Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Vet noen om en IR-modul for ESP som har kablet diode?


Anbefalte innlegg

Jeg trenger en IR-diode til å styre volum og et par andre ting på anlegget i båten. Det fins en dullion IR-moduler til ESP-er og Pi-er, men jeg klarer ikke å finne en som har mulighet for en  kablet diode. Det fins jo billige IR-dioder å få tak i (jeg bruker et utall sånne i huset og på hytta, med mono minijack plugg), men dette må virkelig være en med kabel. For selve ESP-en vil jo ruste i småbiter på en uke i en halvåpen båt hvis det kommer luft til den. Så jeg skal stappe den inn i det jeg har standardisert på i båten, som er disse boksene fra Clas, kopier av gode, gamle Otterbox:

 

9663224086558.thumb.jpg.6a51f7372e9201871faa35280969a29f.jpg

 

Så borer jeg i siden, trekker ut kabelen og sauser igjen hullet med Tech-7. Så er det noen som har en god idé her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du på å lodde av en fra en av de modulene? Jeg visste ikke hvor mye de greiene tåler, men det er jo godt mulig at det går. Jeg ser at denne har lange bein, så de kan jo også klippes midt på. Det er vel ikke noe signaltap å snakke om på en IR-diode og en meter kabel?

 

https://www.ebay.co.uk/itm/Module-KY-005-Sensor-Diode-Ir-Infrared-Transmitter-Emitter-Arduino-Keyes/263940192848?hash=item3d740fba50:g:3m4AAOSwjXNbBV91

 

Edit: En helt annen sak er hvordan jeg skal få lært inn de riktige IR-kodene til greia. Hm... Dette var visst ikke helt gjennomtenkt... 😆

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det jeg mente, ja. Er det noen andre komponenter enn dioden på det kortet? Jeg spør siden kontakten har tre pinner. Hvis ikke ville jeg klippet eller loddet dioden av kortet, og forlenget beina med en ledning. På en meter kan jeg ikke tenke meg at tapet betyr noe som helst. Krympestrømpe rundt hvert bein, og en ny krympestrømpe rundt begge, det bør bli gulle godt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da bør du nok beholde alle komponentene. Men det forandrer ikke noe på prinsippet, egentlig, du kan forlenge alle tre beina på kortet med en ledning. Må ha tre ledere, da, og det blir litt mer klumpete på enden, men bør fungere like godt. 

 

Edit: Biltema har krympestrømpe i mange forskjellige dimensjoner.

 

Endret av DeVille
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da gjør jeg det sånn, takk. Og jeg har faktisk krympestrømper med lim fra biltema i alle størelsene de har på rull! 🤣Jeg holder på med full elektrisk overhaling og automatisering av båten, så da trengs det mye av den varen, og av diverse kabelsko. Og nå tror jeg kanskje også jeg fant en mulig løsning. Jeg bestiller en mottaker og en sender i samme serien, og så kobler jeg dem til en Pi istedenfor. Den har nemlig et IR-bibliotek der man kan lære koder også, så da kan jeg bruke Node-RED til å sende fra Pi-en istedenfor. Jeg har flere Pi 3B liggende som reserver og som er blitt overtatt av Pi 4 rundt i systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lekkert, lykke til. Jeg har ingenting å lære bort når det gjelder IR-koder og Node-RED (men må vel snart lære meg sistnevnte, tenker jeg). 

 

Edit: en ulempe med RPi er muligens kontaktflatene til SD-kortet i sjølufta, men det var vel derfor du skulle ha boksen.

 

Endret av DeVille
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, jeg regner med at dette skal fungere! Node-Red er veldig greit til autonome operasjoner. GUI-en i utgangspunktet er ubrukelig til annet enn programmering, og det er for mye pes å lage en selv med Dashboard-nodene, så jeg bruker Home Assistant til å lage GUI og MQTT-meldinger for å utløse ting i Node-RED. Og Pi-en skal stappes inn i en av de boksene, ja. Så det vil gå veldig greit. 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.