Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Yale Doorman L3


chrlod

Anbefalte innlegg

Hei. Monterte Yale L3 i går, la inn koder og alt fungerte fint. Så installerte jeg appen, og det fungerte også fint. Men så viser det seg at når appen er installert så fungerer ikke kodene på låsen, heller ikke masterkoden. Jeg får låst opp og låst mex appen, og kan låse me låsetasten på utsiden av døren. Men får ikke låst opp med koder. Gjenopprettet fabrikkinnstillingene via appen, la inn masterkode og vanlige koder på nytt, og låsen fungerte som normalt med opplåsing via kode. 
Så registrerte jeg låsen i appen igjen, og da slutter kodene å fungere igjen. 
Det skal vel kunne gå an å bruke app og koder om hverandre for å låse opp døren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans46 skrev (På 2021-8-15 den 10.38):

Hei. Monterte Yale L3 i går, la inn koder og alt fungerte fint. Så installerte jeg appen, og det fungerte også fint. Men så viser det seg at når appen er installert så fungerer ikke kodene på låsen, heller ikke masterkoden. Jeg får låst opp og låst mex appen, og kan låse me låsetasten på utsiden av døren. Men får ikke låst opp med koder. Gjenopprettet fabrikkinnstillingene via appen, la inn masterkode og vanlige koder på nytt, og låsen fungerte som normalt med opplåsing via kode. 
Så registrerte jeg låsen i appen igjen, og da slutter kodene å fungere igjen. 
Det skal vel kunne gå an å bruke app og koder om hverandre for å låse opp døren?

Hvis det er som tidligere Yale-låser, må alt gjøres fra appen når du har tatt appen i bruk - inkludert administrere brikker, koder osv.

 

Har et spørsmål til dere som har den: Er det mulig å koble Yale Connect Wi-Fi Bridge til andre smarte dingser via blåtann?

Basert på forrige Yale-løsning for Doorman-kontroll som hadde latterlig dårlig sikkerhet (passord i klartekst på epost!), er jeg skeptisk til sikkerheten her. At de faktisk skryter av å bruke epost og sms som 2fa er jo også tilstrekkelig til at nakkehårene reiser seg bittelitt. Jeg skulle gjerne ha brukt den med Home Assistant uten at Yale eksponerte låsen mot internett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, gert said:

Hvis det er som tidligere Yale-låser, må alt gjøres fra appen når du har tatt appen i bruk - inkludert administrere brikker, koder osv.

 

Har et spørsmål til dere som har den: Er det mulig å koble Yale Connect Wi-Fi Bridge til andre smarte dingser via blåtann?

Basert på forrige Yale-løsning for Doorman-kontroll som hadde latterlig dårlig sikkerhet (passord i klartekst på epost!), er jeg skeptisk til sikkerheten her. At de faktisk skryter av å bruke epost og sms som 2fa er jo også tilstrekkelig til at nakkehårene reiser seg bittelitt. Jeg skulle gjerne ha brukt den med Home Assistant uten at Yale eksponerte låsen mot internett.

Var ingen problemer hos meg med masterkode etter å ha installert app.

Administrering av koder har jeg i etterkant bare forsøkt via appen siden dette er en del enklere og mer elegant enn via låsen.

 

Kjenner ikke til at den kan kobles til andre smarte dingser, tviler egentlig litt på det gitt hvor firkantet Yale har vert på disse tingene.

I forhold til system tror jeg denne (og Linus) skiller seg litt fra andre Yale-låser. Yale har kjøpt opp August, og så vidt jeg har forstått er L3 og Linus første produkt som er et resultat av dette. Oppretting av konto for de nye lånene følger f.eks. August sine systemer (og August URL). Integresjon mot HA er også via August. For de nye låsene kan det nok derfor være mer relevant å søke erfaring rundt August og ikke de eldre Yale-systemene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei! 

Er det noen som vet om RFID-tags som funker med L3? Jeg ser det er V2N og L3 brikker, begge koster 250-400,- per stk og det virker veldig dyrt?!

 

Det er også lavere sikkerhet ved V2N så vidt jeg kan forstå.

