Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Oppgradering av varmestyring


Anbefalte innlegg

Hei gode forum.

 

Som tittelen indikerer har jeg tenkt på å oppgradere varmestyringen i huset. Vi har vannbåren varme med 11 kurser/sløyfer. (se gjerne bilde). Til det formål tenkte jeg å høre med dette forum om hvilken hardware man kan anbefale? Samt om dette er noe man bør gjøre selv eller ikke? Jeg har tidligere selv skiftet ut både rom termostater og aktuatorer, så jeg tenker at det sikkert ikke er så vanskelig å bytte ut styringsenhet også? Hører gjerne fordeler og ulemper takk.

 

Har en HASS installasjon deployed på en RBI med Docker så integrasjonsmulighetene burde være mange.

 

 

varmestyring.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, FizCarloz skrev:

Skal der ofte byttes batteri?

Z-TEMP2 varer "lenge" på batteri, men jeg kan ikke fortelle deg hvor lenge. Batteriet tappes imidlertid fort når den ikke har kontakt med noden den skal styre har jeg oppdaget (ikke et vanlig problem, kun til test)... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, FizCarloz skrev:

Hvilke Z-wave controllere anbefalere Dere til styring av Z-water? Jeg ser at Homeseer er et alternativ, men tenkte kanskje å prøve ut et billigere alternativ? Tellstick f.eks.? Er der andre tanker?

Hvis du skal ha absolutt billigste, så se f.eks. på Home Assistant eller OpenHAB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Moskus skrev:

Hvis du skal ha absolutt billigste, så se f.eks. på Home Assistant eller OpenHAB.

Jeg har allerede Home Assistant oppe og kjøre og integrasjon med ulike lys, varmepumpe osv. Jeg tenker mer på selve Z-wave hardwaren (dongle/stick/hub) om der er noen som har erfaringer med noen av de. Trenger ikke være absolutt billigste, men det som gir best mulig integration. Fibaro Home Center er også en mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har allerede Home Assistant oppe og kjøre og integrasjon med ulike lys, varmepumpe osv. Jeg tenker mer på selve Z-wave hardwaren (dongle/stick/hub) om der er noen som har erfaringer med noen av de. Trenger ikke være absolutt billigste, men det som gir best mulig integration. Fibaro Home Center er også en mulighet.

Uzb1 får du til 3-400 hos intin, bare å dytte inn i Home Assistant
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.2.2021 den 15.05, gullfrode skrev:


Uzb1 får du til 3-400 hos intin, bare å dytte inn i Home Assistant

Med fare for å jinx'e hele mitt prosjekt, så kan jeg virkelig ikke forstå at dette gikk så lett. 😄Fikk Z-water idag, Aeotec USB (anbefalet for HASS), og i løpet av 10 min var Z-water oppe og kjøre med integrasjon og 10 releer i HASS. Hadde et par aktuatorer liggende og de er nu koblet på... Er vant til mye mer research og frustrasjon, men dette var jo lett :)  

 

Venter fortsatt på termostater så vi er ikke helt i mål endda.

Endret av FizCarloz
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
FizCarloz skrev (På 17.2.2021 den 20.38):

Med fare for å jinx'e hele mitt prosjekt, så kan jeg virkelig ikke forstå at dette gikk så lett. 😄Fikk Z-water idag, Aeotec USB (anbefalet for HASS), og i løpet av 10 min var Z-water oppe og kjøre med integrasjon og 10 releer i HASS. Hadde et par aktuatorer liggende og de er nu koblet på... Er vant til mye mer research og frustrasjon, men dette var jo lett :)  

 

Venter fortsatt på termostater så vi er ikke helt i mål endda.

Ble det bra til slutt? Ingen jinx'ing får jeg håpe 🙂 

 

Jeg vurderer samme reise - kjører HA og har massevis med temp-sensorer (i den grad man skal regulere så mye), men behøver å styre aktuatorene.

 

Har to 24V eller 220V aktuatorer? NC eller NO? Mye styr med kablingen?

 

Se mine frustrasjoner her 🙂 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du,

 

Det gikk faktisk overraskende bra. Det krever litt research men det er lett å styre. Hvert rele utgang er en entity i HA. Jeg har 24V aktuatorer fra Wirsbo/Uponor. Har da 10 stk Heat It TMP2 termostater som styrer de 10 kurser slik at du har fysisk interaksjon fra rommet i tillegg til styring gjennom HA. Har da laget generiske thermostater til å etterligne de fysiske slik man kan sync'e fysisk thermostat, generisk thermostat og styre Zwater. Fungerer perfekt med god kontrol ned til/presisering 0.5 grader. Før hadde vi de gamle analoge thermostat så dette er en utrolig bra forbedring. Spesielt med disse strømpriser vi har idag gir god mulighet for styring basert på daglige rutiner.

 

Kablingen var ikke mye styr nei. Der finnes en beskrives et sted jeg kan prøve å finne evt.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FizCarloz skrev (1 time siden):

Hei du,

 

Det gikk faktisk overraskende bra. Det krever litt research men det er lett å styre. Hvert rele utgang er en entity i HA. Jeg har 24V aktuatorer fra Wirsbo/Uponor. Har da 10 stk Heat It TMP2 termostater som styrer de 10 kurser slik at du har fysisk interaksjon fra rommet i tillegg til styring gjennom HA. Har da laget generiske thermostater til å etterligne de fysiske slik man kan sync'e fysisk thermostat, generisk thermostat og styre Zwater. Fungerer perfekt med god kontrol ned til/presisering 0.5 grader. Før hadde vi de gamle analoge thermostat så dette er en utrolig bra forbedring. Spesielt med disse strømpriser vi har idag gir god mulighet for styring basert på daglige rutiner.

 

Kablingen var ikke mye styr nei. Der finnes en beskrives et sted jeg kan prøve å finne evt.

 

Hvis du har Z-water og Z-temp2 kan du assosiere de med hverandre, så fungerer de uavhengig av Home Assistant. Standard er med kontroll ned på 0.5 grad der også, men kan justeres om ønskelig. 

Har akkurat gjort det samme (bare med Z-trm3, da jeg ikke gidder å bytte batteri og vil ha alt i samme elko ramme)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.