Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Qubino Flush shutter


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har qubino flush shutter på 6 vindu-screens. 1 på hver screen altså. Har screens fra fasadepeodukter. 5 av disse screensene har en autostop motor. Dvs at hvis den merker motstand så stopper screensen og gå opp eller ned. Noe som er kjekt hvis jeg har glemt å ta igjen et vindu eller ungen har satt ifra seg noe under vinduet.

 

Problemet er følgende. Noen ganger så reagerer ikke screensene når jeg ber de gå opp eller ned. I følge homeseer så har screensen gått ned, men den er fortsatt oppe. Kanskje 1 av 20 ganger. Og det er helt random hvilke screens det er. Unntaket er den som ikke har stoppfunksjon. Den går opp eller ned uansett.

Måten jeg løser dette er at jeg trykker screensen til å gå opp, da registerer homeseer at den er oppe. Så trykker jeg ned og den går ned.

 

Det er ikke noe issue med rekkevidden. Har forhørt med meg qubino, men de mener at det ikke skal være noe problem og Somfy som har motoren i screensen mener at det må være qubino.

 

Spørsmålet er om det finnes noen annen zwave dings som jeg kan teste. Har noen erfaring med fibaro eller noe annet? Har noen andre opplevd det samme?

 

Takker for svar.

 

Endret av Terje Klungervik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polling...
29 @ Polling: Første etasje Screens Screen Verandadør (Status is: 0)
28 @ Polling: Første etasje Screens kW Hours (Status is: 0)
27 @ Polling: Første etasje Screens Watts (Status is: 0)
26 @ Polling: Første etasje Screens Switch verandadør (Status is: 255)
25 @ Polling: Første etasje Screens Verandadør (Status is: 99)
24 @ Polling: Første etasje Screens Screen Smalvindu (Status is: 0)
23 @ Polling: Første etasje Screens kW Hours (Status is: 0)
22 @ Polling: Første etasje Screens Watts (Status is: 0)
21 @ Polling: Første etasje Screens Switch smalvindu (Status is: 255)
20 @ Polling: Første etasje Screens Smalvindu (Status is: 99)
19 @ Polling: Første etasje Screens Screen Stuevindu (Status is: 0)
18 @ Polling: Første etasje Screens kW Hours (Status is: 0)
17 @ Polling: Første etasje Screens Watts (Status is: 0)
16 @ Polling: Første etasje Screens Switch stuevindu (Status is: 255)
15 @ Polling: Første etasje Screens Stuevindu (Status is: 99)
14 @ Polling: Første etasje Screens Screen Kjøkkenvindu (Status is: 0)
13 @ Polling: Første etasje Screens Switch Kjøkkenvindu (Status is: 255)
12 @ Polling: Første etasje Screens Kjøkkenvindu (Status is: 99)
11 @ Polling: Første etasje Screens Screens skråvindu (Status is: 0)
10 @ Polling: Første etasje Screens kW Hours (Status is: 0)
9 @ Polling: Første etasje Screens Watts (Status is: 0)
8 @ Polling: Første etasje Screens Switch skråvindu (Status is: 255)
7 @ Polling: Første etasje Screens Skråvindu (Status is: 99)
6 @ Polling: Første etasje Screens Screen utkikk (Status is: 0)
5 @ Polling: Første etasje Screens kW Hours (Status is: 0)
4 @ Polling: Første etasje Screens Watts (Status is: 0)
3 @ Polling: Første etasje Screens Switch utkikk (Status is: 255)
2 @ Polling: Første etasje Screens Utkikk (Status is: 99)
1 @ Polling: Første etasje Screens kW Hours (Status is: 0)
0 @ Polling: Første etasje Screens Watts (Status is: 0)
Done

 

Bildet ble tatt etter jeg har fikk Stuevindu-screens opp. De var nede. Skulle ha de opp. Rørte ikke på seg. 

Forklaring på bildet: On = oppe off = nede. Lurer på om det er noe tull med at både Stuevindu og Switch stuevindu styrer screensene. 

Men det er samme opplegget på det vinduet uten stoppmotor. Det vinduet går alltid opp eller ned.

screens.PNG

Endret av Terje Klungervik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Terje Klungervik skrev:

Noe det ikke gjorde.

Nei, det hadde egentlig vært overraskende...

 

Det ser jo ut som bryteren svarer på kommandoene den faktisk får, for ellers går de til "Unknown". Da er spørsmålet om hvorfor evt. rullegardinene ikke gjør som de skal... kan det være endebrytere henger seg på vintertid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Terje Klungervik skrev:

Tror ikke det da dette har vært fra dag en for 3 år siden. Da med Vera som kontroller.

Så Vera eller HS gjør ingen forskjell, da burde det være enten Qubinoen i seg selv (den rapporterer riktig, men utfører ikke), eller noe rundt koblingene av motorene (som sperrer for kommandoene blir utført).

 

 

7 minutter siden, Terje Klungervik skrev:

Samt den uten motorstopp har ikke hatt dette problemet.

Ja, akkurat. Det er jo et godt indisium på f.eks. feil i endebryter eller noe slikt. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Terje Klungervik skrev:

Endebrytere på selve screensene. Altså 5 stk. Eller dårlig konfigurasjon på qubionen?

En av dem. Det er vel vanskelig for meg å si noe om... Jeg vet ikke hva som ellers skulle vært gjort anderledes med Qubinoene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 14/02/2021 at 19:06, Terje Klungervik said:

Har noen erfaring med fibaro eller noe annet?

 

Jeg kjører Fibaro, og har ikke hatt tilsvarende problem.

 

Jeg vet ikke hvilken motor som er i screensene, eller for så vidt om jeg har autostopp (det må jeg jo teste).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hadde installatørene innom da det var en skade på ene screensen de måtte fikse. Spurte de angående endebryterne. De mener at øverste endebryteren hadde en funksjon som dro screensen helt opp for å påse at duken ikke ble strekt ut. Mener at selgeren snakket om at for hver 20. eller 30. opptrekk så skulle motoren trekke duken helt opp for å kompensere slakk i duken. Lurer på om dette kan ha noe med at de ikke responderer til tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.