 

Jeg har lest at L3 er basert på Mifare Desfire, men vet ikke om det er EV1, EV2 eller EV3. Betyr det at man kan bruke EV3 (bakoverkompatibel) på L3?

 

Jeg skulle jo gjerne hatt en brikke til alt (jobb etc) men den virket ikke på Yale.

Det som hadde vært mest praktisk var iallfall å ha en brikke jeg kan bruke både på Yale Doorman L3 og på Easee Home, men det er kanskje bare mulig å ha én brikke til hver ting?

 

Anyways - Noen alternativ til Yale L3 sin 300,- nøkkelbrikke? Den er jo omtrent umulig å få tak i uansett...

Virker bare tullete å måtte betale 10-1200,- for noen få RFID brikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om Yale Fjernkontroll virker med L3? I V2N virker den, man bruker opp den ene smartmodulen og får ikke brukt den med app eller Verisure. 
håpet er at L3 skal fungere med fjernkontroll OG med appen. 
har en eldre mor som ikke kan gå ned trappene og ikke er en smarttelefon bruker. 

https://www.yalehome.no/no/produkter/yale-doorman-classic/fjernkontroll/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. 
Kjøpte i går en Yale Doorman l3. Var forberedt på litt smårusk, ut fra det som stod i denne tråden, men håpet på det beste. Det hjalp lite…

 

Jeg møtte på problemer når jeg skal sette masterkode, det lar seg rett og slett ikke gjøre. Ingen respons etter at kode er tastet inn og jeg vrir «låseknappen» til høyre/venstre(jeg skal vri til høyre - høyrehengslet dør.

 

Har forsøkt å resette til fabrikkinnstillingene uten at det hjelper. Virker ikke som det resettes så veldig godt. 
Noen som vet hvordan man kan resette fullstendig?

 

Forsøkt å koble til telefon direkte og Yale access via app, men det lar seg ikke gjøre før låsen er konfigurert. 
 

Noen forslag?

 

Har opprettet sak hos Yale, tlf.nr. er stengt ned med svarer om at sak må registreres. 
Har også vært i dialog med Power om mulighet for å få ny lås for å teste om den jeg fikk har en feil.

De har vært i kontakt med Yale ifbm. problemet mitt(via eget tlf.nr. som forhandler) som ba meg vente på at Yale tar kontakt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

krissme skrev (8 minutter siden):

Hei. 

Hei, 

Hva mener du "ingen respons"? Hva er det som (ikke) skjer, i hvilket trinn?

 

Den skal bli helt resatt av å følge bruksanvisningen for hvordan. Den sier vel faktisk i fra med lyd at den har blitt resatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stich_it skrev (1 minutt siden):

Hei, 

Hva mener du "ingen respons"? Hva er det som (ikke) skjer, i hvilket trinn?

 

Den skal bli helt resatt av å følge bruksanvisningen for hvordan. Den sier vel faktisk i fra med lyd at den har blitt resatt. 

Etter at jeg har tastet inn ønsket masterkode på 6-10 sifre (prøvd flere varianter) skal man vri «låseknappen» på inneenheten til høyre/venstre og få en respons/bekreftelse i form av lyd og grønt lys på lampen over «låseknappen».

Hos meg skjer det absolutt ingen ting. 


Stemmer, får en «velkomstlyd» og lampen lyser grønt når reset er gjort. Så antar jo at det har gått i orden. Men hjelper ikke for mitt problem med masterkode. 
 

Kommer altså ikke videre i oppsettet og får ikke brukt låsen. 
Men har som nevnt dialog med salgssted og kommer til å be om en ny lås før de stenger for i dag, for å teste om den fungerer bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stich_it skrev (3 timer siden):

Det høres jo ut som den ikke registrerer at du vrir, dvs den er defekt. 

 

Etter å ha brukt en del tid hos Power, for å forklare problemet og hva jeg har gjort av feilsøking for å underbygge begrunnelsen min om at det er feil på produktet, fikk jeg til slutt med meg et nytt produkt hjem for å teste.

Fungerte som det skulle umiddelbart. Var altså, som antatt, en feil som gjorde at vridning på «låseknappen» ikke fungerte/ikke ble registrert.

