Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Mitt HomeKit hjem


Anbefalte innlegg

Kan presentere mitt oppsett her også. Ny på forumet, har holdt på med smarthus siden midten av 2000-tallet men aldri hatt noe særlig kunnskap om hva jeg har holdt på med. Begynte i sin tid med X10 for å styre lys. Så ble det noe 433MHz før Apple sitt HomeKit kom til. 

 

Grunnen til at jeg har gått for HomeKit (med sine begrensinger) er fordi jeg vil ha det enkelt og oversiktlig, og med et fint UI uten for mye tweaking. Jeg er på tanken om å gå over til HomeAssistant i fremtiden men enn så lenge er jeg fornøyd med HomeKit.

 

Utstyret:

 

Hub'er:

Apple TV 4K.

IKEA Trådfri.

Philips Hue.

Aqara Hub.

Raspberry Pi 4+ med HOOBS (Homebridge).

 

Lys:

IKEA trådfri pærer, for det meste i spotter.

Philips Hue pærer, lightstrip og Play Bars.

MagicHome lightstrip.

 

Sensorer:

2 Aqara bevegelsessensorer.

4 Aqara dør/vindussensorer.

1 Fibaro bevegelsessensor. 

 

Smartkontakter:

IKEA Trådfri (styrer kaffetrakter og diverse lamper uten mulighet for smartpærer).

Mill Plug (til ovner).

 

Diverse:

Harmony Hub for IR-baserte apparater.

Broadlink Mini 3.

Wyze Cam (både for overvåkning og som dørklokke via plug-in til Homebridge)

Chromecast Audio for lyd.

Netatmo Home Coach (Temp, fukt og Co2 måling).

Danalock V3 HomeKit.

Tibber som strømleverandør.

 

Stemmestyring:

1 stk Google Nest Hub.

3 stk Google Home Mini.

 

Jeg har som sagt HOOBS/Homebridge og har på den måten fått f.eks Samsung TV, Mill som termostat (får også vist temperatur), volumstyring av Chromecast og Wyze Cam inn i HomeKit og kan da automatisere mer. 

 

Automatiseringene jeg kjører er for det meste tids og bevegelsesstyrte. Enkle ting som "Bevegelse i kjøkken, slå på kjøkkenlys".

 

På ønskelisten er mer sensorer fra Aqara, både bevegelse, vibrasjon, temp og lekkasje. Ikke fornøyd med Fibaro så den byttes ut.

Robocrock støvsuger.

iPad til å henge på vegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, mazekopp skrev:

...har holdt på med smarthus siden midten av 2000-tallet men aldri hatt noe særlig kunnskap om hva jeg har holdt på med. Begynte i sin tid med X10 for å styre lys.

 

Velkommen, artig lesning.

 

Kjenner meg veldig godt igjen, begynte på midten av 90-tallet og brukte en formue på 2 dimmere.

 

Aner fortsatt ikke hva jeg holder på med, men det går nå bra.

 

Denne:

 

Broadlink Mini 3.

 

Får du styrt den via internett også? Føler det er mest info på kinesisk, kjøpte den fra DX eller Alibaba.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!

 

1 time siden, Erling skrev:

Får du styrt den via internett også? Føler det er mest info på kinesisk, kjøpte den fra DX eller Alibaba.

Ja det har ikke vært noe problem. Men jeg bruker den egentlig bare til en kjølevifte akkurat nå. La den inn i Homebridge for å få eksponert viften som en vifte istedenfor en bryter.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.