Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Halvautomatisk røykeri


Rogerbl

Spørsmål

Har installert styring av røykgenerator og varmeelement i mitt Norman røykehus.
Har ei konfigfil hvor paramentrene røyketid og temperatur setpoint lagres.
Python programmet som styrer det hele kan kjøres på hvilket som helst OS med Python 3.8 installert.
Jeg tenker å ha det i PM2(Program manager 2), som forenkler kjøringen i bakgrunnen.
Programmet ligger og venter på en Mqtt kommando. Straks den kommer slås varmeelementet og røykgeneratoren seg på, eventuelt kan man kun slå på varmeelementet. I sistnevnte tilfelle kan det være at man bruker en annen røykgenerator, som Smokai som bruker spon. Den røykgeneratoren som fulgte med mitt Norman røykehus benytter treklosser som man kan lage selv av bjørk, older, or, bøk, einer e.l. Man kan også tenke seg at det ønskes en fast temperatur ved tørking/henging , og da er det greit å ha et varmeelement som holder seg innenfor et intervall.
Hardwaremessig bruker jeg en Sonoff Power R2 og en Sonoff TH16 m/ temp føler type DS18B20.
Varmeelementet på 1300w ble kjøpt hos Foodstuff.no. Det betyr at jeg kan varmrøyke her også.

Dessuten ble det kjøpt inn en fuktsikker boks på Claes Olson til å putte Sonoff enhetene inni.

Bruker og et Arlo kamera til å følge med prosessen inni røykhuset, fint å se når man må bytte ut klossene.
Ja, monterte også en dør/vundu føler i tilfelle noen skulle føle seg fristet å åpne lokket på røykhuset.
Det er det hele. 🙂
Om noen er interessert kan jeg dele python programmet.

 

bilde 1.jpg

dør-vindu.jpg

Endret av Rogerbl
mer info
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
On 12/02/2021 at 19:08, Moskus said:

Dette var kult, så det er vel ingen grunn til å ikke dele det! :) 

Ok. Men jeg tar ikke noe ansvar om noen brenner ned røykeriet sitt pga dette programmet! 😉
Men har testet det idag og det ser ut til å funke bra. Må vel også skrive en liten bruksanvisning.

Glemte å nevne at Sonoff enhetene jeg benytter er tasmota oppgradert for MQTT.


Kommando for varmeelement + røykgenerator(Norman):

cmnd/tasmota_xxxxxx/HEATER=On/Off -hvor xxxxxx er id'en til POW2.

Kommando for kun varmeelement:

cmnd/tasmota_xxxxxx/POWER=On/Off -hvor xxxxxx er id'en til TH16

 

smoke2mqtt1001.cfg

 

 

kommandoer.txt mqtt2smoker1001.py

Endret av Rogerbl
Oppdatert python program
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Tenker å legge til dynamisk endring av setpoint og timer, sånn at man kan sende en Mqtt kommando for å endre disse.
Nå går programmet på en ubuntu server med python 3.6, inne i PM2 og røykehuset er ennå ikke brent ned! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

endring av Setpoint , mqtt kommando : cmnd/tasmota_xxxxxx/SETPOINT=25 //grader celsius

endring av timer , mqtt kommando:  cmnd/tasmota_xxxxxx/TIMER=01:30  //HH:MM format som konverteres til sekunder i cfg fila.

I begge tilfeller er xxxxxx id'en til POW2 enheten.

Da har vi totalt 6 kommandoer til å styre dette. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Her er noen bilder som viser varmekolben som ligger på ei stekovnsplate inn røykeriet.
Man ser også røykgeneratoren som fulgte med Norman røykhuset og kameraet i bakgrunnen.
Og et bilde tatt fra kameraet hvor jeg kan følge med prosessen.
I PM2 loggen kan man se hvordan varmekolben slåes av og på ihht setpoint.
Hvis du skal kaldrøyke setter du setpoint 20-30 grader. Den virkelige temeraturen vil da variere mellom

5 og 10 grader +-, avhengig av utetemperatur. Dette er viktig å følge med på selv!
I neste versjon av systemet vil jeg ta dette med i beregning, da jeg vil benytte en Shelly 1 PM modul istedenfor POW2
Sonoff enheten. TH16 kan da muligens byttes ut med en Sonoff Basic enhet fordi Shelly 1 PM har mulighet for opptil 3 temperatur sensorer. 
Så dukket det opp en ide om en partikkelsensor for å avgjøre mengden av røyk.
Fant denne kandidaten , en optisk sensor som kan styres av Arduino.

 

Husk ta ut kameraet hvis temperatureni kommer over 40 grader.🙂

bilde2.jpg

bilde4.jpg

bilde5.jpg

 

bilde8.jpg

pm2-log.txt

Endret av Rogerbl
Flere bilder.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Har nå kommet endel videre med dette prosjektet. Der er nå totalt 24 kommandoer tilgjengelig via Mqtt.
Kaldrøyking med 2 typer røykgeneratorer, Svalrøyking med 2 typer røykgeneratorer og varmrøyking med to typer røykgeneratorer(en om gangen). Tørkeprogram. Lufteprogram. Setting av temperatur setpoint til alle. Setting av timere til alle.
Jeg har Norman røykgenerator(klosser) og Smokai 1 liter røykgenerator(flis). 1 stk varmeelement(2300w) m/regulator, 1 stk 220v vifte(12x12) og 2 stk Sonoff th16 som har temp sensorer for ute og inne temp og styrer luftpumpen til Smokai og Norman røykgenerator, 1 stk sonoff Basic for å styre vifte , 1 stk Sonoff POW2 som styrer varmeelementet. Alle er tasmotifisert(tasmota firmware) og kan derfor kontrolleres via MQTT protokollen.
Benytter Arlo kamera for å følge med hva som skjer inni røykehuset, men det må nok ut hvis temperaturen blir over 40 grader.
Så har jeg en dør-vindu sensor som varsler om noen tukler med lokket/døra.
Programmene er under omfattende testing nå, om røykehuset brenner ned så skrinlegger jeg prosjektet. 🙂

Disse programmene sørger for at man ikke får den store overraskelsen ved at resultatet er forutsigbart, og man slipper stresset med å passe på konstant. Det gjenstår likevel mange ting man må gjøre manuelt i forbindelse med røyking av mat. Forberedelse som salting, henging i røykhuset, sette opp ventil for tørking, klargjøre klosser eller flis. Tenning av flisbrenner. Klargjøre for lufting. Vakkumering.
Og ikke minst: Smaking av ferdig produkt!
**********

Testinga så langt viser at dette fungerer. Vifta starter straks temperaturen overstiger setpoint og dette sikrer at resultatet blir som forventet. Har ennå ikke testet sval eller varmrøying, kun kaldrøyking mellom 20 og 30 grader.
Følgende råvarer er røykt: Ost, reker, ørret, skrei, skreirogn(kaviar), bacon, reinhjerter, kalkun, elgsteik og hvalkjøtt.
Resultatet er jeg meget fornøyd med og har fått gode tilbakemeldinger fra de som har smakt. 🙂
 

Endret av Rogerbl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.