 

Power får tilbake den defekte i morgen. 
Men kundeservice blir det jo dessverre ikke så god tilbakemelding på, hverken til Power eller Yale(komplett fraværende når det virkelig trengs).

Å installere og benytte dette produktet står man ganske alene tilbake om når det ikke fungerer som tiltenkt.

Kanskje saken er en annen om man kjøper fra og får montert av fagfolk.

Men har inntrykk av at mange privatpersoner står for dette selv, da bør supportapparatet være bedre. 

 

Så blir det å få ferdig resten av konfigurasjon og håpe på at det går bra.

Samt se på mulighet for integrasjon mot ulike andre systemer i bruk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mats skrev (49 minutter siden):

Noen som vet hva forskjellen på L3 Home og L3 Family? Skiller 400 i pris..

Family har bla. med 3 stk. rfid-brikker. Home og Flex har bare 1 rfid-brikke. 
Flex(mer fleksibel installasjon for flere ulike dørtyper) har i tillegg 2 stk. medfølgende sluttstykker(ulik dybde/bredde ifht. dørkarm, 1487-1 og 1487-2), mot 1 stk. 1487-1 på Home og Family. 

Se under for mer detaljert:

https://www.yalehome.no/no/produkter/yale-doorman-l3-smartlas/yale-doorman-l3-smartlas/

 

Varianter av Yale Doorman L3

Yale Doorman L3 Home inneholder følgende:
- 1 stykk Doorman L3 smartlås
- 1 stykk Doorman L3 låskasse
- 1 stykk Yale Connect Wi-Fi Bridge
- 1 stykk 1487-2 sluttstykke
- 1 stykk Borrbeskyttelse
- 1 stykk Nøkkelbrikke
- 1 stykk Utbyggingsplate 1mm
- 1 stykk monteringstilbehør (skruer og vriderpinner)
- 4 stykk AA-batterier
- Brukerveiledning

Yale Doorman L3 Family inneholder følgende:
- 1 stykk Doorman L3 smartlås
- 1 stykk Doorman L3 låskasse
- 1 stykk Yale Connect Wi-Fi Bridge
- 1 stykk 1487-2 sluttstykke
- 1 stykk Borrbeskyttelse
- 1 stykk Dekkskilt for inn- og utside
- 3 stykk Nøkkelbrikke
- 1 stykk Utbyggingsplate 1mm
- 1 stykk Utbyggingsplate 2mm
- 1 stykk monteringstilbehør (skruer og vriderpinner)
- 4 stykk AA-batterier
- Brukerveiledning

Yale Doorman L3 Flex inneholder følgende:
- 1 stykk Doorman L3 smartlås
- 1 stykk Doorman L3 låskasse
- 1 stykk Yale Connect Wi-Fi Bridge
- 1 stykk 1487-2 sluttstykke
- 1 stykk 1487-1 sluttstykke
- 1 stykk Borrbeskyttelse
- 1 stykk Dekkskilt for inn- og utside
- 1 stykk Nøkkelbrikke
- 1 stykk Utbyggingsplate 1mm
- 1 stykk Utbyggingsplate 2mm
- 1 stykk monteringstilbehør (skruer og vriderpinner)
- 4 stykk AA-batterier
- Brukerveiledning

Endret av krissme
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Megaoctane skrev (18 minutter siden):

Kan man bruke både nøkkelbrikker OG app, eller app OG koder?

 

Hvis masterkode er 8 siffer, må alle brukerkodene være 8 siffer?

 

hvor mange i huset kan ha tilgang til låsen via app?

Forstår det som at alt skal kunne brukes om hverandre, forutsatt at man setter opp med app selvfølgelig, men jeg har ikke kommet i gang med oppsett av det enda. 
 

Fra FAQ hos Yale ifht. antall:

Du kan ha 30 nøkkelbrikker og 30 brukerkoder.

Noen integrasjoner bruker en minneplassering for integrasjonen. Du kan da ha 29 koder i denne låsen.

Finner ikke noe om antall bruker med app.

