Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Idear til smart styring av elkolbar


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

På jobb har me ein relativt stor hangar som er varma opp med vassboren varme i golvet. Det varme vatnet kjem frå to stykk elkolbar, som ikkje akkurat er ei billeg løysing... 🤑

 

Eg lova sjefen å sjekke litt kva mogelegheiter som finst for å kunne styre desse noko smartare. Min fyrste tanke var ein temperatursensor i hangaren som styrer ein eller annan form for smart brytar på elkolbane. I den samanheng er det to ting eg lurar på:

 

1. Kva er den enklaste og billegaste måten ein kunne fått til noko slikt som dette på?

 

2. Med mitt forslag får ein berre slått elkolbane av og på, ikkje justert temperaturen på dei. Er det nokon som veit om ei løysing på dette?

 

På førehand takk for alle slags svar og innspel! 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan tenke meg flere måter å løse dette på.

Men det er sikkert noe sirkulasjons-greier med i spillet, samt at effekten på elementene sikkert er litt over det vi har på normale badegulv.

Jeg antar at det er noen kontaktorer på elementene, og at det er en form for temperaturstyring der fra før?

 

Endret av NilsOF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, eg var visst noko gnien med informasjon i går, beklagar det... 😊

 

Her er eit bilete av dei to elkolbane:

 

IMG_20210206_085607.thumb.jpg.136bb4a76755ce001596fac8059a5839.jpg

 

Dette var det beste eg hadde i farten, men eg skal få skaffa meir informasjon om effekt og eventuelle kontaktorar utover dagen. 🙂

 

Der er altså innstilling av temperatur på båe desse. Når det gjeld pumpene så trur eg rett og slett dei berre står og går heile tida. Der er ingen sensorar som eg veit om som styrer desse. Den einaste justeringa me kan gjere er å justere temperaturen på varmekolbane. Då seier det seg sjølv at dette vert eit temmeleg dårleg og uøkonomisk opplegg... Viss me vil vere sikre på at det ikkje skal fryse (det kan gå ei veke eller to mellom kvar gong det er folk innom her) så må me gjerne skru opp temperaturen meir enn det som strengt teke er naudsynt. Viss me ikkje gjer det så risikerer me at det vert kuldegrader inne viss utetemperaturen går for mykje ned.

 

 

Endret av Garegaupa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

All styring skjer nok inne under de røde dekslene.

Og det er på termostaten, som da sikkert ligger inne i hvert element, man må klippe seg innpå.

 

Jeg foreslår en termostat (a la noe som brukes på bad) som styrer to releer, ett relee for hvert element.

 

Den store utfordringen ligger i å finne plassering for temperaturføleren. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg tenkjer du er inne på noko der. 🙂 Det var noko slikt som dette eg såg føre meg måtte vere det enklaste.

 

Plasseringa av temperatursensoren lyt nok vurderast nøye, ja, men det viktigaste er at temperaturen innover i hangaren ikkje kjem under frysepunktet, for det er der vassrøyr og anna som ikkje likar minusgrader ligg. Eg ser føre meg bakveggen ein eller annan plass som ei høveleg plassering for sensoren.

 

Det er gjerne greiast å gå for noko som kommuniserer via WiFi så me slepp å gå for ein eigen smarthub, så sant der finst noko som er høveleg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke noen smarthub om man trekker kabel, for å holde det enklest mulig.

Det spørs bare på hvor langt dere vil ta det med fjernkontroll og overvåkning osv.

Mye avhenger av hva man har bruk for, hvem som skal betjene og hvem som skal vedlikeholde.

Mest mulig hyllevare der hver enkelt komponent kan skaffes og byttes har alltid vært mitt motto.

(Unntaket er det jeg diller med hjemme, om jeg stryker med så tror jeg nok det enkleste vil være å begynne på nytt 😄   )

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Garegaupa skrev:

Ja, eg var visst noko gnien med informasjon i går, beklagar det... 😊

 

Her er eit bilete av dei to elkolbane:

 

IMG_20210206_085607.thumb.jpg.136bb4a76755ce001596fac8059a5839.jpg

 

Ser at du har en tempføler eller termostat der, er det den som styrer siemens shuntmotor der?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er redd der ikkje er nokon att i dette selskapet som veit korleis dette varmeanlegget er kopla saman... 😂 Det einaste me gjer med det er å stille opp og ned på temperaturen på dei to elkolbane ettersom utetemperaturen går opp og ned, og så tek me straumen på elkolbane (via automatsikring) i sumarhalvåret når dei ikkje trengst.

