Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Yale Doorman L3


chrlod

Anbefalte innlegg

Starter en ny tråd for diskusjon rundt Yales's nye Doorman L3.

Link til produsent

 

Låsen har en høyere utsalgspris enn V2N, men inkluderer Yale Connect smart bridge. Denne plugges i en stikkontakt nær låsen. Den kommuniserer med låsen via BLE og kobles til WiFi.

Den er vesentlig smalere enn V2N og passer nå dobbeldører. I tillegg er det nå vesentlig mer metall og mindre plast.

 

Låsen fra Yale virker mer sofistikert enn enkelte konkurrerende produkter. Låsen fra Yale er helt mekanisk, men med elektrisk trigging (solenoid?). Dvs. det er kun et en elektrisk aktuering som avgjør om låsen skal mekansik åpne sammen med at dørhåndtaket trekkes ned. Tilsvarende spretter låsesylinderen mekanisk ut ved lukking av døren og en enkel elektrisk aktuering velger om låsesylinderen skal kunne trekkes tilbake med dørhåndtaket eller ikke.

Dette er et vesentlig enklere prinsipp enn motorisert låsesylinder som andre produsenter benytter seg av. Mindre motoriserte deler har generelt sett høyere grad av pålitelighet. Den mekansike låsingen gjenspeiles også i batterilevetiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, chrlod skrev:

Dvs. det er kun et en elektrisk aktuering som avgjør om låsen skal mekansik åpne sammen med at dørhåndtaket trekkes ned

Andre produsenter benytter seg også av dette prinsippet.

Har du noen relasjon til Yale? Jeg spør siden du vet så mye om et produkt som er helt nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått og montert min Yale L3.

Monteringen var veldig enkel. Jeg har tidligere hatt både Danalock og ID Lock, men må si at Yale er hakket enklere å montere. Når man setter skruene fra innsiden og inn til utendørsenheten treffer skruene enkelt i hullene sine. Heller ingen ledninger som skal legges i ytterkant av skruene.

 

Låsen fungerer topp, men minus for at det er dårlig med justeringsmuligheter i det medfølgende sluttstykket.

 

Jeg har derimot problemer med BLE kommunikasjon med låsen. Får lagt låsen til Yale Access appen, den kjører en oppdatering, men så får jeg ikke kontakt med den lenger - hverken fra mobilen eller via Yale Connect. Får kun delvis kontakt om jeg aktiverer Bluetooth manuelt på låsen (masterkode + menyvalg 0).

Jeg leser en kundeanmeldelse på elkjop.no hvor en opplever liknende utfordringer. Andre som har opplevd dette, eller fått det til å fungere?

Endret av chrlod
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutes ago, stigvi said:

Andre produsenter benytter seg også av dette prinsippet.

Har du noen relasjon til Yale? Jeg spør siden du vet så mye om et produkt som er helt nytt.

Det er godt mulig andre også benytter samme prinsipp. Eldre modeller fra Yale har vel også benyttet samme prinsipp. Fra et ingeniør ståsted virker dette å være den klart beste måten å operere en lås med tanke på pålitelighet. Jeg har kun erfaring med Danalock og ID Lock som begge er motordrevne. Jeg arbeider som spesialist innenfor pålitelighet, så det er grunnen til at jeg valgte å trekke frem denne erfaringen.

 

Jeg har ingen relasjon til Yale eller andre smarthus produsenter. Kun bruker av dette.

Har kjøpt låsen min på Elkjøp og fikk den levert forrige uke. Har brukt andre smartlåser i flere år, og det er sammenliknet med disse jeg deler erfaringer. Pga. utfordringer med de andre produktene jeg har hatt gikk jeg nå over til Yale. Erfaringen min så langt tilsier at Yale er mer solide på de vesentlige tingene (bygge en pålitelig lås), men at det er utfordringer på den smarte siden. Forventer derimot at dette blir fikset når produktet har vert litt lengre på markedet

Med litt mekanisk erfaring kan man si mye om hvordan en lås opererer ved å kjenne og lytte til den. Dette virker grunnleggende solid - men jeg har blitt skuffet før... Det kan jo også dukke opp flere elektriske utfordringer selv om låsen er mekansik solid. Jeg har alerede støtt på noen kommunikasjonsnmessige utfordringer med den