 

I oppsettsvideoer sies det at antall siffer i masterkode legger føringen for antall siffer i adgangskoder, så ja, hvis du har 8 sifre må nok kodene også ha det. Har ikke testet noe annet selv. 

Forsåvidt litt tungvint.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Megaoctane skrev (På 4.9.2021 den 12.00):

Tusen takk👍

PS! Klarer ikke å finne informasjonen - men kan flere familiemedlemmer ha Yale access app og tilgang til døra?


Flere brukere/familiemedlemmer(også Airbnb/leietager) skal kunne benytte Yale Access app. 
Finner ikke tilbake til det jeg leste for noen timer siden, men det stod noe om at man setter opp enheter og brukere med en «eier», mens resten har vanlig bruker. «Eier» er den brukeren man første gang gjør oppsett med og som man har registeret hos Yale.

Endret av krissme
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplever problemer ved kobling mellom lås og Yale Access app. 
Får fint aktivert Bluetooth på låsen og Access app på iPhone 12mini kobler greit til. Når den går videre på oppsett kommer plutselig meldingen «Kunne ikke registrere låsen din» og der stopper det. 
 

Forsøkt flere resettinger av låsen, startet app på nytt, slått telefon av/på, prøvd med telefon koblet til både wifi og 4G. 
 

Mon tro om det har sammenheng med at jeg fikk ny lås og kun byttet innedelen… I så fall typisk, siden jeg leverte tilbake den i går. Får evt. spørre om å få den med hjem igjen og bytte utedelen også. 
 

Venter fortatt på support hos Yale etter registret sak for opprinnelig feil for to døgn siden.

Power var i kontakt med de samme dag og fikk beskjed at de skulle kontakte meg direkte ila. kort tid. Kort tid er nok veldig relativt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supporten til Yale er Bob Bob...

 

Fikk hentet en svart L3 i går. Koblet ifra V2N, og satte opp den nye. Den oppdaterte programvare et par ganger og nå får jeg kontakt med den gjennom app over internet.

 

Eneste jeg sliter med er nødåpning. Hvis jeg ikke kappet "vrider lås stanga", så gikk ikke baksiden flush med døra. Når jeg kappet den, så virker ikke nødåpning fra innsiden. Ifølge bruksanvisningen har jeg kappet for mye(?!)

Men jeg kappet bare en rute. Så damned If i do, damned If i dont....

noen tips?

 

Takk for all hjelp hittil folkens🤝
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

krissme skrev (På 4.9.2021 den 10.20):

Family har bla. med 3 stk. rfid-brikker. Home og Flex har bare 1 rfid-brikke. 
Flex(mer fleksibel installasjon for flere ulike dørtyper) har i tillegg 2 stk. medfølgende sluttstykker(ulik dybde/bredde ifht. dørkarm, 1487-1 og 1487-2), mot 1 stk. 1487-1 på Home og Family. 

Se under for mer detaljert:

https://www.yalehome.no/no/produkter/yale-doorman-l3-smartlas/yale-doorman-l3-smartlas/

 

Varianter av Yale Doorman L3

Yale Doorman L3 Home inneholder følgende:
- 1 stykk Doorman L3 smartlås
- 1 stykk Doorman L3 låskasse
- 1 stykk Yale Connect Wi-Fi Bridge
- 1 stykk 1487-2 sluttstykke
- 1 stykk Borrbeskyttelse
- 1 stykk Nøkkelbrikke
- 1 stykk Utbyggingsplate 1mm
- 1 stykk monteringstilbehør (skruer og vriderpinner)
- 4 stykk AA-batterier
- Brukerveiledning

Yale Doorman L3 Family inneholder følgende:
- 1 stykk Doorman L3 smartlås
- 1 stykk Doorman L3 låskasse
- 1 stykk Yale Connect Wi-Fi Bridge
- 1 stykk 1487-2 sluttstykke
- 1 stykk Borrbeskyttelse
- 1 stykk Dekkskilt for inn- og utside
- 3 stykk Nøkkelbrikke
- 1 stykk Utbyggingsplate 1mm
- 1 stykk Utbyggingsplate 2mm
- 1 stykk monteringstilbehør (skruer og vriderpinner)
- 4 stykk AA-batterier
- Brukerveiledning