 

Her er nokre bilete til. Eg ser ingenting som er kopla saman med noko anna direkte, alle leidningar går inn bak sikringsskåpet.

 

IMG_20210206_085629.thumb.jpg.894ef952acdb605cc1614dedb3129dcd.jpg

 

IMG_20210207_121416.thumb.jpg.2d5ef80fadc7d535e4b97d1462bd45db.jpg

 

IMG_20210207_121428.thumb.jpg.22f9df4f4cba159822e89f2b865af29d.jpg

 

IMG_20210207_121513.thumb.jpg.c2ece0587a3e30198a397ea02c91facb.jpg

Endret av Garegaupa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Garegaupa skrev:

Her er nokre bilete til. Eg ser ingenting som er kopla saman med noko anna direkte, alle leidningar går inn bak sikringsskåpet.

Hadde vært fint med noen bilder fra sikringsskapet.

Uten å ha sett bilde av hele oppbygningen av rør-anlegget, så vil jeg tro at tempføleren styrer shuntmotoren via et noe i sikringsskapet, og at shuntmotoren styrer temperaturen ut i gulvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er øvre del av sikringsskåpet, samt oversikta over kursane. Det einaste du ikkje ser på biletet av sikringsskåpet er straummålaren, ein jordfeilbrytar og ein brytar til nokon elektriske varmekablar i ein annan del av bygget.

 

IMG_20210207_132037.thumb.jpg.19d5d4d8082fab590af859fee33fb337.jpg

 

IMG_20210207_132136.thumb.jpg.a6f72946643e7b82cd4b4cc48d7e99f5.jpg

 

Eg tok òg med eit oversiktsbilete over røyropplegget:

 

IMG_20210207_121513.thumb.jpg.d806ef2c678c12dbf567ae5da2c6c59d.jpg

Endret av Garegaupa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Dette er for fagfolk innen varmeautomatikk!
    Hvis man ikke kjenner anlegget, ikke rør noe!

 

 Omtrent det eneste man kan gjøre er å etterfylle anlegget ved lavt/ikke trykk.
Sirkulasjonspumpene ødelegges raskt ved tørrkjøring.
Varmekolbene svis nok av først da de sitter øverst.

 

Ser ingen fyllekran på bildene, men en eller annen form for påfylling finnes og bør være lett å finne, da den må være koblet til kaldtvannskursen.
Et bilde fra området nede til høyre ville hjulpet.

Vær forsiktig ved påfylling, følg med på trykket.

 

2. Sirkulasjonspumpene, de røde merket Grundfoss, bør gå kontinuerlig.
Hvis de blir stående en lengre periode har de en tendens til å sette seg fast. 
De starter kanskje med et lite "kakk" av skrutrekkerhåndtak.
De pumpene som er avbildet har lokk i sentrum med skrutrekkerspor. 
Lokket kan skrues ut og motor kan startes med en skrutrekker ved å dreie med pil for dreieretning.

 

3. Shuntventilen (den lilla boksen "landis & Sta..." til venstre) er "3-veis". 
Den styre temperatur ut fra anlegget manuelt. 
Denne kunne vært modifisert med en shuntstyringsmotor som styres via termostat.

 

4. Varmekolbene bør styres/kobles via kontaktorer.
Disse bør kunne styres med av/på brytere og  er i tillegg enkle å styre med termostat og/eller trådløs bryter.
En slik modifikasjon er forholdsvis enkel og er noe de fleste elektrikere kan ordne og da kan shuntventilen beholdes slik den er (Hvis den fungerer ok).

------------

 

Forholdsvis enkle tiltak:
Motorstyring av shuntventil via termostat.
Styring av varmekolber via kontaktorer m/brytere og termostat.

Det holder med ett av tiltakene, men gjerne begge.

------
Det er absolutt å anbefale å få lokale fagfolk innen varmeautomatikk til å se på dette, om ikke annet så for å få litt instruksjoner om bruk.
 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser i kursskjema at du har tre pumper, men ser bare to av de på bilde. Ser også at du har en pressostat nede til høyre og trykktank til venstre, vanskelig å se hvordan de er tilkoblet. Jeg vil tro at du har/hatt et styresystem for dette.