Endret av chrlod
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, chrlod skrev:

Det er godt mulig andre også benytter samme prinsipp. Eldre modeller fra Yale har vel også benyttet samme prinsipp. Fra et ingeniør ståsted virker dette å være den klart beste måten å operere en lås med tanke på pålitelighet. Jeg har kun erfaring med Danalock og ID Lock som begge er motordrevne. Jeg arbeider som spesialist innenfor pålitelighet, så det er grunnen til at jeg valgte å trekke frem denne erfaringen.

 

Jeg har ingen relasjon til Yale eller andre smarthus produsenter. Kun bruker av dette.

Har kjøpt låsen min på Elkjøp og fikk den levert forrige uke. Har brukt andre smartlåser i flere år, og det er sammenliknet med disse jeg deler erfaringer. Pga. utfordringer med de andre produktene jeg har hatt gikk jeg nå over til Yale. Erfaringen min så langt tilsier at Yale er mer solide på de vesentlige tingene (bygge en pålitelig lås), men at det er utfordringer på den smarte siden. Forventer derimot at dette blir fikset når produktet har vert litt lengre på markedet

Med litt mekanisk erfaring kan man si mye om hvordan en lås opererer ved å kjenne og lytte til den. Dette virker grunnleggende solid - men jeg har blitt skuffet før... Det kan jo også dukke opp flere elektriske utfordringer selv om låsen er mekansik solid. Jeg har alerede støtt på noen kommunikasjonsnmessige utfordringer med den

Jeg setter veldig stor pris på tilbakemeldinger 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg har gått fra ID Lock 150 som min forrige lås til Yale L3 kan jeg også dele erfaringen at Yale utendørsenheten desverre IKKE dekker over det ekstra hullet man må bore i dørbladet for å monte ID Lock 150. Den innvendige enheten dekker hullet på innsiden.

Kan være greit å være obs på for andre som vurderer samme overgang.

Blir derfor en liten ekstrajobb. Jeg har fylt hullet med byggskum, og planlegger å sparkle og male døren når været tillater det.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig interessert i om noen har fått Yale L3 til å fungere via appen (Yale Access) og opp mot den medførgende Yale Connect bridgen?

 

Utrolig dårlig dokumentasjon på dette. Virker jo rimelig selvforklarende når man følger instruksjonene i appen, men av erfaring vet jeg at rekkefølgen på enkelte steg og evt. instillinger kan spille en rolle uten at dette er tydelig forklart. Har prøvd kombinasjoner av måter å koble opp som jeg har kommet på, så veldig interessert i stegene de som har fått dette til å fungere har fulgt.

Evt. andre som sliter med samme oppkobling mot telefon/bridge?

 

Ikke noe særlig hjelp å få (til nå) fra Yale support heller. Virker ikke som de er veldig kjent med problemstillingen, på tross av at jeg vet om minst en annen som har hatt liknende problemer. Utrolig treg respons fra Yale support, 3 virkedager responstid også kommer de med en helt kort grunnleggende feilsøking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg endelig fått den til å fungere!

 

Viste seg at fabrikkinstilling via Yale Access Appen kun fjernet den fra appen, og ikke gjenopprettet fabrikkinstillinger på selve låsen. Fabrikkinstillinger via appen skulle nok egentlig gjort begge deler, så det var nok et resultat av den problematiske/delvise kommunikasjonen mellom lås og app som jeg fikk første gangen.

Jeg hadde aner om dette da masterkode ikke ble nullstilt ved resetting via app.

 

Uansett, gjenopprettet fabrikkinstillinger ved å:

1. Åpne døren

2. Ta ut et av batteriene

3. Holde inne den lille reset knappen under batteridekselet med en nål mens batteriet ble satt tilbake.

 

Fulgte så stegene via appen (nøyaktig som tidligere).

