Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Nattmodus knapp


GeirN

Anbefalte innlegg

Har laget meg en kunstig nattmodus knapp som skal være On fra 22-04:00. Dette for å hjelpe til med å sette ovner i nattmodus. 

Har satt opp en event som greit aktiverer dette. Funderer nå på om den setter tilstand til off når premissene ikke er tilstede for On. 

Likevel må jeg lage en regel til. Men er jo litt lat, så greit å slippe 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det gjør den nok ikke.
Du må lage en event som setter den til ON når klokka er 22:00, og en ny event som setter den til OFF når klokka er 04:00.
Du kan også ta en kikk på plugin EasyTrigger - der kan du lage schedules, men må likevel lage event for når den "går inn" i en schedule og en for når den forlater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, GeirN skrev:

Ville redusert antall events.

Jeg tror nok de fleste systemer baserer seg på hendelser. Det er mye lettere å forholde seg til og er mer fleksibelt når det er sånn. Hva om du lager et event som setter den til på mellom 22 og 04 på hverdager og et annet event som setter den på mellom 23 og 08 i helger. Hva blir da premissen for at det skal være av? Det er kanskje lett for deg å se det, men for en stokk dum datamaskin er slikt vanskelig fordi den ser ikke slike løse koblinger som at samme knapp styres i fra to uavhengige regler. Og blir det mange nok regler så mister vi mennesker kontrollen på det også. At alt styres kun ved hjelp av hendelser er mye lettere å forholde seg til.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, stigvi skrev:

Jeg tror nok de fleste systemer baserer seg på hendelser. Det er mye lettere å forholde seg til og er mer fleksibelt når det er sånn. Hva om du lager et event som setter den til på mellom 22 og 04 på hverdager og et annet event som setter den på mellom 23 og 08 i helger. Hva blir da premissen for at det skal være av? Det er kanskje lett for deg å se det, men for en stokk dum datamaskin er slikt vanskelig fordi den ser ikke slike løse koblinger som at samme knapp styres i fra to uavhengige regler. Og blir det mange nok regler så mister vi mennesker kontrollen på det også. At alt styres kun ved hjelp av hendelser er mye lettere å forholde seg til.

Joda ser den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...eller:

bilde.thumb.png.d55022732e796df9f2ddb56e8969a124.png

 

Merk at eventet blir kun kjørt EN gang kl 22:00.

 

bilde.png.2539e2be667aba8ce05458e35aa744fe.png

 

Nattmodus blir satt på umiddelbart og et nytt event blir automatisk lagret i "Delayed Actions" som slår av Nattmodus kl 04:15 og deretter sletter seg selv.

Endret av SveinHa
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, SveinHa skrev:

...eller:

bilde.thumb.png.d55022732e796df9f2ddb56e8969a124.png

 

Merk at eventet blir kun kjørt EN gang kl 22:00.

 

bilde.png.2539e2be667aba8ce05458e35aa744fe.png

 

Nattmodus blir satt på umiddelbart og et nytt event blir automatisk lagret i "Delayed Actions" som slår av Nattmodus kl 04:15 og deretter sletter seg selv.

Vil vel også fungere, og har ett enklere oppsett enn mitt. 

Noen forskjell på de to oppsettende i praksis? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, GeirN skrev:

Noen forskjell på de to oppsettende i praksis? 

Forskjellen er at @SveinHasitt forslag kun kjører en gang. Ditt kjører hvert tiende minutt innenfor et bestemt klokkeslett, og det ser ikke ut til å være en god grunn hvorfor.

 

Repeterende eventer brukes f.eks. i sammenheng med å sjekke om andre betingelser har endret seg. Her er det ingen andre betingelser som sjekkes. Resultatet er at Nattmodus blir satt til på kl. 22:00, 22:10, 22:20... etc. Og at du får en haug med Delayed Events utover morgenkvisten også.

 

Du kan gjøre som du har sagt hvis du legger til en betingelse "AND IF nattmodus IS off" (for både "IF" og "ELSE IF"). Da trigger den bare én gang, dvs. kl. 22:00, så det er fremdeles unødvendig komplisert.

 

Men det kan være andre betingelser du vil sjekke, og legge til enda en sjekk som f.eks. : "AND IF tv IS off". Dermed blir huset ikke satt i nattmodus med mindre TVen er av. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Moskus skrev:

Forskjellen er at @SveinHasitt forslag kun kjører en gang. Ditt kjører hvert tiende minutt innenfor et bestemt klokkeslett, og det ser ikke ut til å være en god grunn hvorfor.