 

Sånn tror jeg det virker ut ifra bilde:

Shuntmotor vil åpne og stenge etter hvordan temperaturen er på temperatur sensoren via en styreenhet, sånn at temperaturen ut i gulvet holder et ønsket settpunkt, dette settpunktet settes i styreenheten. Pumpene står nok alltid på.

IMG_20210207_121513.thumb.jpg.d806ef2c678c12dbf567ae5da2c6c59d.jpg.e0ae5b3aa9db283b9d15e8f00e09d5cc.jpg

 

På 6.2.2021 den 13.59, Garegaupa skrev:

Det er gjerne greiast å gå for noko som kommuniserer via WiFi så me slepp å gå for ein eigen smarthub, så sant der finst noko som er høveleg?

Kanskje en Shelly H&T(usb) som styrer varmeelementene via kontaktor fra en Shelly 1/2.5/EM.

 

 

Vis dette var i mitt hjem, så ville jeg ha styrt shuntmotor etter ønsket temp på tur gulvarme og slå av og på varmeelementene etter ønsket temp i lokalet + innhentet et drift signal for pumpen, sånn at varmeelementene er forriglet mot pumpen er på. +

 

Jeg ville nok ha hørt med fagfolk først. Er mye som kan gå galt her. (Lavt/høyt trykk. Tørrkjøring av pumper og varmeelementer) 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.2.2021 den 15.40, arneolav skrev:

Hvis man ikke kjenner anlegget, ikke rør noe!

 

Eg vil nok tru dette er eit fornuftig råd. 😊

 

På 7.2.2021 den 15.40, arneolav skrev:

Ser ingen fyllekran på bildene, men en eller annen form for påfylling finnes og bør være lett å finne, da den må være koblet til kaldtvannskursen.

 

Stemmer det. Der er ei fyllekran, og den brukar me av og til. Det me har fått beskjed om er å prøve å halde trykket mellom 1,0 og 1,5 bar. Dette pluss temperaturen på varmekolbane er det einaste me stiller på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.2.2021 den 15.40, arneolav skrev:

Forholdsvis enkle tiltak:
Motorstyring av shuntventil via termostat.
Styring av varmekolber via kontaktorer m/brytere og termostat.

Det holder med ett av tiltakene, men gjerne begge.

------
Det er absolutt å anbefale å få lokale fagfolk innen varmeautomatikk til å se på dette, om ikke annet så for å få litt instruksjoner om bruk.

 

På 7.2.2021 den 15.43, Offpiste skrev:

Vis dette var i mitt hjem, så ville jeg ha styrt shuntmotor etter ønsket temp på tur gulvarme og slå av og på varmeelementene etter ønsket temp i lokalet + innhentet et drift signal for pumpen, sånn at varmeelementene er forriglet mot pumpen er på. +

 

Jeg ville nok ha hørt med fagfolk først. Er mye som kan gå galt her. (Lavt/høyt trykk. Tørrkjøring av pumper og varmeelementer) 

 

Takk for innspel. Eg skal sjå nærare på dette. Eg har allereie sendt ein førespurnad til nokon lokale fagfolk, så får me sjå kva dei kan bidra med. 👍

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De røde boksene er Backer K11A, to-trinns termostat som er koblet rett på varmekolbene. Inkludert overtemperatur-sikring. Deres oppgave er å holde temperaturen i den lille tanken på et visst nivå, f.eks rundt 60 grader. 
Så er det en 3-veis shuntventil som blander dette varmtvannet inn i sirkulasjonen til gulvene. Det er en eletronisk regulator som styrer shuntventilen. Den trenger bare utetemperatur og temperatur på vannet i sirkulasjonsløyfen, så regulerer den ut fra en justerbar kurve.
Ser at hver gulvsløyfe har manuell justering. Andre typer anlegg har en styrbar reguleringsventil og en romtermostat for hver sløyfe. Det er nok her endringen kan gjøres, det er ingen vits i å regulere varmekolbene direkte. Om det er noe å hente er jeg ikke så sikker på.

Problemet jeg har hatt er at K11A termostatene brenner kontaktene. De kobler ut og inn ganske ofte (100 ganger om dagen) pga den lille tanken. Kontaktene varer 4-5 år, og ny boks koster ca 5000 kr.  Ble lei av dette, og byttet til elektroniske releer (SSR). 
 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.2.2021 den 22.28, Hårek skrev:

det er ingen vits i å regulere varmekolbene direkte. Om det er noe å hente er jeg ikke så sikker på.

