Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Automatisk vise et bilde når et annet bilde åpnes.


SveinHa

Anbefalte innlegg

Holder på med en designendring i HSTouch appen min. Har drøye 20 bilder og de fleste har en del fellesinformasjon og gjør jeg endringer i den biten blir det endring x20+

 

Har nå laget meg et bakgrunnsbilde med meny og all fellesinformasjon og en mengde overlaybilder som dekker størstedelen av bakgrunnsbildet.

 

Bakgrunnsbildet:

Screenshot_20210214_215707_com.homeseer.hstouch.thumb.jpg.f2d90774fc715159f38ec2e0e31023de.jpg

 

Bakgrunn med overlay:

Screenshot_20210214_215654_com.homeseer.hstouch.thumb.jpg.c7030398c751fdbf40f3e0560b1a5076.jpg

 

Problemet ligger i at bakgrunnen er valgt som "IsMain" og starter opp automatisk og vises også ved oppsatt timeout. Om jeg også velger et overlaybilde som "IsMain" vil bare et av de vises likevel. Jeg vil at når bakgrunnsbildet vises skal også et av overlaybildene vises men dette ser jeg ikke noen enkel løsning på. Noen som har gode forslag?

 

Jeg kan jo enkelt vise bilder fra HS4 men må da lage en del events i HS4 og da går vinningen en smule opp i spinningen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøve å unngå forvirring med å blande bilde og screen men det er jo det samme...

 

Poenget er å alltid ha bakgrunns"screen" synlig og legge på en av et tyvetalls "screen" i tillegg. En annen slik "screen" ser slik ut:

Screenshot_20210215_114717_com.homeseer.hstouch.thumb.jpg.34ef8276edb6db8de7314f78c26ad540.jpg

Det hvite rundt denne "screen" er bakgrunnen i HSTouch appen og skal da dekkes av bakgrunns "screen".

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan du jo gjøre relativt enkelt, tror til og med det står noe om dette i manualen. Du velger selv størrelse på skjermbildet du lager, og du kan også sette pixel-plasseringen når dette åpnes. F.eks. kan man få til en pop-up om av en dimmer hvis man trykker på en bestemt knapp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er enkelt å få til via HS4 events eller trykknappene jeg har i bakgrunnsscreen og cluet er som du sier å angi størrelse og plassering av overlayscreen. Problemet er å kunne vise 2 screens samtidig når HSTouch starter og/eller når "Return to main screen after nn minutes" inntreffer.

 

Slike systemer som dette for industrien har gjerne scriptmulighet for "On show", "While showing", "On hide" og slike ting. Hadde der vært slike muligheter kunne jeg fått en fast overlayscreen til å vises fra et "On show" script i bakgrunnsscreen.

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Moskus skrev:

nødvendig informasjon på main screen... hvorfor ikke gjøre det?

Har hatt det slik men jeg finner jo stadig på endringer i den generelle info og da blir det jo hver gang endringer gange 20-30

 

 

...og Copy-Paste i HSTouch Designer er ikke så veldig smart...

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, SveinHa skrev:

Fordi jeg har 20-30 screens (som til nå har vært fullskjermsscreens og det har blitt fryktelig mange endringsjobber gange 20-30...).

Ja, det var ikke det jeg mente. :)

 

Men én skjerm er grunninnstillingene, den som prosjektet starter med og den som vises etter X minutter. Alle de andre skjermene er mindre skjermer som vises på posisjon (50, 0).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SveinHa skrev:

JA, den er jeg med på, det er en omgåelse av problemet som vil virke 👍

Det er vel også poenget... :) 

Hvis jeg har forstått problemstillingen riktig (og det er selvfølgelig et spørsmål), så er det ikke bare en omgåelse, men riktig måte å gjøre det på.

 

Jeg regner med at du har en "Hjem"-skjerm fra før? Du har iallfall en "Hjem" knapp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Moskus skrev:

men riktig måte å gjøre det på.

Det kan diskuteres. Det medfører at der blir liggende en screen åpen som skal oppdateres kontinuerlig helt unyttig siden den ikke kan sees. Betyr lite når en er på LAN/WLAN men via MyHs er det en annen sak... På slike små systemer som dette betyr det ikke all verden men jeg ser STOR forskjell på å ta opp en screen med mye data via MyHs i forhold til en enklere... Så det blir en omgåelse men helt greit å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsåvidt et poeng. Men dette er de verktøyene vi har å leke med, så da gjelder det å benytte dem best mulig.

 

Det er nok "riktig måte" (etter det jeg har lest, men det er en stund siden), men hvis du finner en annen eller bedre måte å gjøre det på, så fortell gjerne. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Moskus skrev:

Men dette er de verktøyene vi har å leke med, så da gjelder det å benytte dem best mulig.

Helt enig. For min egen del så ble jeg vel litt for fokusert på problemet (som enkelt ville blitt løst i de verktøyene jeg har vokst opp med) til at jeg så løsningen:

 

cat.jpg.26a7635d2bae0fd401ec3922120c2e0b.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bug i denne sammenhengen, som jeg tok opp med HS Support uten noen respons derfra for så lenge siden at jeg hadde glemt det ut (men purret de opp i går), er at "main screen" mister statusoppdateringer i det øyeblikket en "overlay screen" legger seg over og det ordner seg ikke når "overlayscreen" fjernes, "main screen" må lastes på ny.

 

I mitt konkrete tilfelle er det alt på nederste linjen som mister statusoppdteringer, knappene til venstre virker normalt fordi de ikke viser noen status.

Endret av SveinHa
Korrigert sprog for bedre forståelse...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør en test med å lage et nytt enkelt prosjekt. En knapp og en ny skjerm som legges over. Samme deviceref på statusoppdateringer på Home Screen, og et eller annet på Screen 2.

 

Hvis ikke det heller fungerer, så vet jeg ikke. Jeg har ikke vært borti det problemet på noen HStouch-skjermer jeg har "ansvar" for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.