 

Repeterende eventer brukes f.eks. i sammenheng med å sjekke om andre betingelser har endret seg. Her er det ingen andre betingelser som sjekkes. Resultatet er at Nattmodus blir satt til på kl. 22:00, 22:10, 22:20... etc. Og at du får en haug med Delayed Events utover morgenkvisten også.

 

Du kan gjøre som du har sagt hvis du legger til en betingelse "AND IF nattmodus IS off" (for både "IF" og "ELSE IF"). Da trigger den bare én gang, dvs. kl. 22:00, så det er fremdeles unødvendig komplisert.

 

Men det kan være andre betingelser du vil sjekke, og legge til enda en sjekk som f.eks. : "AND IF tv IS off". Dermed blir huset ikke satt i nattmodus med mindre TVen er av. :) 

Dette er kun en knapp for å la ovner gå i nattmodus, så enklest mulig er bra. Skal gå igjennom andre regler også for å sjekke om de kan forenkles på samme måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå kjørt nytt oppsett noen dager, men fremdeles fungerer styring av lys dårlig. Vurderer å droppe hele ideen om smarte lys og gå over til vanlige brytere og bevegelses sensorer. 

 

Jeg ønsker at lys i gang/trapp skal være på når en felles kunstig lysmodus knapp er på. Og av når den er av. Samt ønsker jeg at lyset slår seg på ved bevegelse om man vil ha ett glass vann i løpet av natta. 

 

Lysmodus knappen funker nå, både ukedager og helg. 

 

Men styring av trapp/gang bryr seg ikke om den er på eller av. Virker som den ikke sjekker status. Kanskje jeg bør droppe felles lys modus og sette opp lange egne regler for alle brytere. Ikke vet jeg. 

 

Her er regelen for trappa. Supert om noen ser logikken bak ignorering av regel. 

 

 

Screenshot_20210220_092514_com.brave.browser.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der må jo være litt mer enn det der, det slår bare på...

 

Jeg har en litt annen tilnærming. Lys i ikke-oppholdsrom styres utelukkende av bevegelsessensor med 3 events ut fra hvilken tid det er på døgnet, dag, kveld (=skumring og brukes også om morgenen) og natt. Dag-eventet er slik:

bilde.thumb.png.90a40c83d2c3c78072f3ade967878e9d.png

 

Natt:

bilde.thumb.png.a2d5f1a4d94745763e970463d546972e.png

 

Kveld blir noe midt mellom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, SveinHa skrev:

Der må jo være litt mer enn det der, det slår bare på...

 

Jeg har en litt annen tilnærming. Lys i ikke-oppholdsrom styres utelukkende av bevegelsessensor med 3 events ut fra hvilken tid det er på døgnet, dag, kveld (=skumring og brukes også om morgenen) og natt. Dag-eventet er slik:

bilde.thumb.png.90a40c83d2c3c78072f3ade967878e9d.png

 

Natt:

bilde.thumb.png.a2d5f1a4d94745763e970463d546972e.png

 

Kveld blir noe midt mellom...

Jeg har et likt event for å slå av også. Funker like dårlig. I natt var det fullt lys 00:30, selv om felles knapp var av og fungerte. Så virker som de ikke sjekker status på fellesknappen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker å prøve å sette på ett dobbelt premiss i tillegg til at fellesbryter skal være av. Å legge til et premiss om klokka er etter 23, så slå av. Men finner selvsagt ikke igjen hvor custom klokkeslett befinner seg. Kun før og etter soloppgang etc. 

 

 

Screenshot_20210220_113831_com.brave.browser.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant premisser for å velge tid etter. Ser man må velge det som "and if". 

Har nå laget dobbelt regel som bare gjør det fellesbryter skal gjøre etter min logikk. Får se i kveld om det virker. 

Sliter med å så logikken. 

1. Ønsker bare å sette lys av på i ukedager eller helg. Alltid. Uansett hjemme eller ferie. 

2. Så ønsker jeg å få lyset til å lyse 10 min ved bevegelse om natta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hva du prøver å oppnå... du vil at lys i trapp og gang skal slås av når virtuell «fellesbryter» settes til off? Og at lysene skal slås på når «fellesbryter» settes til on? 
 

