Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Hue+Innfelt Zigbee dimmer- dimmernivåer


SiBC

Spørsmål

Jeg driver og tester ut ulike elementer til belysning i et system som hovedsakelig består av Philips Hue. 

Jeg har noen lamper som jeg ønsker å videreføre, og jeg tester dermed ut noen innfelte zigbee dimmere som er kompatible med hue systemet. 
 

Jeg har testet Namron sin zigbee dimmer for innbygging, og tilsvarende fra Envilar. Disse var fysisk identiske, og forsåvidt like i oppførsel med unntak at Envilar sin dimmer later som den er en Hue pære som igjen gjør at den dukker opp i HomeKit gjennom Hue Bridge. 
 

Problemet jeg har er likt for begge dimmerne, og er som følger:

Etter parring fungerer dimmingen fra 100% til 50% noenlunde greit, men pærene blir mørke ved ca. 30%. Det er dermed ikke like stort sprang fra 100% til 50% som fra 50% til 0%. Ved å stille inn minimumspunktet på dimmeren så får jeg det til å bli slik at 1% er så vidt på, men da blir det feil i motsatt ende. Ved å dra dimmerslideren i Hue appen fra 100% og nedover så begynner ikke pærene å dimme før jeg er nede på omtrent 40%. 50% er like lyst som 100%, og all dimming skjer i praksis mellom 40% og 1%. Det som er enda rarere er at selv da er det veldig lite dimming som skjer før man har kommet et stykke ned i prosentene. 
 

Slik oppsettet er nå har jeg justert minimumsnivået til å være der det så vidt er lys i pærene. For å komme til det som visuelt tilsvarer 50% så må jeg settet dimmeren til 6% i Hue appen, da matcher lampen resten av Hue pærene som står på 50%. 
 

Pæren det er snakk om er en helt vanlig LED pære med åpen «glødetråd» på 8W, 630lm, så den burde være sammenlignbar med en Hue pære i lysstyrke. 
 

Jeg ser at Namron dimmeren har ganske bra anmeldelse hos Elektroimportøren, så jeg tenker at her er det noe jeg må ha gjort feil. 
 

Er det noen som har vært borti det samme, eller som vet hva dette kan skyldes?

 

Namron dimmer:

https://www.elektroimportoren.no/namron-zigbee-dimmer-400w/4512700/Product.html


 

 

Endret av SiBC
Lenke til kommentar
Del på andre sider

0 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

Ingen har svart på dette spørsmålet ennå

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.