Yale Doorman L3 Flex inneholder følgende:
- 1 stykk Doorman L3 smartlås
- 1 stykk Doorman L3 låskasse
- 1 stykk Yale Connect Wi-Fi Bridge
- 1 stykk 1487-2 sluttstykke
- 1 stykk 1487-1 sluttstykke
- 1 stykk Borrbeskyttelse
- 1 stykk Dekkskilt for inn- og utside
- 1 stykk Nøkkelbrikke
- 1 stykk Utbyggingsplate 1mm
- 1 stykk Utbyggingsplate 2mm
- 1 stykk monteringstilbehør (skruer og vriderpinner)
- 4 stykk AA-batterier
- Brukerveiledning

Takk for svar 👍🏼👍🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder nøkkelbrikker har jeg funnet ut at det ikke er mulig med annet enn Yale sine, og da helst L3 brikkene. Litt dårlig, da de koster 250+ per stk. Men de er sikret, det går ikke an å skrive til de etc.

 

Jeg kjøpte Flex på Power-tilbud, ca 4500,-. Men jeg er usikker på om det var verdt det. Mye ekstra hardware, men fikk ikke bruk for noe av det.

 

Opplever ellers at døren ikke alltid vil låses opp. "Opplåsing feilet" eller noe sånt. Samme med låsing. Må dytte døren inn mot pakningene. Jeg har justert inn så langt det går i karmen, men det fungerer fortsatt ikke helst som det skal. 

Nå skal det sies at dør er helt ny, og pakningene ganske faste. Jeg skal se om jeg klarer å presse ut litt mer, så døren ikke må trykkes inn for å låse.

 

Hengslene må ellers kanskje justeres et par millimeter også, for at låsetappen skal trykkes ekstra langt inn. Nå virker det som den bare går inn en hårfin millimeter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

krissme skrev (20 timer siden):

Opplever problemer ved kobling mellom lås og Yale Access app. 
Får fint aktivert Bluetooth på låsen og Access app på iPhone 12mini kobler greit til. Når den går videre på oppsett kommer plutselig meldingen «Kunne ikke registrere låsen din» og der stopper det. 
 

Forsøkt flere resettinger av låsen, startet app på nytt, slått telefon av/på, prøvd med telefon koblet til både wifi og 4G. 
 

Mon tro om det har sammenheng med at jeg fikk ny lås og kun byttet innedelen… I så fall typisk, siden jeg leverte tilbake den i går. Får evt. spørre om å få den med hjem igjen og bytte utedelen også. 
 

Venter fortatt på support hos Yale etter registret sak for opprinnelig feil for to døgn siden.

Power var i kontakt med de samme dag og fikk beskjed at de skulle kontakte meg direkte ila. kort tid. Kort tid er nok veldig relativt.

Var selvfølgelig nødvendig å bytte utedelen også. Notat til meg selv om å gjøre ting skikkelig.
Står samme serienummer på inne- og utedel, la ikke merke til det ved første montering. 

Etter dette gikk oppsettet som det skulle, lås og wifi bridge koblet til.

 

Takker for andre medlemmers tålmodighet og bidrag 😅🙌🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DIYglenn skrev (2 timer siden):

Når det gjelder nøkkelbrikker har jeg funnet ut at det ikke er mulig med annet enn Yale sine, og da helst L3 brikkene. Litt dårlig, da de koster 250+ per stk. Men de er sikret, det går ikke an å skrive til de etc.

 

Jeg kjøpte Flex på Power-tilbud, ca 4500,-. Men jeg er usikker på om det var verdt det. Mye ekstra hardware, men fikk ikke bruk for noe av det.

 

Opplever ellers at døren ikke alltid vil låses opp. "Opplåsing feilet" eller noe sånt. Samme med låsing. Må dytte døren inn mot pakningene. Jeg har justert inn så langt det går i karmen, men det fungerer fortsatt ikke helst som det skal. 

Nå skal det sies at dør er helt ny, og pakningene ganske faste. Jeg skal se om jeg klarer å presse ut litt mer, så døren ikke må trykkes inn for å låse.