Usikker på om det har noen betydning, men ventet til appen var startet å søke etter enheter før jeg aktiverte bluetooth på låsen (masterkode + menyvalg 0)

Lot døren stå åpen hele tiden. Den fant låsen, og lastet ned oppdateringer. Her er det viktig med tålmodighet, ut fra appen ser det ut som den henger leeeenge på 100%. Mistenker at denne progressbaren kun gjelder nedlasting av firmware, og at det er installasjon som foregår når den "henger" på 100%. Låsen blinker da vekselvis rødt/grønt på innsiden og på utsiden blikner den stigende 111-222-333 osv. Antar at dette indikerer 10-20-30% osv. progresjon. Når den oppdateringen var ferdig startet straks enda en oppdatering. Ventet på at den fullførte, hele tiden med døren åpen (for sikkerhetsskyld).

 

Nå fungerer alt topp. Får  status påom døren er åpen/lukket og låsestatus. Herlig å kunne administrere låsen (brukerkoder, lydnivå, osv) fra app og slippe å gjøre dette via det numeriske tastaturet på låsen.

Nå starter endelig den kjekke delen med å se om jeg får kontakt med Yale Connect bridgen via Home Assistamt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, chrlod skrev:

Nå starter endelig den kjekke delen med å se om jeg får kontakt med Yale Connect bridgen via Home Assistamt.

Som avhenger om jeg kjøper en slik sak så du har en viktig oppgave foran deg 😄

  • Haha 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutes ago, stigvi said:

Som avhenger om jeg kjøper en slik sak så du har en viktig oppgave foran deg 😄

Det var jammen meg enkelt :)

Fikk for litt siden med meg at Yale har kjøpt opp August. Har også lagt merke til at August nevnes flere steder i Yale appen. F.eks når man administrerer Yale kontoen tas man til en August URL.

Det finnes en August integrasjon i Home Assistant. Testet derfor via denne med å taste inn samme telefonnummer og passord som Yale kontoen ble laget med. Fikk da en tofaktor autentisering, og ganske raskt kom det en SMS. Kan nå operere låsen (låse opp/igjen) via HA og se status på om døren er åpen/lukket :) Batteristatus vises også. Operering er så godt som uten forsinkelse. Helt tilsvarende ID Lock via z-wave.

Får se om jeg finner noe mere gøy etter hvert...

  • Like 4
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Frankis78 said:

Vet dere om Yale connect bridge erstatter Yale Home Hub, eller Yale connect bridge kun er for låsen, mens Yale Home hub er for lås + andre Yale produkter?

Det ser desverre ut som Connect bridgen kun er en BLE til WiFi bro for låsene L3 og Linus, men her er jeg jammen ikke sikker. For øvrige produkter ville jeg nok personlig basert meg på en annen plattform enn Yale sin.

 

4 timer siden, stigvi skrev:

I flg dette eksempelet, August - Home Assistant (home-assistant.io) , så skal du få info om hvem som låser opp

Interessant. Skal se om jeg finner utav det. Får hvert fall denne informasjonen i Yale appen. Kan jo være interessant å kjøre forskjellige scener basert på hvem som låser opp.

Jeg ser også at den skiller på om låsen ble låst fra innsiden, automatisk (timer), eller fra utvendig tastatur. Det er jo kjempenyttig for automatisering. Med slik info kan jeg kjøre veldig mye mer spesifiserte/treffsikre scener.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.2.2021 den 14.53, chrlod skrev:

Det var jammen meg enkelt :)

Fikk for litt siden med meg at Yale har kjøpt opp August. Har også lagt merke til at August nevnes flere steder i Yale appen. F.eks når man administrerer Yale kontoen tas man til en August URL.

Det finnes en August integrasjon i Home Assistant. Testet derfor via denne med å taste inn samme telefonnummer og passord som Yale kontoen ble laget med. Fikk da en tofaktor autentisering, og ganske raskt kom det en SMS. Kan nå operere låsen (låse opp/igjen) via HA og se status på om døren er åpen/lukket :) Batteristatus vises også. Operering er så godt som uten forsinkelse. Helt tilsvarende ID Lock via z-wave.

Får se om jeg finner noe mere gøy etter hvert...

