for nattsenking (som står innstillt fra 22 - 06). Har antagelig liten betydning, er ikke mulig å endre temperaturen på et så stort gulv på kort tid.
Den skyvebryteren som nå står på 'Auto' kan da like gjerne stå til sol-symbolet. Så endrer du temperaturen med sol-rattet, pluss eller minus inntil 8 grader avvik fra reguleringskurven.

 

Endret av Hårek
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser på automatikk innstillingene, det er to valg. Det til høyre er merket sol og måne, som da vil velge innstillingene for de korresponderende dreiehjulene. Disse står på 0.
Men den innstillingen som vises ser ut som den slår seg helt av på natten (sol og power-symbol).
Så da ville en fungerende klokke gjøre at varmen var avslått i 8 timer i døgnet. Det gjør nok utslag på strømregningen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tanker om hva som kan gjøres:
Kontrolleren, Siemens Landis & Staefa RVP 200.1 får du nok ikke kjøpt ny. Muligens på bruktmarkedet.
Slike klokker drives av en liten synkronmotor. Ikke sikkert den lar seg reparere.
Men det eneste den urskiven gjør er å endre stilling på en liten bryter, av eller på. Skal ikke være så vanskelig å koble til et annet koblingsur som overtar funksjonen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Hårek skrev:

Så da ville en fungerende klokke gjøre at varmen var avslått i 8 timer i døgnet. Det gjør nok utslag på strømregningen.

 

Eg trur ikkje me tør å slå av varmen på natta, dette systemet skal vere ei frostsikring i hangaren, og det kan verte temmeleg krise viss det vert kuldegrader der inne. Uansett, som du seier, så er vel vassboren varme i eit så stort golvareal såpass treg at det neppe ville vere stort å vinne på dette...?

 

14 timer siden, Hårek skrev:

Noen tanker om hva som kan gjøres:
Kontrolleren, Siemens Landis & Staefa RVP 200.1 får du nok ikke kjøpt ny. Muligens på bruktmarkedet.
Slike klokker drives av en liten synkronmotor. Ikke sikkert den lar seg reparere.
Men det eneste den urskiven gjør er å endre stilling på en liten bryter, av eller på. Skal ikke være så vanskelig å koble til et annet koblingsur som overtar funksjonen.

 

Takk for gode innspel! 👍 Eg trur kanskje me berre droppar tidsfunksjonen og køyrer anlegget på ei innstilling heile døgnet. Klarar me å halde minimum fem plussgrader der ute 24-7 så er det godt nok. Det me truleg har gjort feil er at me har skrudd opp og ned på temperaturen på varmekolbane i staden for å berre justere opp/ned på romtermostaten eller regulatoren. Varmekolbane bør vel berre stå på ein fast temperatur heile tida så lenge anlegget er i bruk?

 

15 timer siden, Hårek skrev:

...eller minus inntil 8 grader avvik fra reguleringskurven.

 

Denne reguleringskurva, er det noko som vert stilt inn av dei som installerer anlegget? Eg kan ikkje finne nokon plass å justere dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Garegaupa said:

Varmekolbane bør vel berre stå på ein fast temperatur heile tida så lenge anlegget er i bruk?

Ja. Min tank holder rundt 60 grader, vannet i gulvet blir aldri mer enn ca 40 grader.

 

4 minutes ago, Garegaupa said:

Denne reguleringskurva, er det noko som vert stilt inn av dei som installerer anlegget? Eg kan ikkje finne nokon plass å justere dette.

Dreieknappen som er merket 0.25 - 4. Kan ikke si mye om kriteriene for hva den skal stå på, det er for fagfolk med erfaring.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Då begynner ting å verte klårare for meg. Slik som eg ser det så treng me nok ikkje å modifisere på anlegget for å gjere det smartare, me lyt berre lære oss å faktisk bruke det som det skal brukast... 😂 Slik er det når ting berre går på gamal vane utan at nokon eigentleg tenkjer så nøye gjennom ting... 😊

 

Takk for mange gode bidrag i denne tråden, folkens! Greitt å kunne nytte seg av den erfaringa som finst her på forumet. 👍

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.