 

Hengslene må ellers kanskje justeres et par millimeter også, for at låsetappen skal trykkes ekstra langt inn. Nå virker det som den bare går inn en hårfin millimeter. 

Måtte du inn i Access-app og velge «Aktiver bruk av eldre nøkkelbrikker» for å kunne bruke andre enn L3-brikker?

 

Til den prisen vil jeg si det er verdt det, selv om du ikke har bruk for de ekstra metalldelene. Betalte 5799,- selv.

Det man helst skulle hatt med mer av er i så fall nøkkelbrikker, som nevnt tidligere er de noe kostbare.

 

Jeg byttet ikke sluttstykke på min dør, den originale(Assa Abloy 1489-11) passet, det midterste hullet(til hakereilen) er bredere enn på sluttstykkene som fulgte med låsen. Tenkte det ikke gjorde noe om hakereilen fikk litt ekstra plass og slingringsmonn.

Det pga. at jeg slet med at hakereilen på original låsekasse «hang» fast og måtte presse/trekke døren innover for å presse på tettelist/pakning for at hakereilen skulle slippe. Sliter ikke med det nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

krissme skrev (22 timer siden):


Flere brukere/familiemedlemmer(også Airbnb/leietager) skal kunne benytte Yale Access app. 
Finner ikke tilbake til det jeg leste for noen timer siden, men det stod noe om at man setter opp enheter og brukere med en «eier», mens resten har vanlig bruker. «Eier» er den brukeren man første gang gjør oppsett med og som man har registeret hos Yale.

Flere brukere kan ha tilgang via Yale Access app, her kan man velge flere nivåer:

- App-tilgang

- Kun adgangskode

- Kun nøkkelbrikke

Hvilken som velges her styrer hvor mange av alternativene man kan benytte.

Velger man adgangskode eller nøkkelbrikke er brukeren låst til en av disse.
Dersom man velger App-tilgang kan brukeren tillegg benytte kode og nøkkelbrikke. 

 

App-tilgang kan i tillegg styres til at brukeren får tilgang som Eier, Gjest eller Ingen.

- Eier gir alle rettigheter; låse/låse opp, auto-opplåsing, invitere/fjerne gjester og eiere, styre alle låsinnstillinger, vise aktivitetsstrøm, vise gjesteliste.

- Gjest gir rettighet til å låse/låse opp via Yale Access app.

- Ingen gir ingen rettigheter, kun bruker.

 

Man kan også velge om app-bruker skal ha tilgang

- Alltid

- Gjentakende(begrense til en/flere fast(e) dag(er)/tidspunkt)

- Midlertidig(en gitt dag/tidspunkt)

A1CB13A7-9959-42DE-BEA1-BABD799364B2.png

D2A1E5EA-6E85-4DED-81F6-894DF58C3B8F.png

Endret av krissme
Dobbelt med tekst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DIYglenn skrev (På 6.9.2021 den 10.46):

Når det gjelder nøkkelbrikker har jeg funnet ut at det ikke er mulig med annet enn Yale sine, og da helst L3 brikkene. Litt dårlig, da de koster 250+ per stk. Men de er sikret, det går ikke an å skrive til de etc.

 

Jeg kjøpte Flex på Power-tilbud, ca 4500,-. Men jeg er usikker på om det var verdt det. Mye ekstra hardware, men fikk ikke bruk for noe av det.

 

Opplever ellers at døren ikke alltid vil låses opp. "Opplåsing feilet" eller noe sånt. Samme med låsing. Må dytte døren inn mot pakningene. Jeg har justert inn så langt det går i karmen, men det fungerer fortsatt ikke helst som det skal. 

Nå skal det sies at dør er helt ny, og pakningene ganske faste. Jeg skal se om jeg klarer å presse ut litt mer, så døren ikke må trykkes inn for å låse.

 

Hengslene må ellers kanskje justeres et par millimeter også, for at låsetappen skal trykkes ekstra langt inn. Nå virker det som den bare går inn en hårfin millimeter. 


Du har justert og montert riktig sluttstykke? Du kan justere sluttstykket for å få låsen til å gå i lås tidligere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.