For det løses jo så enkelt som 

if virtuell bryter is set to on

then lys gang = on, lys trapp = on

(og et tilsvarende event for off). 
 

For lys om natta

if sensor is set to motion

and virtuell bryter is off

 

then

cancel delayed action for lys

set lys to on

set lys to off after a delay of 10 min

Endret av ZoRaC
Forenklet siste event, sjekker bare virtuell bryter og ikke tid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker at lys i trapp, gang og vaskerom skal være på/av når en felles lys knapp er på/av. 

Ideen var at da trenger jeg bare lage en lang regel for felles knappen

Dette da jeg vil styre lyset anderledes i helga enn i ukedagene. 

 

Jeg har laget fellesknappen og den er av/på akkurat slik jeg ønsker

 

Oppdaget dog i går natt at lyset i trappa/gang var på selv om fellesknappen var av som den skulle. Hvorfor? Aner ikke. 

 

Så ønsker jeg at lyset skal slå seg på om noen vil ned trappa om natta for så slå seg av etter 15min.

 

Så ønsker jeg at vanlig lys går på om morgenen igjen og av på kvelden. 

 

Om jeg får til dette, overlever ideen om å styre lys inne. Ute funker det fjell ved hjelp av lys sensor. Men det klarte forsåvidt den gamle sensoren fra 1980 også. Jeg ser dog fordel at jeg lett kan sette opp mer utelys som går på samme regel. 

 

Har nå satt opp lys igjen til kun lytte på om fellesbryter er av på. 

 

Så har jeg satt lys ved bevegelse til å kun aktiveres om felles lys er av, for så slå seg av etter 15min

I morgen vet jeg om det fungerer. 

 

Lurer på om lys ved bevegelse event krasjet med regel om å lytte til felles knapp på en eller annen måte. Slik de er satt opp nå kan jeg ikke forstå at de skal slå hverandre i hjel. Vi får se. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, GeirN skrev:

Lurer på om lys ved bevegelse event krasjet med regel om å lytte til felles knapp på en eller annen måte. Slik de er satt opp nå kan jeg ikke forstå at de skal slå hverandre i hjel. Vi får se. 


Det et nok det som har skjedd. Regelen om å slå av lys når fellesbryter er av slår jo bare til akkurat når fellesbryter settes til «off». Om lyset slås på igjen etter det så vil ikke eventet slå av lyset igjen så lenge ingen setter fellesbryter til «off» igjen. 
 

Så hvis bevegelse har slått på lyset om natta så vil det lyset forbli påslått om du ikke slår det av igjen etter 15 min etter bevegelsen. 
 

Mine 3 events mener jeg gjør det du beskriver. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, ZoRaC skrev:


Det et nok det som har skjedd. Regelen om å slå av lys når fellesbryter er av slår jo bare til akkurat når fellesbryter settes til «off». Om lyset slås på igjen etter det så vil ikke eventet slå av lyset igjen så lenge ingen setter fellesbryter til «off» igjen. 
 

Så hvis bevegelse har slått på lyset om natta så vil det lyset forbli påslått om du ikke slår det av igjen etter 15 min etter bevegelsen. 
 

Mine 3 events mener jeg gjør det du beskriver. :) 

Forstår likevel ikke hvorfor lys ved bevegelse skal klusse til lys på dagtid event. 

Om felleslys er av, så går lys på i 15min ved bevegelse si kl 02 om natta. Forstår ikke hvorfor dette skulle påvirke lys på kl 07.00 da felles lys går på. Felles lys går av etter 15 timer. Og først da kan bevegelse lys fungere igjen. 

 

Hadde lyst å få til en felles lys knapp for vaskerom og gang/trapp og evt andre steder, for å slippe mange kompliserte regler for hvert rom. 

 

I førsten tenkte jeg at vaskerom bare kunne blitt styrt med kun bevegelse, men det fungerte særdeles dårlig. Kona måtte flere ganger tømme maskiner med hodelykt da sensor ikke gadd å bry seg om hun kom inn etter lyset nettopp gikk av. 

Så endte med å la lyset stå på der og fra 07.00 til 22:00 for å bevare husfreden. 

 

Foreløpig har vi hatt stor nytte av systemet for å styre dumme varmeovner i hus og snekkerbod. 

Lys har derimot stort sett bare vært trøbbel sett mot hvor vanskelig det er å slå av bryter manuelt. Men hvem vet, kanskje det går seg til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.