Ved å styre varmekolbene via kontaktorer vil det være svært enkelt å styre disse on/off med en eller annen fjernstyrt bryter.

 

På 15.2.2021 den 22.28, Hårek skrev:

Problemet jeg har hatt er at K11A termostatene brenner kontaktene. De kobler ut og inn ganske ofte (100 ganger om dagen) pga den lille tanken. Kontaktene varer 4-5 år, og ny boks koster ca 5000 kr.  Ble lei av dette, og byttet til elektroniske releer (SSR). 

Styring via kontaktorer kan skje vha termostat, det vil kunne avhjelpe dette problemet. Kan da evt. styres via fjernstyrt bryter nevnt ovenfor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

5 hours ago, arneolav said:

Ved å styre varmekolbene via kontaktorer

Hvorfor? Holder fast ved at det er ingen vits i å styre varmekolbene. Det ville jo bare ødelegge grunnlaget for shuntventil-regulatoren.

 

5 hours ago, arneolav said:

Styring via kontaktorer kan skje vha termostat

Styre en termostat fra en annen termostat? Meningsløst. Dessuten vil kontaktoren få samme problemet. Den er heller ikke laget for å koble 3 kW ut og inn 100 - 200 ganger i døgnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Hårek skrev:

Hvorfor? Holder fast ved at det er ingen vits i å styre varmekolbene. Det ville jo bare ødelegge grunnlaget for shuntventil-regulatoren.

Kontaktorene vil være enkle å fjernstyre.

 

3 timer siden, Hårek skrev:

Styre en termostat fra en annen termostat? Meningsløst. Dessuten vil kontaktoren få samme problemet. Den er heller ikke laget for å koble 3 kW ut og inn 100 - 200 ganger i døgnet.

Kan evt. benytte eksisterende termostat hvis mulig.

Kontaktorer, rett dimensjonert, varer oftest utrolig lenge og kan evt lett byttes ut.

 

Shuntventilen vil fungere som før, men ved lav kjeletmp og behov for fyring vil den kunne "gå i pigg", oftest ikke noe problem .

Kan derfor være en fordel med separate termostater.

 

Men uansett, dette er for fagfolk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.2.2021 den 22.28, Hårek skrev:

Ser at hver gulvsløyfe har manuell justering. Andre typer anlegg har en styrbar reguleringsventil og en romtermostat for hver sløyfe. Det er nok her endringen kan gjøres, det er ingen vits i å regulere varmekolbene direkte. Om det er noe å hente er jeg ikke så sikker på.

 

Alle sløyfene går til same hangarlokalet, men det er ein relativt stor hangar, så eg reknar med at dei har gjort det slik grunna storleiken. Eg meiner å ha høyrt at det er ei viss maksimumslengd på slike sløyfer?

 

Elles takk for mange gode innspel! 👍 Det spørst om ikkje me bør ta ein kikk på shuntventilen og sjå om den fungerer som den skal og/eller er rett innstilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne karen her er det ingen på huset som veit kva er til... 😬 Kan det vere den regulatoren du nemner?

 

IMG_20210220_152240.thumb.jpg.71a962355bcfab487d59cffc68990a96.jpg

 

Knappen på aktuatoren til shuntventilen trur eg står på 10. Eg prøva å vri på han, men han sit fast. Skal denne vere automatisk eller manuelt styrt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en romtermostat. Den må være tilkoblet varmekilden for rommet, dvs regulatoren hvis det er gulvvarmen som er varmekilden der termostaten står.
Regulatoren er tilkoblet aktuatoren (bilde 2 fra 7.Februar) og temperatursensoren for vannet (bilde 4). Mulig å følge ledningene?
Min aktuator har en knapp for å velge om den skal styres manuellt eller automatisk. den vil ikke la seg vri på når regulatoren har styringen. Vet ikke hvordan det fungerer på din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Hårek skrev:

Mulig å følge ledningene?

 

Akkurat det er diverre lettare sagt enn gjort... Av ein eller annan grunn så går alle leidningane inn bak sikringsskåpet, så kva som går kor er uråd å finne ut utan å begynne å demontere delar av det.

 

36 minutter siden, Hårek skrev:

Min aktuator har en knapp for å velge om den skal styres manuellt eller automatisk. den vil ikke la seg vri på når regulatoren har styringen. Vet ikke hvordan det fungerer på din.

 

Så langt eg kan sjå så er der ingen knappar på den aktuatoren som er her på huset, ut over den vribrytaren som du allereie har nemnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.