 

Jeg testet også det nå, men fikk kun opp invalid authentication...(La den til via HA sin Integrasjons UI)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutes ago, xses said:

 

Jeg testet også det nå, men fikk kun opp invalid authentication...(La den til via HA sin Integrasjons UI)

Akuratt den biten gikk helt problemfritt hos meg. La den også til via HA Integrasjons UI. 
 

Et tips:

I Yale Access appen, klikk på menyen oppe til høyre, velg "vis profil", og "administrer mine opplysninger". Sjekk at telefonnummer er registrert med riktig landkode og verifisert. 

Husk også riktig landkode når du logger inn via HA August Integrasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akuratt den biten gikk helt problemfritt hos meg. La den også til via HA Integrasjons UI. 
 
Et tips:
I Yale Access appen, klikk på menyen oppe til høyre, velg "vis profil", og "administrer mine opplysninger". Sjekk at telefonnummer er registrert med riktig landkode og verifisert. 
Husk også riktig landkode når du logger inn via HA August Integrasjon. 
... Ahh. Bruke Yale smarthome appen.. Trudde kanskje jeg kunne lure inn Doorman V2N inn jeg nå..
Lastet ned access appen og lagde konto....dog ikke fått inn låsen der...

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutes ago, xses said:

... Ahh. Bruke Yale smarthome appen.. Trudde kanskje jeg kunne lure inn Doorman V2N inn jeg nå..
Lastet ned access appen og lagde konto....dog ikke fått inn låsen der...

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
 

Det tror jeg nok desverre ikke fungerer (enda). Det ser derimot ut som den kommer en Yale Access Module til eldre versjoner av Doorman, men da er det jo enda en dings man må kjøpe... 

https://www.yalehome.com/en/solutions/yale-access/yale-access-module/

 

Man må nok på de nyere Yale plattformene som bruker August software for å få August Integration. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg nok desverre ikke fungerer (enda). Det ser derimot ut som den kommer en Yale Access Module til eldre versjoner av Doorman, men da er det jo enda en dings man må kjøpe... 
https://www.yalehome.com/en/solutions/yale-access/yale-access-module/
 
Man må nok på de nyere Yale plattformene som bruker August software for å få August Integration. 
Så da kan jeg sikkert kitte yale smart hub'n som jeg kjøpte for 10mnd siden i veggen, siden den aldri vil fungere mot HA.....

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei,

vurderer å kjøpe en smartlås til huset der jeg har Home Assistant i dag. Har RPi, Aeotec og Conbee med Zigbee og Z wave, og har vurdert ID lock 150 og Yale Doorman L3. 

 

Er det riktig at de fleste her anbefaler Yale foran ID lock? Men da må man via WiFi og internet løsningen til Yale? Eller kan man også koble til lokalt via wifi?

 

Hvorfor er Yale bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Jarlesb said:

Hei,

vurderer å kjøpe en smartlås til huset der jeg har Home Assistant i dag. Har RPi, Aeotec og Conbee med Zigbee og Z wave, og har vurdert ID lock 150 og Yale Doorman L3. 

 

Er det riktig at de fleste her anbefaler Yale foran ID lock? Men da må man via WiFi og internet løsningen til Yale? Eller kan man også koble til lokalt via wifi?

 

Hvorfor er Yale bedre?

Hvilken som er best kommer vel an på hvilke parametre en vektlegger. 

Den kanskje eneste fordelen jeg ser med ID Lock er at den kan kobles opp med z-wave og dermed kjøres 100% lokalt. 

 

Som lås vil jeg påstå at Yale har et bedre teknisk design. Sannsynligvis færre komponenter som er utsatt for slitasje og kan gå i stykker. De har en veldig enkel styring for om låsen er låst/ulåst og bygger videre på mekaniske prinsipper som Assa Abloy/Trioving har lang erfaring med. Som kjent er det enkle ofte det beste. 

 

ID Lock på sin side opererer med motorisert vider. Denne lager vesentlig mer lyd når den opereres. Når låsene fungerer som de skal har de antakelig omtrent like lang batterilevetid. ID Lock benytter da 8 stk AA batterier, mens Yale klarer samme batterilevetid på 4 AA batterier siden den ikke må drive en motor. 

ID Lock har vel heller ikke fulgt batteristandarden 100%, og støtter ikke oppladbare batterier. Dette kan muligens by på problemer i fremtiden når Alkaliske batterier skal fases ut. Her har jeg ikke all info, så sikkert noen som kan mer om dette. 

 

ID Lock via Z-wave gir deg informasjon om døren er låst eller ulåst og batteristatus (som er så som så til å stole på)

 

Via Yale Connect kan en få informasjon om døren er åpen/lukket, låst/ulåst, en batteristatus som virker fornuftig i tillegg til informasjon om hvordan døren ble låst/ulåst (via kodepanel, vider, automatisk osv.) og av hvem den ble låst/ulåst. 

Med andre ord vesentlig mer informasjon som kan være nyttig for automatisering. 

Ulempen er at en er avhengig av Yale Connect/August cloud service, og ikke har alt lokalt. Når det er sagt har jeg i løpet av den omtrent 1 mnd. jeg har hatt låsen ikke opplevd noe nedetid eller utfordringer med dette. 

 

For min del angrer jeg ikke et sekund på å ha gått fra ID Lock 150 til Yale L3

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, chrlod skrev:

Hvilken som er best kommer vel an på hvilke parametre en vektlegger. 

Den kanskje eneste fordelen jeg ser med ID Lock er at den kan kobles opp med z-wave og dermed kjøres 100% lokalt. 

 

Som lås vil jeg påstå at Yale har et bedre teknisk design. Sannsynligvis færre komponenter som er utsatt for slitasje og kan gå i stykker. De har en veldig enkel styring for om låsen er låst/ulåst og bygger videre på mekaniske prinsipper som Assa Abloy/Trioving har lang erfaring med. Som kjent er det enkle ofte det beste. 

 

ID Lock på sin side opererer med motorisert vider. Denne lager vesentlig mer lyd når den opereres. Når låsene fungerer som de skal har de antakelig omtrent like lang batterilevetid. ID Lock benytter da 8 stk AA batterier, mens Yale klarer samme batterilevetid på 4 AA batterier siden den ikke må drive en motor. 

ID Lock har vel heller ikke fulgt batteristandarden 100%, og støtter ikke oppladbare batterier. Dette kan muligens by på problemer i fremtiden når Alkaliske batterier skal fases ut. Her har jeg ikke all info, så sikkert noen som kan mer om dette. 

 

ID Lock via Z-wave gir deg informasjon om døren er låst eller ulåst og batteristatus (som er så som så til å stole på)

 

Via Yale Connect kan en få informasjon om døren er åpen/lukket, låst/ulåst, en batteristatus som virker fornuftig i tillegg til informasjon om hvordan døren ble låst/ulåst (via kodepanel, vider, automatisk osv.) og av hvem den ble låst/ulåst. 

Med andre ord vesentlig mer informasjon som kan være nyttig for automatisering. 

Ulempen er at en er avhengig av Yale Connect/August cloud service, og ikke har alt lokalt. Når det er sagt har jeg i løpet av den omtrent 1 mnd. jeg har hatt låsen ikke opplevd noe nedetid eller utfordringer med dette. 

 

For min del angrer jeg ikke et sekund på å ha gått fra ID Lock 150 til Yale L3

 

Takk for raskt og bra svar! Skulle da gjerne hatt Yale med Z Wave eller Zigbee mulighet :)  Men blir vel kanskje Yale uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Moskus skrev:

@chrlod har tydeligvis andre erfaringer enn jeg.

 

Jeg digger IDlock 150ene våre. Har hatt mindre problemer med dem enn naboen har hatt med Yale Doorman, og han har ikke prøvd å koble den til smarthus engang.

Jeg har hatt 0 problem med Yale og har hatt det i 4,5 år nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tukun skrev:

Jeg har hatt 0 problem med Yale og har hatt det i 4,5 år nå.

Som sagt: Ulike erfaringer med ulike dører og ulike situasjoner.

Mitt ankepunkt mot Doorman er at man har for lite kontroll på den og at man må ha en egen hub. Kan de ikke bare gi oss Z-wave (eller en åpen Zigbee) som andre gode produsenter?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.